مالی در آستانه تبدیل شدن به افغانستانی دیگر

مالی در آستانه تبدیل شدن به افغانستانی دیگر
دوشنبه 25 دی 1391 - 10:03

کارشناس فرانسوی درباره گرفتار شدن کشورش در باتلاق مالی و احتمال تبدیل شدن این کشور به افغانستانی دیگر، هشدار داد.

به گزارش دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "سرژ میخایلوف" استاد علوم سیاسی و کارشناس امورامنیتی و دفاعی درباره خطر " گرفتار شدن در باتلاق مالی " پس از دخالت نظامی  فرانسه در این کشور آفریقائی هشدار داد و گفت : امکان تبدیل شدن مالی به افغانستانی دیگر وجود دارد؛ و فرانسه احتمالاً ضمانت هایی از الجزایر برای حمایت از این دخالت نظامی خواهد گرفت.
وی در مصاحبه با روزنامه "ژورنال دودیمانش" اظهار داشت: اگر فرانسه عملیات نظامی را منحصر به مبارزه با گروه های تروریستی کند، و مدت این عملیات را نیز مشخص نماید، نتیجه خوبی حاصل خواهد شد ولی اگر با گروه های مسلح که در مساحتی بسیار وسیع تر از مساحت فرانسه فعالیت می کنند وارد جنگ چریکی شود، خود را در وضعیت بسیار سختی قرار خواهد داد.
میخایلوف درباره عجله "فرانسوا اولاند" رئیس جمهوری فرانسه برای آغاز عملیات نظامی در مالی گفت : فعالیت نظامی گروه های مسلح در شمال مالی که شاید باماکو پایتخت این کشور را نیز تصرف کنند، گزینه ای برای فرانسه بجز دخالت نظامی باقی نگذاشت.
میخایلوف با اشاره به عدم توافق فرانسه با الجزایر درباره عملیات نظامی در مالی تأکید کرد: مشکل بزرگی در این خصوص وجود دارد؛ اگر نگوییم که مقامات نظامی الجزایر مخالف دخالت نظامی فرانسه در مالی بودند ، می توان گفت که در خصوص این مساله بسیار محتاط بودند. آیا الجزایر از فرانسه حمایت خواهد کرد یا بی طرف باقی خواهد ماند؟
این کارشناس فرانسوی امور امنیتی و دفاعی اظهار داشت:  بدون شک فرانسه ضمانت هایی از الجزایر اخذ کرده است ولی در الجزایر مراکز  قدرت متعددی وجود دارد و دستگاه های امنیتی همیشه به صورت شفاف عمل نمی کنند؛ همین دستگاه های امنیتی سرانجام تصمیم های سرنوشت ساز را اتخاذ می کنند علاوه بر این اگر گروههای اسلامگرای شمال مالی تحت فشار شدید قرار بگیرند ، به الجزایر یا موریتانی یا نیجر پناه خواهند برد .
آندره بورژو کارشناس فرانسوی در امور امنیتی نیز تأکید کرد: اولاند در صدور فرمان دخالت نظامی فرانسه در مالی عجله کرد .
بورژو گفت : تصمیم اولاند مغایر با اظهارات ژان لودریان وزیر دفاع فرانسه است . لودریان چند ماه پیش گفته بود که فرانسه نیروی نظامی به مالی اعزام نمی کند؛ بلکه  فقط افرادی را برای حمایت لجستیکی از ارتش مالی به این کشور اعزام خواهد کرد .
دومینیک توماس کارشناس امور گروه های مسلح نیز اظهار داشت: دخالت نظامی در مالی زمینه کشته شدن نظامیان فرانسوی و همچنین گروگان ها فراهم می کند .

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها