مصاحبه السفیر با نخستین خبرنگاری که وارد حمص شد

مصاحبه السفیر با نخستین خبرنگاری که وارد حمص شد
يکشنبه 24 دی 1391 - 18:50

روزنامه لبنانی "السفیر" در مصاحبه ای با "حسین مرتضی" از او به عنوان نخستین خبرنگاری یاد می کند که در اوج درگیری های سوریه وارد شهر "حمص" شد، و با وجود سوء قصد های مکرر به جان وی، همچنان در حال انعکاس واقعیتها از داخل سوریه است.

السفیر امروز (یکشنبه) نوشت: "حسین مرتضی" رئیس دفتر شبکه خبری العلم در دمشق پایتخت سوریه، 2 بار در حملات گروه های تروریستی مجروح شد، ولی همچنان به فعالیت خود در این کشور ادامه می دهد .
حسین مرتضی در مصاحبه با "السفیر" به زندگی پر از خطر خود اشاره می کند و می گوید: می خواهم همه وقایع سوریه را با این میکروفون و دوربین به اطلاع دیگران برسانم، اما گروه های تروریستی همچنان مرا تهدید می کنند و به دنبال من هستند زیرا واقعیت ها را منعکس می کنم."
حسین مرتضی برای اولین بار هنگام بازگشت از منطقه "حجر الاسود" در حومه دمشق به ضرب گلوله عناصر مسلح مجروح شد.این گروه خودروی تیم خبری شبکه العالم را با گلوله هدف قرار دادند.
حسین مرتضی درباره این ماجرا می گوید : "یک ساعت پس از مجروح شدنم ، یک نفر که خود را وابسته به عناصر مسلح در سوریه معرفی می کرد ، با من تماس گرفت و گفت که قصد کشتنم را داشت ولی از این حمله جان به در بُردم؛ ولی این حمله آخرین حمله نخواهد بود و بار دیگر هدف قرار می گیرم ."
حسین مرتضی 10 روز بعد برای دومین بار در یکی از میادین پایتخت سوریه مورد سوء قصد قرار گرفت .
حسین مرتضی درباره این قضیه به السفیر گفت: با همکارم " مایا ناصر " و تصویربردار به میدان امویین برای پوشش خبری حمله انفجاری حرکت کردیم.
وی با تأکید بر اینکه همه اعضای تیم لباس خبرنگاری به تن داشتند و خبرنگار بودن آنها کاملا مشخص بود، خاطرنشان کرد: "به محض رسیدن به این میدان؛ هدف تیراندازی قرار گرفتیم .. من از ناحیه پهلو مجروح شدم و همکارم مایا ناصر شهید شد. دوباره همان فردی که قبلا مرا تهدید به مرگ کرده بود، با من تماس گرفت و مرا تهدید به مرگ کرد."
حسین مرتضی خاطرنشان کرد: "من فقط به وظیفه ام عمل می کنم؛ و طبق وظیفه باید واقعیت ها را منعکس کنم ".
السفیر نوشت: حسین مرتضی پس از درمان در تهران، به سوریه بازگشت تا وظیفه اش را ازسربگیرد .   
حسین مرتضی فارغ التحصیل رشته تاریخ از دانشگاه لبنان است، و فعالیت رسانه ای خود را از شبکه " الفجر " آغاز کرد؛ وی سپس به شبکه " المنار " پیوست، و نهایتاً پس از گذراندن دوره‌های آموزشی در تهران وارد شبکه "العالم" شد.
حسین مرتضی جنگ عراق و تجاوز سال 2006  رژیم صهیونیستی به لبنان را پوشش خبری داد؛ و نخستین فردی بود که با اوج درگیری های مخالفان و طرفداران نظام سوریه، در حمص خود را به این منطقه رساند .
حسین مرتضی تأکید کرد: ترس و دلهره با آغاز پوشش خبری درگیری‌های مسلحانه از بین می رود ولی " رعایت احتیاط " ضروری است؛ خبرنگار جنگ یک سرباز واقعی است، که خود را به کُشتن نمی دهد و واقعیت ها را منعکس می کند.
السفیر تأکید کرد: حسین مرتضی انعکاس اخبار مقاومت را در رأس اولویت های خود قرار داده است و در این رابطه می گوید، "من به مسئولیت و وظیفه ام ایمان دارم، و هنگام انعکاس اخبار مقاومت، تمام توان خود را برای انتقال واقعیت ها به کار می گیرم."
مرتضی اظهار داشت: انعکاس اخبار سوریه یکی از سخت ترین و خطرناک ترین دوره حرفه ای من بعنوان خبرنگار است؛ خبرنگاری که در سوریه فعالیت می کند ، در هر لحظه در معرض حملات گروه های مسلح قرار دارد.
مرتضی از اینکه شیخ سلفی "عدنان العرعور" خون وی را مباح کرده است، تعجب می کند و می گوید: "شیخ العرعور به من ناسزا می گوید و افراد ناشناسی نیز مرا تهدید به قتل می کنند".
حسین مرتضی درباره بحران سوریه اظهار داشت: "آنچه در سوریه اتفاق می افتد ، حملات تروریستهایِ برخوردار از حمایت غرب برای از بین بردن وحدت ، امنیت و ثبات این کشور است؛ ما از آغاز بحران سوریه واقعیت ها را با میکروفون و دوربینی که در دست داریم ، منتقل می کنیم" .
وی تأکید کرد: "پس از مجروح شدنم پیشنهادهای زیادی برای کار کردن در شبکه های تلویزیونی دریافت کردم و مسئولان شبکه العالم نیز پیشنهاد انتقالم به خارج سوریه را مطرح کردند، ولی این پیشنهادها را نپذیرفتم زیرا نمی خواهم از میانه راه برگردم بلکه می خواهم به وظیفه ام تا پایان راه ادامه دهم" .

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها