پیشروی ارتش سوريه از جنوب به سمت قلعه حلب

پیشروی ارتش سوريه از جنوب به سمت قلعه حلب
سه شنبه 27 فروردين 1392 - 12:32

منابع مخالف سوري و هم پيمانان و پيكارجويان خارجي آنان در حلب ، به پيشروي ارتش سوريه به جبهه العزيزيه پل عسان – منطقه شيخ سعيد و المرجه اعتراف كردند.

"ابو احمد" سرگرد جدا شده و فرمانده عمليات شيخ سعيد در گفت وگو با عربي پرس اظهار داشت: همه گردان هاي مسلحي كه در دفاع از محور العزيزيه و المرجه كوتاهي كردند بايد بدانند اين جبهه متعلق به گروه خاصي نيست بلكه سرنوشت همه حلب بدان بستگي دارد.
وي با شرح ديدگاه خود گفت: اگر تصور كنيم خداي نكرده ارتش بر بخش جنوبی تسلط يابد معنايش باز شدن خط امدادي ارتش به همه فرودگاه ها و ایجاد چندین پادگان نظامي در الراموسه است، و اگر تنها به این فکر کنیم که اگر دانشکده توپخانه بار دیگر توان خود را به دست آورد و شهرك ها و مناطق تصرف شده را هدف قرار دهد، آيا می‌توانند از گلوله باران روزانه مقرها، تجمعات، و شهرك های تحت کنترل فرار کنند.
در اين صورت اگر بگوييم به نقطه اول خود برگشته‌ايم، مبالغه كرده‌ام؟
ابواحمد افزود: اين در صورتي است كه  فقط ارتش بر اين منطقه تسلط يابد، اما اگر بتواند از اين شهرك هاي جنوبي (المرجه، شيخ سعيد، پل الحج) به "حلب آزاد شده" حمله كند، همه با فاجعه‌اي روبرو خواهند شد.
از سوي ديگر يك منبع نظامي رسمي سوريه ضمن مخالفت با بررسي عمليات حلب كه هم اكنون در حال اجراست، به خبرنگار عربي پرس گفت: ترجيح مي‌دهيم اطلاعات و اخباري كه خواهان آن هستید را از افراد مسلح دریافت کنید زیرا ما قصد داریم با گلوله و سرنیزه با هم آشنا شویم.
گفتنی است تهديدهاي منبع رسمي سوريه تنها تاكيدی بر نيت نيروهاي مسلح سوري براي تغییر وضعیت آماده باش به حالت حمله در شهر حلب و مناطق اطراف آن نيست، زیرا فضاي شهرك‌هايي كه با افراد مسلح شهر حلب در آرامش و دوستي به سر مي‌برند نیز هراس انگیز است و روستائيان ساكن حلب و مدافعان نسبي افراد مسلح از تحولات روزهاي آتي به شدت نگران هستند.
ارتش سوريه از حالت ركود درآمده و نيروهاي ويژه خود را شبانه و روزانه  وارد شهرك‌ها كرده و مراكز افراد مسلح را هدف قرار داده و براي خود مقرهايي در ساختمان‌هاي مقابل افراد مسلح احداث کرده است .
گفتنی است تك تيراندازي یکی از ويژگي‌های اصلی آنان – نیروهای ویژه – و ارسال آنها مقدمه‌ای است تا نيروهاي ويژه حمله به شهرك‌هايي كه مخالفان آن را آزاد شده ناميده‌اند، را آغاز کنند.
از سوي ديگر فرماندهان گردان‌هاي مسلح حلب نيز از طريق وسائل ارتباطي، با فرماندهان و حاميان  خارجي خود تماس گفته و از آنان كمك خواستند كه این مساله بیانگر حساسيت اوضاع پس از پيشرفت ارتش سوريه است.
يك مقام نظامي در تیپ التوحيد – وابسته به اخوان المسلمین سوریه- واقع در منطقه شيخ سعيد نيز به عربي پرس گفت: خبرها نگران كننده و اوضاع نامناسب است، كشتارها و عقب نشيني‌ها ادامه دارد  مهمات اندك و سوء مديريت حاكم است و اگر حوادث بدي روي دهد كه ما اصلاً خواهان آن نیستیم، همه مسئول آن هستند.
وي با اشاره به مسئوليت برخي گردان‌ها -بدون اينكه نامي از آنها ببرد- در سقوط جبهه جنوبي شهر حلب گفت: وضعيت بسيار حساس است و ستوني كه طي يك ماه و نيم سه دفعه از مسير (حماه – السلميه) با عبور از خط صحرايي تا خناصر و السفيره پيشروي كرد، و افزون بر حجم اين ستون ( 42 تانك و حدود 60 اتوبوس و 60 خودروی حامل تيربارهای سنگین دوشکا) بسياري از گروه‌ها یارای مقابله با آن را نداشتنه و هشداری نیز دریافت نکردند؛ اما همه مسئول این كوتاهي شناخته شدند، به ويژه كساني  كه مسئول محاصره کارخانه‌های وزارت دفاع و منطقه خناصر بودند به ویژه كساني كه مسئول پل عسان - عزيزه و الذهبيه بودند و کاملاً مشخص است كه گردان‌هاي المقصوده که زیر مجموعه تیپ زرهی الامه بوده و در روستاي العزيزيه مستقر هستند و همچنین گردان ابوعماره حاضر در اين پل و لشكر آزادگان داره عزه كه در نزديك آنان مستقر هستند.
"انس سنو" يكي از فعالان مخالف نیز در گفت‌وگو با عربي پرس با ابراز ناخرسندي از سهل انگاري ارتش آزاد و جبهه‌هاي اسلامي در منطقه شيخ سعيد، تاكيد كرد: هدف اصلي ستون ارتش نظامي در ريف حماه  پس از حمله به منطقه شيخ سعيد و المرجه نفوذ به قلعه حلب بود كه عملاً به تقسیم منطقه مورد کنترل نيروهاي مخالف به دو بخش منجر می‌شد.
وی افزود از دیگر اهداف این ستون تغییر حالت نیروهاي نظامي مستقر در فرودگاه‌هاي النيرب و فرودگاه بین‌المللی دمشق (واقع در جنوب شرق) و الراموسه واقع در جنوب غرب از وضعيت دفاعي به تهاجمي بود كه اين مساله بدون شک دستپاچه شدن گردان‌هاي شركت كننده در درگيري " آزادي اسرا" (شمال) كه يك هفته پيش آغاز شده را به دنبال خواهد داشت.
گفتنی است درگيري‌های محورهاي مختلف نظامي حلب نیز شدت يافته است، به گونه‌اي كه ارتش عربي سوريه برای مشغول كردن افراد مسلح از ياري رساندن به گروه‌های مسلح فعال در جنوب شهر به همه محورها حملات منظمي کرد و گزارش‌هاي امنيتي بیانگر تحولات نظامي در محورهاي زير است .
درگيري‌هاي خشونت آميزي نیز در اتوبان الراموسه از يك سو و منطقه شيخ سعيد روی داد و همزمان با تلاش نیروهای مردمی براي تسلط يافتن بر این اتوبان و حمله به اين منطقه، صداي انفجارهاي قوي در منطقه شنيده شد.
ارتش در منطقه شيخ سعيد نيز وارد كارگاه‌هاي ساتكاب شد و افراد مسلح وابسته به جبهه النصره را از ساختمان‌هايش بيرون راند.
این در حالی است که درگیری با شدت هر چه تمام‌تر ادامه دارد و گروه‌های مسلح حاضر در حلب نمی‌دانند محور بعدی که ارتش از آنجا وارد عمل خواهد شد کجاست و از کدام تاکتیک استفاده خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها