ارتش سوریه چگونه شورشیان مسلح را ناچار به تسلیم می کند

جنگ مسیرهای تدارکاتی در سوریه

جنگ مسیرهای تدارکاتی در سوریه
جمعه 23 فروردين 1392 - 22:57

ایستگاه جمعه را امروز از دمشق می نویسم که از چند روز پیش در آن به سر میبرم. ریف دمشق در شمال، شاهد درگیری های شدید برای به دست گرفتن کنترل راه های امدادرسانی در راستای جنگ است که می توان آن را جنگ بر سر راه های امدادرسانی از مرزهای لبنان و سوریه تا مرزهای سوریه و ترکیه خواند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نضال حماده نویسنده لبنانی در گزارش‌ هفتگی خود که در سایت شبکه المنار منتشر شده با بیان این مقدمه به تفصیل به اقدامات ارتش سوریه و نیروهای مردمی برای قطع مسیرهای امدادرسانی شورشیان در مناطق مرزی این کشور با لبنان و ترکیه پرداخته است.
بر اساس نوشته حماده، ارتش سوریه، از ماه فوریه، نقشه‌ای جدید را در دستور کار خود قرار داد که بر پایه وارد نشدن به مناطق مسکونی حامی گروه‌های مسلح استوار است. بر این اساس این گونه مناطق از طریق کنترل راه‌های امدادرسانی تحت محاصره قرار می‌گیرند و به این ترتیب راه عناصر مسلح برای تهیه سلاح و مهمات و ارتباط با یکدیگر بسته می‌شود. این عملیات راه‌های امدادرسانی از مرزهای لبنان از بقاع شمالی در سهل القاع و منطقه عرسال گرفته تا مرزهای شمالی در منطقه منطقه اعزاز در مرزهای سوریه و ترکیه را شامل می‌شود.

شکستن محاصره فرودگاه حلب
ارتش سوریه در ماه فوریه، عملیاتی نظامی در شرق شهر حلب را برای شکستن محاصره فرودگاه این شهر آغاز کرد. یک ستون از نیروهای ارتش سوریه که از حماه به حلب آمده بود، توانست با دور زدن مناطق استقرار عناصر جبهه النصره در شهر السفیره، محاصره فرودگاه‌های نظامی و غیرنظامی حلب را بشکند و این موفقیت پس از درگیری‌های شدیدی در منطقه خناصر و روستاهای تل عرن، تل حاصل و تپه راهبردی تل‌شغیب که مشرف به جاده‌های دو فرودگاه مذکور است، حاصل شد. ارتش سوریه در این عملیات توانست امنیت را به مسیری نظامی که از دمشق تا حمص و سپس فرودگاه حلب امتداد می‌یابد، بازگرداند.
ارتش سوریه، همزمان درگیر جنگ قطع راه‌های امدادرسانی به گروه‌های مسلح در مرکز سوریه، به ویژه در حومه شهر القصیر در مرزهای لبنان و سوریه بود.
استان حمص در سوریه که از آن به منطقه مرکزی یاد می‌شود، از دو سال پیش عرصه جنگ راهبردی بومی و بین‌المللی در سوریه و بر ضد سوریه است و جایگاه این استان در قلب سوریه با نام آن که مرکز سوریه است مطابقت دارد زیرا حمص با مساحت 43 هزار کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین استان سوریه به شمار می‌رود و در مرکز شمال و جنوب سوریه و همچنین مرکز جاده دمشق و حلب واقع شده است، از طریق جاده صحرایی به بیابان راه دارد و از این راه می‌توان به تدمر رسید. در مناطق تلکلخ و بقاع شمالی در کناره مرزهای لبنان در شمال واقع شده است و به دلیل همین موقعیت جغرافیایی نخستین هدف گروه‌های مسلح ضد نظام بود و آنها فعالیت خود را از منطقه باباعمر که از اکثریت ترکمن برخوردار است، آغاز کردند.
مرزهای استان حمص با لبنان گذرگاهی بزرگ و گسترده برای قاچاق سلاح و نفوذ عناصر مسلح به داخل سوریه از طریق تلکلخ در شمال و گذرگاه جوسیه در بقاع شمالی و شهر عرسال به شمار می‌رود، با این تفاوت که گذرگاه جوسیه از ویژگی بزرگی برخوردار است و آن قرار داشتن در مجاورت شهر القصیر است که در مسیر جاده بین‌المللی در نزدیکی شهر حمص واقع شده است. گذرگاه عرسال فاقد این ویژگی است. به این ترتیب، ورود به اراضی سوریه و حمص و القصیر، از طریق گذرگاه جوسیه، تنها نیازمند عبور از مسیری چند کیلومتری است، در حالی که برای عبور از گذرگاه عرسال تا رسیدن به حمص دستکم باید از مسیری 100 کیلومتری گذشت. به همین سبب عناصر مسلح سعی در حفظ این گذرگاه و روستاهای اطراف آن دارند که به القصیر و حمص از طریق لبنان مهمات و نیروی تازه نفس رزمی می‌رسانند.
منطقه الجوره در پروژه‌های القاع و تل الحنش در سوریه و جوسیه الخرابه، گذرگاه‌هایی راهبردی برای استمرار تامین نیرو و مهمات گروه‌های مسلح در دو جنگ اساسی به شمار می‌رود:
الف- در شهر حمص برای تصرف این شهر و گشایش مسیری به سمت دمشق و همچنین قطع راه دمشق به حلب و راه دمشق به ساحل.
ب- در شهر القصیر و حومه آن به منظور پیوند دادن غرب القصیر به لبنان از طریق "هیت" و آنگاه رسیدن به تلکلخ و در پایان گشایش مسیر امدادرسانی نظامی از شمال لبنان تا قصیر و از آن جا به حمص.
در غرب القصیر، گروه‌های مسلح از موانع جغرافیایی و جمعیتی متعددی رنج می‌برند زیرا اکثر جمعیت این منطقه را هواداران نظام سوری تشکیل می‌دهند و ساکنان آن، توسط جبهه النصره تکفیر شده‌اند. عناصر مسلح برای رسیدن به هیت و از آن جا به تلکلخ، نیازمند عبور از چندین روستای طرفدار نظام هستند.
در جنوب القصیر، گذرگاه جوسیه واقع شده است، جایی که گروه های مسلحِ درگیر در القصیر و حمص پشتیبانی‌های گسترده‌ای دریافت می‌کنند. ارتش سوریه در عملیاتی بزرگ و بی‌نظیر در منطقه منطقه تل الحنش در سوریه را به تصرف در آورد که یکی از کانون‌های اساسی تجمع گروه‌های مسلح به شمار می‌رفت. آنگاه روستای جوسیه الخراب و همچنین پست بازرسی 114 را تصرف کرد و با این عملیات شهر القصیر را به طور کامل تحت محاصره در آورد به طوری که از این پس به هیچ وجه امکان دریافت پشتیبانی تسلیحاتی از طریق لبنان وجود نخواهد داشت و این مساله عرصه را بر عناصر مسلحی که در القصیر و حومه آن می‌جنگند، تنگ خواهد کرد و ناچار خواهند شد از حومه شهر القصیر به مرکز آن عقب نشینی کنند که در آن صورت با دو احتمال مواجه خواهند شد:
1) درگیری در القصیر، که در این صورت نیازمند ذخیره‌ای عظیم از سلاح و مهمات خواهند بود که هر قدر هم باشد، به سرعت تمام خواهد شد و آنها را در برابر سرنوشتی شوم قرار خواهد داد.
2) عقب نشینی به سمت شهر حمص و ترک منطقه برای ارتش سوریه، که این مساله به مثابه پیروزی نظامی بزرگی برای نظام و نیروهای ارتش خواهد بود.
در هر دو صورت، گروه‌های مسلح، بازنده جنگ منطقه مرکزی خواهند بود و این به معنی شکست نقشه حمله گسترده به دمشق و براندازی نظام خواهد بود. ارتش سوریه در دو جنگ تعیین کننده توانست همه راه‌های امدادرسانی به گروه‌های مسلح در منطقه مرکزی را تحت کنترل خود در آورد.
الف) عملیات تپه "مندو" پیامبر
تپه مندو محل دفن مندو برادر کوچک حضرت یوسف (ع) است و در غرب شهر القصیر قرار دارد و مُشرِف بر همه روستاهای واقع در مرزهای لبنان و سوریه است و به همین دلیل منطقه دیدبانی استراتژیک بسیار مهمی محسوب می‌شود. گروه‌های مسلح هفته گذشته چند ساعت تپه مندو را تصرف کردند ولی پس از حملات هوائی فشرده ارتش سوریه از این تپه عقب‌نشینی و به اطراف آن فرار کردند و ارتش توانست پنجشنبه شب کنترل آن را به شکل کامل به دست بگیرد.

ب) عملیات تپه 14
گروه‌های مسلح تصرف تپه 14 را پیروزی بزرگ خود خواندند زیرا این تپه  واقع در منطقه "جوسیه" مُشرف بر همه راه‌های قاچاق اسلحه از لبنان به سوریه است ولی ارتش سوریه روز چهارشنبه دو هفته پیش تپه بسیار مهم 14 را بازپس گرفت و هم اکنون به احداث استحکامات روی این تپه می‌پردازد و به زودی گردانی را به سوی تپه مذکور خواهد فرستاد تا دوباره به تصرف گروه‌های مسلح درنیاید. ارتش سوریه با بازپس گیری تپه 14 و همچنین تپه الحنش کنترل همه راه‌های قاچاق اسلحه از لبنان به سوریه در منطقه جوسیه را به دست گرفته است و گروه‌های مسلح دیگر نمی‌توانند مجهز به اسلحه و مهماتی که قاچاقچیان به آنان می‌رسانند، شده و به جنگ خود ادامه دهند، قاچاقچیانی که اکثر آنها اهل منطقه عرسال در شمال لبنان هستند.

ج – عملیات غوطه شرقی
ارتش سوریه عملیات گسترده‌ای را در "غوطه شرقی" دمشق برای کنترل راه‌های قاچاق اسلحه و مهمات اجرا کرد و راه "درعا" به "العتیبه" در غوطه شرقی و راه منطقه لبنانی عرسال به "عدرا" در غوطه غربی را مسدود کرد تا قاچاقچیان نتوانند اسلحه و مهمات را در اختیار گروه های مسلح قرار دهند.

د – عملیات قریب الوقوع " اعزاز "
اما در منطقه شمال، ارتش عمليات گسترده‌اي را براي شكستن محاصره شهر حلب و مسدود كردن راه ارتباطي فرودگاه بين‌المللي وفرودگاه نظامي با شهر حلب را اجرا كرد و توانست منطقه العزيزه را كه منطقه‌اي استراتژيك و صحنه جنايات و آدم ربائي بود، تصرف و راه منتهي به فرودگاه بين‌المللي حلب را مسدود كند. منطقه‌اي به نام المرجه در نزديكي منطقه العزيزه واقع است كه تصرف منطقه المرجه و ميدان الليرمون منجر به مسدود شدن راه قاچاق اسلحه و مهمات به گروه‌هاي مسلح از محورهاي شمال و شرق مي‌شود. ارتش همچنين راه‌هاي اصلي قاچاق اسلحه و مهمات را كه بين شهر حلب و ريف شمالي اين شهر واقع است، به كنترل خود درآورد.
در پایان این گزارش آمده است: پیش بینی می‌شود که ارتش به زودی عملیاتی را در شهر اعزاز در مرز سوریه با ترکیه برای مسدود کردن راه قاچاق اسلحه و مهمات از ترکیه به استان حلب در شمال سوریه اجرا کند و همچنین فرودگاه نظامی "منغ" را که از چند ماه پیش تحت محاصره گروه های مسلح است، آزاد کند.

پربیننده ترین خبرها