با توطئه سازمان های اطلاعاتی فرانسه و ترکیه

بشار اسد چگونه باید ترور می شد

بشار اسد چگونه باید ترور می شد
جمعه 11 اسفند 1391 - 23:26

خبرگزاري لبناني آسيا امتياز انتشار برخي از بخش‌هاي فيلم مستند "جنگ‌هاي سازمان‌هاي اطلاعاتي در سوريه" را بدست آورده است كه حاوي اعترافات مستند با صدا و تصوير درخصوص كساني است كه از طرف تركيه و فرانسه براي ترور بشار اسد رئيس جمهوري سوريه ماموریت داشته‌اند.


به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اين فيلم را خضر عواركه از فعالان عرصه اطلاع رساني سوریه تهيه كرده است. بخشي از اين اعتراف‌ها را خبرگزاري لبناني آسيا همزمان با نمايش آن در يكي از شبكه‌هاي تلويزيوني ماهواره‌اي منتشر خواهد كرد.
بر اساس این گزارش، دستگاه‌هاي امنيتي سوريه چندي پيش تلاش تركيه و فرانسه براي ترور بشار اسد رئيس جمهور و وليد المعلم وزير امور خارجه سوريه را خنثي كردند.
در اين اطلاعات آمده است مسئولان سوريه از بيش از شش ماه پيش اقدامات دستگاه‌هاي اطلاعاتي تركيه و فرانسه در راه سرنگون كردن نظام سوريه را دنبال كردند و چون اين دو كشور درتلاش‌هاي خود موفق نشدند؛ سازمان هاي اطلاعاتي اين دو كشور ماموريت ديگري را در دستور كار قرار دادند كه بر هر مساله ديگري براي آنها اولويت داشت و آن نیز ترور بشار اسد رئيس جمهور بود.
بر این اساس، سازمان‌هاي اطلاعاتي دو كشور به سرعت درصدد ايجاد اتاق عمليات مشترك براي مديريت عمليات هماهنگ به منظور انجام اين ماموريت برآمدند و بيشتر اوقات نيز كار آنها با طرف‌هاي امنيتي در عربستان، قطر و آمريكا تلاقي مي‌كرد (زيرا همه آنها در همين چارچوب يعني تلاش براي رسيدن به بشار اسد به منظور ترورش كار مي كردند.)
آغاز عمليات اخير سازمان‌هاي اطلاعاتي فرانسه و تركيه در تلاش براي جذب نيرو يا كارمندان سطوح بالاي ادارات دولتي سوريه از جمله دفتر وليد المعلم و دفاتر اداري وابسته به كاخ رياست جمهوري الروضه در دمشق بود.
اين اطلاعات كه خبرگزاري آسيا در بيروت به آن دست يافت، نشان داد اين عمليات امنيتي با مشاركت افسران ترك و فرانسوي انجام شده است.
ترك‌ها تمايل زيادي در سهيم كردن فرانسوي‌ها در اين عمليات به علت روابط قوي پاريس با احزاب كرد داشتند كه فعالان و افراد وابسته به آن در معرض هيچ گونه تنگنا يا پيگردهاي امنيتي قرار نمي‌گيرند.
فرانسوي‌ها يكي از ماموران خود در سوريه را براي خدمت در دستگاه اطلاعاتي تركيه كه كارمندان دفاتر متعدد بشار اسد رئيس جمهوري سوريه را خواه از طريق ماموران خود به طور مستقيم يا به صورت الكتروني زير نظر داشتند، معرفي كردند و تحقيقات آنها روشن كرد كه تعدادي از كاركنان دفاتر بشار اسد را كردها تشكيل مي‌دهند و از فرانسوي‌ها براي جذب آنها درخواست كمك كردند و تصميم بزرگ در پاريس اين بود كه هرچه مي‌توانند به ترك‌ها ارايه دهند.
اطلاعات يك منبع بلندپايه سوري (كه عمليات را تا زمان به شكست كشاندن آن دنبال مي‌كرد)، نشان مي دهد:
شركت كنندگان ترك در اين توطئه خود را به عنوان "فعالان كرد" يك حزب هم‌سو با دولت سوريه جا زدند تا به شركت نظافتي تامين كننده خدمات تاسيسات دولتي از جمله مقر نخست وزيري و وزارت خارجه و كاخ رياست جمهوري الروضه نفوذ كنند.
اين عمليات كاملاً براي دستگاه‌هاي سوريه واضح و روشن بود و آنها اين عمليات را تا دستگيري توطئه‌گران دنبال كردند.
اين منبع از تاييد يا رد برخي خبرها درخصوص افسران ترك بازداشت شده خودداري كرد و افزود: ما يك منبع در بين توطئه‌گران داشتيم و جزئيات تحركات فرانسه و تركيه به محض آغاز فعاليت ميداني آنها را شناختيم و دوطرف سعي كردند كه عمليات را به شيوه‌اي حرفه‌اي اجرا كنند و براي آنها در زمان تهيه مقدمات روشن شد كه فرصتي براي ترور وليد المعلم وجود دارد زيرا يكي از مجريان مي‌تواند خود را به دفتر وزير برساند زيرا وي از تيم كاركنان در بخش نظافت داخل دفاتر دولت بود.
اين منبع، نام اين توطئه‌گر شاغل در بخش نظافتي را فاش كرد كه يك فعال كُرد همكار با سازمان اطلاعات فرانسه، اين فرد شاغل را جذب كرد و اين سازمان نيز به نوبه خود اين فرد شاغل را به مركز فرماندهي عمليات اجراي (توطئه) معرفي كرد تا با سازمان اطلاعات تركيه همكاري كند.
اين فعال كُرد «ابوكوردو» نام داشت و وي كردهاي داراي رابطه خويشاوندي با انس الحسيني، جاسوس شاغل در بخش نظافتي را بكار گرفت. الحسيني از اهالي شهر القامشلي در استان الحسكه است كه در دمشق سكونت دارد و در شركت نظافتي شاغل است كه مامور تميز كردن و نظافت ساختمان‌هاي دولتي از بيش از يك دهه مي باشد.
انس بايد از مقر وزير خارجه و دفترش تصويربرداري مي كرد كه موفق شد اين كار را از طريق دوربين دقيق نصب شده روي يك خودكار كه در جيب پيراهنش گذاشته بود، انجام دهد و آن را به ابوكوردو در دومين ديدارش با او در منطقه ركن‌الدين تحويل بدهد.
سپس ابوكوردو از انس عبدالحكيم الحسيني خواست تا دو نفر را براي كمك به او در عمليات ترور وليد المعلم معرفي كند و همچنين از او خواست كه تلاش كند به دو نفر وصل شود.
اولين نفر دوستش به نام مويد الحشتر بود كه دريك شركت نظافتي كار مي‌كرد كه بر نظافت دفاتر در كاخ رياست جمهوري الروضه نظارت داشت و ديگري يك راننده در همين شركت بود كه مامور رساندن مواد نظافتي و شوينده به انبارهاي كاخ الروضه بود.
اعترافات انس الحسيني بازداشت شده از موفقيت جزئي وي در ماموريتش حكايت داشت زيرا توانست الحشتر را جذب كند اما در جذب فرد ديگر كه روشن شد از طرفداران بشار اسد رئيس جمهوري سوريه است، شكست خورد زيرا وي فردی متدين و وابسته به طائفه اهل سنت بود كه فرانسوي‌ها و ترك‌ها به وي دل بسته بودند.
وقتي تلاش‌هاي اوليه براي جذب راننده شكست خورد طراحان نقشه تصميم گرفتند كه وي را ربوده و فرد ديگري را با هويت او و مجوز ترددش جايگزين كنند لذا فردي را انتخاب كردند كه بسيار شبه او بود و به طور تصادفي اين فرد را يافتند و همين امر باعث تاخير در اجراي عمليات شد زيرا لازم بود كه مانع وارد كردن مواد منفجره به كاخ الروضه برداشته شود؛ موادي كه قدرت انفجاري بالايي داشت و ساخت فرانسه بود و اين مواد قرار بود در پاكت‌ها و ظروف حاوي مواد شوينده كه هر هفته وارد كاخ رياست جمهوري مي‌شد، قرار داده شود.
قرار بود تا چند ساعت ديگر راننده ربوده شده و فرد مورد نظر جايگزين شود كه افسر اطلاعاتي سوريه تصميم گرفت عمليات را پايان دهد و عاملان را كه - به گفته منابع - يك افسر اطلاعاتي تركيه نيز در بين آنها بود، دستگير كند.
منابع هم‌سو گفتند كه اين عمليات اولين عمليات از نوع خود نبود، زيرا چند نقشه مشابه براي ترور رئيس جمهور و مسئولان رده بالای سوری خنثي شده است و در بيشتر اوقات دست داشتن سازمان اطلاعات خارجي در مشاركت در طراحی آن ثابت شده است، اما جاي شگفتي است كه سازمان اطلاعات فرانسه اينگونه تلاش‌ها انجام دهد درحالي كه همزمان چند كشور از جمله اردن و سازمان اطلاعات اين كشور را ميانجي مي‌كند تا از مسئولان سوريه در مبارزه با هسته‌هاي تروريستي در فرانسه كمك بگیرند؛ درخواستي كه سوري‌ها آن را رد كرده‌اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها