خشم عربستان از ارتقای روابط مصر و عراق

خشم عربستان از ارتقای روابط مصر و عراق
چهارشنبه 16 اسفند 1391 - 15:00

رسانه‌های سعودی به شدت درباره اولین سفر نخست وزیر مصر به عراق به دلیل نگرانی از ارتقای روابط قاهره با کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عراق و ایران ابراز نگرانی کردند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "طارق الحميد" سردبير روزنامه عربستاني "الشرق الاوسط" با نگارش مقاله اي در شماره امروز اين روزنامه، به شدت از سفر هشام قنديل نخست وزير مصر به عراق ابراز نارضایتی كرد و اين امر را به سياست هاي اخوان المسلمين مرتبط دانست.!!
طارق الحميد كه به انتقادات شديد از سياست هاي اخوان المسلمين شهرت دارد در مقاله اي تحت عنوان "آيا هشام قنديل با بشار اسد نيز ديدار خواهد كرد؟" نوشت: به نظر مي رسد اخوان المسلمين در مصر با منطقه براساس اصل "دشمن دشمنت تو، دوست توست" تعامل مي كند. به طوري كه نخست وزير مصر به همراه يك هيأت عالي رتبه به عراق سفر ديدار كرد؛ اين سفر پس از سفرهای متعدد و در سطوح مختلف ميان مقامات مصري و ايراني انجام مي شود. الحميد خاطرنشان کرد: هيچ كسي در پي تحميل برنامه سياست خارجي به مصر نيست؛ اما موضوع اصلي براي اعراب يا مصري ها، منافع است.
تعیین تکلیف نویسنده عربستانی برای مسئولان مصری
این نویسنده عربستاني تصريح كرد: مصر نه تنها بايد ميان ايران و كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس يك گزينه را انتخاب كند، بلكه چاره اي ندارد كه تصميم بگيرد آيا در صف ايران و هم پيمانانش  قرار خواهد گرفت يا از ثبات و فضاي باز و امنيت قومي كشورهاي عربي كه "ايران با حمايت از بشار اسد در سوريه و دخالت در امور يمن، بحرين، شوراي همكاري، لبنان و عراق آن را تهديد مي كند" حمايت خواهد كرد. آيا سياست كنوني اخوان بر اصل بده بستان و "دشمن دشمن تو، دوست توست" استوار است؟ به عبارت ديگر آيا اخوان المسلمين خطاب به اعراب و منطقه اعلام مي كنند با ماه همراهي كنيد؛ در غير اين صورت به آغوش ايران و هم پيمانانش پناه خواهيم برد؟
طارق الحميد خاطر نشان كرد: درباره اين موضوع نمي توان حسن نيت داشت. زيرا اخوان المسلمين در مصر به دنبال پايان دادن به مشكلات است؛ به ويژه اينكه اين سياست با شكست مواجه بوده و تركيه نيز از آن بهره اي نبرده است. تجربيات به ما نشان داده است كه كساني كه تلاش مي كنند تا بحران هاي منطقه را  ناديده بگيرند يا با ساده انگاري از آنها سوء استفاده كنند، قرباني اين ديدگاه خواهد شد. زيرا دير يا زود، بحران ها بالاخره گريبان وي را خواهند گرفت و اين همان واقعيتي است كه ترك ها به خوبي از آن آگاه هستند.
درحالیکه عربستان زیر سلطه مفتی‌های وهابی و تکفیری وابسته به دربار آل‌سعود اداره می شود، این نویسنده عربستانی در ادامه خاطرنشان می کند: نكته تأسف بار آن است كه اخوان المسلمين مصر به جاي آنكه به طور جدي براي اطمينان بخشي به همگان از طريق ايجاد وحدت داخلي در مصر و پايان دادن به شكاف شديد سياسي در جامعه آن كشور تلاش كند، حتی سلفی ها را درباره اخوانيزه كردن این كشور نگران کرده است؛ و این گروه اکنون به تحكيم روابط با ايران و همپيمانانش روي آورده و اين همان امري است كه خردمندان بارها درباره آن هشدار داده اند.
طارق الحميد تأکید کرد: امروزه شاهد استقبال بي سابقه و غيرعادي اخوان المسلمين از ايراني ها هستيم. از سوي ديگر نخست وزير مصر به عراق سفر كرده است. نوري مالكي در ديدار با هشام قنديل اظهار داشت كه مواضع بغداد و قاهره درباره سوريه با همديگر مطابقت دارد. جا دارد در اينجا سؤال حياتي ديگري را مطرح كنيم: از آنجا كه اخوان المسلمين سياست "دشمن دشمن تو، دوست توست" را در منطقه در پيش گرفته اند، آيا بايد در انتظار ديدار هشام قنديل با بشار اسد نيز باشيم؟ به نظر مي رسد همه چيز نزد اخوان المسلمين جايز است.

پربیننده ترین خبرها