معاون رئيس سازمان انرژي اتمي ايران:

زلزله، ایمنی نيروگاه اتمی بوشهر را ثابت کرد

زلزله، ایمنی نيروگاه اتمی بوشهر را ثابت کرد
يکشنبه 25 فروردين 1392 - 22:11

العالم - معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر این که نیروگاه بوشهر با توان مقاومت در برابر زلزله ای به قدرت حداقل 8 ریشتر ساخته شده است، تبلیغات سوء برخی کشورها در مورد نگرانی ها از ایمنی این نیروگاه را بی‌اساس دانست.

دكتر "محمد احمديان" معاون رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم، درباره تاثیر زلزله استان بوشهر بر نیروگاه اتمی بوشهر، تصریح کرد: نيروگاه اتمي بوشهر با مقاومت در برابر زلزله اي "به قدرت حداقل 8 ریشتر و نزدیک به محل نیروگاه" طراحي شده است، اما زلزله اي كه متاسفانه چند روز پيش در منطقه رخ داد، اولا مركز آن حدود صد كيلومتر با نيروگاه اتمي بوشهر فاصله داشت، ثانيا شدت اين زلزله حدود 6 ريشتر بود، طبيعي است كه این زلزله هيچ مشكلي براي نيروگاه اتمي بوشهر ايجاد نكند.


ایمنی نیروگاه بوشهر در برابر حوادث طبیعی
احمدیان که میهمان برنامه "من طهران" شبکه العالم بود، درباره تبليغات سوء كشورهاي عربي حوزه جنوبي خليج فارس درباره ایمنی نیروگاه بوشهر گفت: همانطور كه گفتم اين زلزله اولا شدت كمي در مقايسه با مقاومت نيروگاه داشته و ثانيا فاصله كانون زلزله با نيروگاه زياد بوده است؛ بنابراين نمي تواند يك امتحان قوي از قابليت هاي نيروگاه باشد، اما درحد خود نشان داد كه نيروگاه با مشكلي در برابر اين قبيل حوادث طبیعی روبرو نخواهد شد.
معاون رئيس سازمان انرژي اتمي ايران، افزود: نيروگاه اتمي بوشهر بر اساس پيشرفته ترين و سختگيرانه ترين استانداردهاي بين المللي طراحی شده است. در تمام مراحل ساخت نيروگاه بر اعمال اين استاندارها نظارت قوي شده است و مركز "نظام ايمني" جمهوري اسلامي ايران که تحت نظر آژانس بين المللي انرژي اتمي پایش می شود بر ايمني نيروگاه نظارت داشته است.
وی ادامه داد: ازطرف ديگر اگرچه نیروگاه بوشهر متعلق به جمهوري اسلامي ايران است، اما به طور طبيعي تابلويي از توانمندي ها و قابليت هاي صنعت هسته اي روسيه هم به شمار مي آيد، لذا پیمانکار روس هم با كمال دقت مسائل ايمني را رصد كردند.
احمدیان تاکید کرد: تمام این استانداردها مستند شده و اسنادش موجود و به هر شخص يا نهاد حقوقي كه بخواهد به طور كارشناسانه اين مطالب را بررسي كند، قابل ارائه است .

وی همچنین درباره تبلیغات منفی با محوریت نگرانی از ایمنی نیروگاه بوشهر، گفت: اگر اين نگراني ها برخاسته از يك نگاه كارشناسي باشد، خيلي راحت مي توان آن را برطرف كرد؛ ما بارها اعلام كرديم كه آمادگي داريم كه هر گونه اطلاعاتي لازم را از طريق آژانس بين المللي انرژي اتمي در اختيار كارشناسان قرار بدهيم.


زلزله بوشهر به آژانس اطلاع داده شد
معاون رئيس سازمان انرژي اتمي ايران درباره اطلاع رسانی به آژانس از وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر پس از زلزله، گفت: بر اساس رويه هايي كه وجود دارد، ما باید هر اتفاق و حوادث پيش بيني نشده ای مانند زلزله و پيامدهاي آن را به مجامع بين المللي ازجمله آژانس بين المللي انرژي اتمي و اتحاديه جهاني بهره برداران از نيروگاه هاي اتمي منعكس كنيم؛ در مناطق مختلف جهان مراكز منطقه اي وجود دارد و ما عضو منطقه مسكو هستيم؛ ما بلافاصله وضعيت را به اين مركز اطلاع داديم.

 

نیروگاه بوشهر هیچ خطری ندارد
احمدیان ادامه داد: صنعت هسته اي صنعتی فوق العاده حساس است كه تمام اقدامات، فعاليت ها و وضعيت نيروگاه هاي هسته اي توسط ارگان هاي مختلف تحت رصد قرار دارد؛ در این صنعت نمی توان يك نيروگاه را در شرايطي ناامن بهره برداري کرد و از چشم دیگران وضعیت را پنهان کرد، اين موضوع درمورد نيروگاه بوشهر هم صادق است و اين مساله مي تواند به كشورهاي همسايه ايران در حوزه خليج فارس هم اطمینان بدهد كه خطري از ناحيه نيروگاه اتمي بوشهر متوجه آنان نيست.


دلایل وقوع حادثه هسته ای فوکوشیما
احمدیان در پاسخ به سوال خبرنگار العالم درباره وضعیت نیروگاه بوشهر در شرایطی همانند حادثه فوكوشيما ژاپن که نیروگاه پس از زلزله تحت تاثیر سونامی هم قرار گرفت، گفت: به خاطر موقعيت خاص خليج فارس، پيش بيني نمي شود كه بعد از زلزله سونامي هم روی دهد؛ يكي از دلايلي كه اين محل براي احداث نيروگاه انتخاب شده، موقعيت مناسب بوشهر از نظر زمين شناسي است، در مورد فوكوشيما عوامل متعددي دست به دست هم دادند تا آن حادثه به وجود بيايد كه درواقع هيچ يك از آنها تقريبا در مورد نيروگاه بوشهر موضوعيت ندارد.

وی در تشریح حادثه فوکوشیمای ژاپن، گفت: یکی از مواردي كه در فوكوشيما مشكل ساز شد این بود که به دليل درنظر گرفتن سود اقتصادي بيشتر تصميم گرفتند یکی از واحدهایی که باید از مدار خارج می شد، پس از زلزله و سونامی به كار خود ادامه دهد. در ژاپن ايمني زير پا گذاشته شد، درحاليكه ما در نيروگاه اتمي بوشهر همواره ايمني را به عنوان اولين و مهم ترين عامل درنظرگرفته ايم.
معاون رئيس سازمان انرژي اتمي ايران، افزود: ما تاكنون دو بار در دو سال اخير به خاطر رعايت موارد امنيتي، قلب راكتور بوشهر را خالي كرديم و سوخت آن را  بازرسي كامل کردیم؛ با وجود اين كه اين بازرسی ها چند ماه راه اندازي نيروگاه را به تاخير انداخت، اما اصل ايمني را مورد توجه قرار داديم، اصلي كه در جاهاي ديگر باعث حوادث بزرگ هسته اي شد.
 

سامانه های ایمنی نیروگاه بوشهر
دکتر احمدیان درباره سامانه های ایمنی خودکار نیروگاه بوشهر، گفت: در صورتيكه زلزله اي قوی رخ دهد، سيستم هايي در داخل نيروگاه وجود دارد كه نيروگاه را از مدار خارج می كند و راكتور خاموش می شود؛ آنگاه فرصت ايجاد می شود تا كاركنان فني قسمت هاي مختلف را مورد بازرسي قرار دهند.

احمدیان افزود: براي ايمني پرتويي نيروگاه حلقه هاي امنیتی متعددي درنظر گرفته شده است كه هركدام به دليلي اگر كار نكند، حلقه بعدي كار خواهد كرد و ايمني هسته اي نيروگاه را حفظ خواهد كرد.

 

دليل انتخاب بوشهر براي احداث نيروگاه اتمي

احمدیان تصریح کرد: براي انتخاب محل يك نيروگاه اتمي بايد مسائل زيادي را در نظر گرفت كه يكي از آنها دسترسي به آب و درياست. بوشهر از اين جهت به خوبي اين نياز را پوشش مي دهد و نيز از نظر نزديكي به شبكه هاي انتقال نيرو و نزديكي به مراكز جمعيتي و پارامترهاي ديگر بايد ويژگي هاي خاص خود را داشته باشد. يكي از اين پارامترها فاصله از مراكز زلزله خيز است كه بعد از بررسي تاريخچه بلند مدت منطقه، سازه هاي نيروگاه بايد به طوري ساخته شود كه شديدترين زلزله ممكن در آن منطقه را تحمل كنند.
قبل از پيروزي انقلاب اسلامي مطالعات گسترده اي از سوي شركت هاي غربي براي تعيين مكان نيروگاه صورت گرفت كه منطقه فعلي و منطقه دارخوين خوزستان انتخاب شد. و جالب است كه در آن زمان هيچ يك از كشورهاي همسايه نسبت به اين نيروگاه اعتراض و نگراني نداشتند. اين نشان‌دهنده آن است كه اين نگراني ها جنبه كارشناسانه ندارد.
به هرحال ما براي ساخت نيروگاه هاي جديد باز هم حاشيه خليج فارس ودرياي عمان را از نظر نزديكي به آب مناسب ترين محل ها مي دانيم و از نظر زلزله هم وضعيت قابل قبولي دارند.


شایعات بی‌اساس در برخی کشورهای منطقه

احمدیان در ادامه با اشاره به شایعات مطرح شده در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مبنی بر دلایل انتخاب بوشهر برای احداث نیروگاه هسته ای، از جمله دوری آن از مراکز جمعیتی ایران، تاکید کرد: كساني كه اين مطلب را مطرح مي كنند اگر جمعيتي را كه داخل ايران در اطراف اين نيروگاه زندگي مي كنند با جمعيت كشورهاي همسايه مقايسه كنند، خواهند دید که بسيار بيشتر است و اگر بخواهد اتفاقي براي اين نيروگاه بيفتد هموطنان ما بيشترين آسيب را خواهند ديد لذا اين مطلب غير قابل پذيرش است.
از مهم ترين عوامل در طراحي نيروگاه حجم زياد آب است و ايران نسبتا كشور خشكي است و رودخانه هاي پرآب نداريم و به ناچار بايد از حاشيه درياهاي آزاد براي حمل و جابجايي تجهيزات سنگين نيروگاه كه با كشتي حمل مي شوند، استفاده شود و مناطق ساحلي مناطق مناسبي هستند.
كساني كه اين شبهه را دارند مي توانند به مداركي كه از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره خصوصيات ساخت گاه  نيروگاههاي اتمي منتشر كرده مراجعه كنند و با وضعيت بوشهر بسنجند كه در اين صورت خواهند ديد انتخاب بوشهر كاملا علمي و منطقي و منطبق بر توصيه هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي است.


ایمنی، اولویت نخست

معاون سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه با اشاره به اهمیت ایمنی پیش از هر اولویت دیگر، گفت: خوشبختانه نيروگاه اتمي بوشهر در سال گذشته براي بهره برداري موقت به شبكه برق سراسري كشور وصل شده و تا كنون بيش از يك ميليارد و پانصد ميليون كيلووات ساعت انرژي برق توليد كرده و به شبكه سراسري برق ايران تحويل داده است . تحويل گرفتن اين واحد از كارشناسان روسي به صورت تجاري هم به زودي محقق خواهد شد، اما ايمني نيروگاه در تمام مراحل براي ما بيشترين اولويت را داشته و عجله اي براي راه اندازي تجاري آن نداريم.


استفاده از همۀ ظرفیت های انرژی صلح آمیز هسته ای
احمدیان در بخش دیگری از این گفتگو، با اشاره به کاربردهای مفید انرژي هسته اي در حوزه هاي مختلف اظهار داشت:
با توجه به توان بالاي متخصصان ايراني، استفاده از ظرفيت هاي مختلف انرژي صلح آميز هسته اي در دستور كار ما قرار دارد . ما اكنون بيش از 43 راديو دارو كه در تشخيص و درمان برخي بيماري هاي صعب العلاج از جمله سرطان كاربرد دارند در داخل كشور مي سازيم و در روز ملي فناوري هسته اي 5 راديو داروي جديد توسط دانشمندان ايراني معرفي شد.
علاوه بر اين براي اصلاح گونه هاي مختلف گياهي و مبارزه با آفات و طولاني تر كردن عمر محصولات كشاورزي فعاليت هاي گسترده اي از قبل بوده و الان در مرحله اجراسازي آن هستيم.
در حال حاضر  يك رآكتور تحقيقاتي از نوع استخري در تهران فعال است، اما وجود آن كفايت نمي كند  و ساخت 4 رآكتور ديگر در دستور كار است كه يكي همين رآكتور 10 مگاواتي در استان فارس است که طراحي وساخت آنها توسط متخصصان ايراني انجام شده و سوخت آنها هم در داخل ايران تامين خواهد شد كه حدودا طی 4 تا 5 سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد.

پربیننده ترین خبرها