نگرانی بان کی مون از به کارگیری سلاح شیمیایی در سوریه

نگرانی بان کی مون از به کارگیری سلاح شیمیایی در سوریه
چهارشنبه 30 اسفند 1391 - 10:12

دبيركل سازمان ملل متحد و مدیرکل سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی روز چهارشنبه از اخبار منتشر شده درباره استفاده از سلاح شيميايي در سوريه به شدت ابراز نگراني كردند.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، گروه هاي مسلح در سوريه، روز سه شنبه با شليك موشكي حاوي مواد شيميايي به پايگاهي در حلب، كشته و زخمي شدن ده ها نفر را موجب شدند كه اين مساله واكنش های متعدد بين المللي را به دنبال داشت.

دبیرکل سازمان ملل متحد در گفت و گوي تلفني با احمد اوزومجو مدير كل سازمان منع سلاح هاي شيميايي تاكيد كرد كه استفاده هر يك از طرف هاي درگير از سلاح شیمیایی در هر شرايطي، به مثابه "جنايتي وحشتناك" است.

در اين ميان سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد كه يك هيئت پزشكي را براي بازديد به حلب اعزام خواهد كرد و براي زدودن سموم شيميايي به سوريه كمك فني خواهد كرد.

در همين مجال، روسيه درباره خطر استفاده از سلاح هاي شيميايي هشدار داد و تاكيد كرد كه گروه هاي مسلح از اين سلاح ها در سوريه استفاده كردند و موضع گيري منفي غرب به بهانه نبود دلايل كافي در اين زمينه را محكوم كرد. در اين ميان، واشنگتن در يك موضع گيري عجب به جاي اين كه اقدام گروه هاي مسلح را محكوم كند، به دولت سوريه درباره عواقب استفاده از سلاح هاي شيميايي هشدار داد.

اين در حالي است كه نظام سوري در دو نامه جداگانه به شوراي امنيت و سازمان ملل درباره شليك موشك حاوي سلاح شيميايي از سوي گروه هاي مسلح به منطقه خان العسل در حلب گزارش داد و عمران الزعبي وزير اطلاع رساني سوريه آن را تحولي خطرناك دانسته و از جامعه جهاني خواست در قبال آن "مسئولانه" موضع گیری كند.

فيصل المقداد معاون وزير خارجه سوريه برخي از كشورهاي عربي، غربي و تركيه را مسئول استفاده گروه هاي مسلح در سوريه از سلاح هاي شيميايي دانست و در ديدار با برخي از سفرا و نمايندگان سازمان هاي بين المللي و ديپلمات ها جزئيات جنايتي كه گروه هاي مسلح مرتكب شدند را تشريح كرد.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها