از فتوای اسیر کردن زنان سوری تا اعلامیه شر‌م‌آور شرکت مصری

از فتوای اسیر کردن زنان سوری تا اعلامیه شر‌م‌آور شرکت مصری
شنبه 10 فروردين 1392 - 18:07

فتوای یک شیخ سلفی اردنی در مورد جایز بودن گرفتن اسیر از میان زنان سوری و بهره‌کشی جنسی از آنان، واکنش‌های شدیدی را در پی داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، بر اساس ویدیویی که در سایت های اجتماعی از جمله یوتیوب منتشر شده، یک شیخ سلفی اردنی به نام یاسر العجلونی مدعی شده که بر اساس یک "فتوای شرعی"، به اسارت در آوردن زنان سوری در جریان نبردهای جاری در این کشور و بهره‌برداری جنسی از این زنان "اسیر"، جایز است.

سایت خبری شبکه سی. ان. ان عربی با انتشار این خبر نوشت: این شیخ سلفی وعده داده است که «ان شاء الله در یک فایل ویدیویی، فتوای جایز بودن گرفتن کنیز از میان زنان سوری برای جنگجویانی که آنها را در نبردهای سوریه اسیر کرده اند، تشریح خواهم کرد. آنها می توانند زنان اسیر سوری را بدون مهریه و بدون ازدواج، به تملّک خود در آورند و البته باید در مراجع حکومتی، انتساب فرزندانی که از این زنان به دنیا می آید به خود را ثابت نمایند».

این "فتوا"ی شیخ سلفی اردنی، بازتاب منفی گسترده ای در میان کاربران اینترنت و پایگاه های اجتماعی داشته و از آن جمله یکی از کاربران در این باره نوشته است: دولت اردن و اینترپُل کجا هستند؟ چطور ممکن است در قرن 21 جنایتکاری جرأت کند و دیگران را آشکارا به تجاوز تشویق نماید و کسی هم کاری به کارش نداشته باشد؟!

از سوی دیگر، آگهی تبلیغاتی یک شرکت مصری با موضوع دختران سوری، در میان فعالان اجتماعی و حقوقی این کشور جنجال جدیدی را پدید آورده و خشم محافل مختلف را موجب شده است.

به گزارش سایت خبری "وطن"، اعلامیه این شرکت مصری این طور آغاز می شود: «دختران متعهد و محجبه ونقابدار سوری به تعداد مورد نیاز موجود است»!

به گفتۀ فعالان مصری، این قبیل شرکت ها که تحت پوشش بنگاه های ازدواج فعالیت می کنند، در واقع مروّج فحشا هستند و از راه قاچاق انسان به کسب درآمدهای هنگفت می اندیشند.

محافل حقوقی مصر از دولت این کشور خواسته اند با جدیت و در اسرع وقت با این تجارت شرم‌آور برخورد قانونی انجام دهند و اجازه ندهند سوء استفاده از مصایب مردم سوریه و سوداگری با جسم و روح زنان و دختران آزادۀ سوری ادامه یابد.

پربیننده ترین خبرها