برای نجات در سوریه صورت می گیرد

آخرین بازی ترکیه با برگه کردها

آخرین بازی ترکیه با برگه کردها
جمعه 11 اسفند 1391 - 23:02

نبردها در شمال سوريه در چند محور و منطقه ادامه دارد و دامنه جغرافيايي آن با طولاني شدن نبردها گسترش مي‌يابد و اين درحالي است كه شهر حلب همچنان محور نبرد راهبردی منطقه‌اي بين‌المللي است كه تركيه با همه توان نظامي خود وارد آن شده است و افسران ترك در مديريت عمليات نظامي در چند محور در شهر حلب و اطراف آن شركت دارند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نضال حماده در گرازشی در مورد آخرین تحولات میدانی در سوریه به خصوص در استان مهم حلب در پایگاه خبری المنار لبنان نوشت: نبرد حلب و به خصوص ريف شرقي آن يكسره شده است و تحول جديد در موضع تركيه اين بار با كردها است به گونه‌اي كه اردوغان با آنها بر سر دو مسئله مذاكره مي‌كند:
1- حل مسئله كردها در تركيه از طريق كوچاندن جنگجويان كرد به منطقه كردستان عراق كه مسعود بارزاني رئيس اين منطقه مراقبت از آنها را برعهده مي گيرد.
2- آتش‌بس در شهر راس العين در مرز سوريه و تركيه كه باعث تضعيف تدريجي توان افراد مسلح طرفدار تركيه و از بين رفتن ابهت آنها شده است.
حماده با بیان اینکه آنکارا كه با كردهاي تركيه از طريق رهبران آن، عبدالله اوجالان در زنداهايش مذاكره مي‌كند، به بمباران روستاهاي آنها با هواپيما ادامه مي‌دهد و انتظار مي‌كشد كه بار سنگين شبح شاخه نظامي حزب كارگران كردستان تركيه را از طريق يك توافقنامه از دوش خود بردارد، مساله‌ای که پايگاه خبری شبكه تلويزيوني المنار لبنان بيش از يكسال پيش و به طور مشخص در تاريخ 26 نوامبر سال 2011 ميلادي به آن اشاره كرده بود.
این نویسنده لبنانی در ادامه در مورد طرح‌های عملی سوریه برای حفظ انسجام شورشیان مسلح و تروریست‌های وابسته به جبهه النصره می‌نویسد: اما در جبهه سوريه، تركيه مي‌خواهد كه افراد مسلح طرفدارش را بعد از اينكه آنها را تشويق به ورود به نبرد در طول دوره گذشته كرد، راحت كند. اين تغيير در موضع تركيه به اين دليل است كه افراد مسلح بتوانند بيشتر به شهر حلب و اعزام جنگجو به این منطقه به ميزان بيشتري بپرداند بويژه كه توسعه دامنه جغرافيايي تحت كنترل افراد مسلح بر انسجام جبهه‌هاي آنها تاثير زيادي گذشته و باعث ايجاد وضعيت جديدي شده است كه ارتش سوريه مي‌تواند با استفاده از اين امر نفوذ زيادي كرده و مناطق تحت كنترل افراد مسلح بويژه در اطراف شهر حلب را به طور وسيعي دور بزند به گونه‌اي كه ارتش به شكستن محاصره كارخانه‌هاي وزارت دفاع در منطقه السفیره نزديك مي‌شود، مساله‌ای که نتيجه آن باز شدن راهي زميني بين فرودگاه نظامي النيرب و فرودگاه حلب خواهد بود و در نهایت به طور خودكار راهي زميني به سمت داخل شهر گشوده مي‌شود.
در چارچوب توافقنامه‌اي كه تلاش مي‌شود بين تركيه و حزب كارگران كردستان اين كشور از طريق ميانجيگران كردي كه با عبدالله اوجالان در زندان امرالي –در استان بورسا - ملاقات كردند، بسته شود، تركيه ملزم مي‌شود كه اقدامات جدي براي بهبود وضعيت قوم كرد از جنبه اقتصادي و سياسي و فرهنگي انجام دهد؛ بدون اينكه محورهاي اين التزام تركيه يا سرفصل‌هاي آنها مشخص شود. در چارچوب اين توافقنامه، همزمان نيز جنگجويان حزب كارگران كردستان تركيه كوه‌هاي قنديل و مناطق كوهستاني تركيه را به مست منطقه كردستان عراق ترك مي‌كنند كه مسعود بارزاني رئيس اين منطقه مراقبت از آنها را برعهده مي‌گيرد. بارزاني دل به استفاده از تجربيات رزمي آنها براي تقويت نيروهاي پيشمرگ دارد كه رهبري آن را برعهده دارد و وقتي اين مرحله تمام شد، تركيه، عبدالله اوجالان را آزاد مي‌كند.
اين شتاب تركيه بعد از شكست افراد مسلح در كنترل بر شهر كردنشين راس العين در مرز تركيه و حلب و نزديك شدن يك ستون بزرگ ارتش به كارخانه‌هاي وزارت دفاع از طريق يك جاده فرعي در شرق شهر صورت گرفت، زيرا تهديدي براي كل طرح تركيه در شمال سوريه و از بين رفتن آن بود.
در پایان این گزارش آمده است: منابع مخالفان سوري مي‌گويند تركيه هدف راهبردي تحركات ارتش سوريه در جبهه شرقي را درك مي‌كند و از موفقيت اين تحركات نگران است زيرا شهر حلب را تحت محاصره نظامي سوريه از شرق و غرب قرار خواهد داد؛ امري كه اين شهر را از معادله نظامي خارج مي‌كند و انگيزه نظامي و روحي به نظام در دمشق مي‌دهد و از اين منظر تركيه در مذاكره با كردها شتاب كرد.
گفتنی است ستون‌کشی بزرگ ارتش سوریه که از شهر حماه به سمت شرق شهر حلب صورت گرفته، گروه‌‌های مسلح به خصوص جبهه النصره و ارتش آزاد را به شدت نگران کرده است. این ستون در سه درگیری موفق شد بیش از 1200 تن از شورشیان را در شهر السفیره و تل حاصل به هلاکت برسانده و اکنون در پنج کیلومتری فرودگاه بین‌المللی حلب قرار دارد.
این حرکت ارتش که در واقع کیش و مات کردن شورشیان مسلح در اطراف شهر حلب است، باعث شد تا فرماندهان ارتش آزاد و تیپ توحید وابسته به اخوان المسلمین خود راهی السفیره شده و از نزدیک بر درگیری بزرگی که به زودی در این منطقه روی خواهد داد، نظارت کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها