چند ساعت پس از صدور یک بیانیه رسمی

کره شمالی سومین آزمایش اتمی خود را انجام داد

کره شمالی سومین آزمایش اتمی خود را انجام داد
سه شنبه 24 بهمن 1391 - 08:23

هم‌زمان با افزایش تنش‌ها در شبه‌ جزیره کره، منابع سازمان انرژی اتمی و همچنین برخی از منابع مطلع در کشورهای شرق آسیا، انجام یک آزمایش اتمی توسط کره شمالی را تایید کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه، وزارت دفاع کره جنوبی روز سه شنبه اعلام کرد که کره شمالی دست به آزمایش جدید اتمی زده است؛ این آزمایش ساعاتی پس از انتشار یک بیانیه رسانه‌ای توسط پیونگ‌ یانگ خطاب به پکن و واشنگتن صورت گرفت.
به گزارش رویترز در بیانیه وزارت دفاع کره جنوبی که از تلویزیون این کشور قرائت شد، آمده این آزمایش در اطراف سایت اتمی «پونگ گیه‌ری» در استان «هامکیونگ» در شمال کره شمالی و مقارن ساعت 57/11دقیقه قبل از ظهر به وقت محلی انجام شده است.
چین، ژاپن و کره جنوبی تایید کرده‌اند که ارتعاشاتی همانند یک زمین لرزه به قدرت بیش از پنج ریشتر را پیش از ظهر امروز در مراکز زلزله نگاری خود ثبت کرده اند. سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نیز وجود یک آزمایش اتمی در این سطح را تایید کرده است.
زمین لرزه مورد نظر این کشورها در اطراف جایی به ثبت رسیده که دو آزمایش هسته‌ای قبلی کره شمالی را تجربه کرده است. در همین حال کابینه دولت ژاپن طبق معمول نشست اضطراری برگزار کرد ارتش کره جنوبی نیز بر اساس یک عادت همیشگی به حال آماده‌باش درآمد.
دولت ژاپن اعلام کرده که ارتعاشات و زمین لرزه‌ای که به ثبت رسیده متفاوت با یک زمین لرزه طبیعی بوده است.
رسانه‌های گروهی کره جنوبی در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری یونهاب این کشور منتشر شد به طور مشترک اعلام کرده‌اند که به احتمال قریب به یقین این نشانه‌ها ناشی از آزمایش هسته‌ای کره شمالی است.
کره شمالی پیشتر در اکتبر 2006 و ماه می 2009 میلادی دست به آزمایش‌های اتمی زده بود که هر دو مورد در واکنش به تهدید‌های آمریکا صورت گرفت.
مقام های کره شمالی هنوز به طور رسمی اخبار منتشره در مورد آزمایش هسته ای را تایید نکرده‌اند، اما بیانیه صادر شده توسط حزب حاکم این کشور تقریباً خود تاییدیه‌ای بر انجام این آزمایش اتمی بوده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها