هشدار نماینده ایران در اوپک درباره آینده امنیت انرژی؛

عربستان بیشترین همکاری را با تحریم‌ کنندگان دارد

دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 09:50

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان "اوپک" در مصاحبه اختصاصی با العالم با بیان اینکه عربستان شاید بیشترین همکاری را با کشورهای تحریم کننده داشته، هشدار داد تحریم تولید کنندگان بزرگ باعث ایجاد وقفه در عرضه جهانی می‌شود و آینده امنیت انرژی را به خطر می اندازد.

"محمد علی خطیبی" شامگاه یکشنبه در برنامه "من طهران" شبکه العالم گفت: آينده امنيت انرژي دنيا وابسته به چند كشور معدودي است كه ذخاير عظيم نفت و گاز دارند .. يكي از این کشورها ايران است، ولي بعضا مي‌بينيم سياستمداران وارد فضاي اقتصادي مي‌شوند و آن را مغشوش مي‌كنند.
خطيبي تأکید کرد: پنج كشور اوپك را بنيانگذاري كردند و ايران يكي از اين كشورهای مؤسس است؛ اکنون ايران داراي دومين ذخاير اوپك و دومين توليد كننده و صادر كننده این سازمان و به عنوان يك عضو مؤثر و مؤسس نقش بسيار مهمي در ثبات بازار نفت و اين سازمان دارد؛ بنابراين نمي‌توان در بازار نفت از ايران چشم پوشي كرد.
خطيبي درباره تحريم‌هاي غرب عليه نفت ايران و همراهي برخي اعضاي اوپك با غرب و تلاش آنها براي تامين خلا نفتي تصريح  كرد: تحریم کنندگان با وجود اعمال تحريم، هر شش ماه به يك سري از كشورها مجوز مي‌دهند كه نفت ايران را بخرند؛ بنابراين خود آنها نيز نمي‌توانند به طور كلي نفت ايران را ناديده بگيرند.
سوء استفاده برخی اعضای اوپک از تحریم‌ها
وي افزود: متاسفانه برخي از توليد كنندگان (در اوپك) سعي كردند توليد نفت خودشان را افزايش دهند و به اين وسيله درواقع تحريم كنندگان را تشويق كنند تا تحريم جدي تري اعمال شود؛ البته اين كار به ويژه در مورد اعضاي اوپك كار درستی نيست زيرا ما اعضاي يك سازمان هستيم و به هر حال از ابتدا تصميم گرفتيم كه با كمك يكديگر از منافع مشترك خودمان دفاع كنيم.
خطیبی اظهار داشت: البته همه اعضا اين كار را نكرده‌ و اكثريت آنها اعلام كرده‌اند كه به هيچ وجه حاضر نيستند جايگزين نفت ايران شوند؛ ولي اعضاي معدودي هستند كه ارتباط‌هاي خيلي مستقيم و بنياديني با كشورهاي غربي دارند و آنها متاسفانه دست به این کار زده اند.
عربستان بیشترین همکاری را با تحریم کنندگان داشته
خطيبي درپاسخ به سئوالي درباره نام اين كشورهاي معدود در اوپك گفت: يكي از اين كشورها عربستان بوده است كه شايد بيشترين همكاري را با كشورهاي تحريم كننده داشته؛ البته اين امر به دليل وابستگي‌هاي عميقي است كه بين اين كشور با تحريم كنندگان وجود دارد و این موضوع كاملا قابل درك است؛ ولي كاش اين كار انجام نمي شد و ما به عنوان اعضاي اوپك به صورت يكپارچه درمقابل تحريم كننده‌ها نقش متحدتري را ايفا مي‌كرديم چرا که اين امر به نفع همه اعضا است زيرا ممكن است اين تحريم براي ساير اعضا اتفاق بيفتد.
وي درپاسخ به سئوالي درباره تاثير تحريم نفتي غرب عليه ايران به عنوان يكي از اعضاي اصلي اوپك بر مقوله امنيت انرژي در سطح جهان و به خطر افتادن اين امنيت گفت: يكي از مهمترين مسائل براي كشورهاي مصرف كننده نفت به‌ويژه كشورهاي غربي امنيت انرژي است؛ مسأله‌ای که به گفته خود آنها نقش حياتي دارد. به هر حال بعد از دهه هاي هفتاد و هشتاد كه ما تجربياتي داشتيم و همچنين دهه‌هاي بعد از آن يعني در طول چهار پنج دهه اخير، به اين نتيجه رسيديم كه نه توليد كنندگان به تنهايي مي‌توانند نقش تعيين كننده‌اي در امنيت انرژي داشته باشند ونه مصرف كنندگان.
تأمین امنیت انرژی با همکاری تولید کننده و مصرف کننده
نماينده دائم ايران در اوپك گفت: اکنون نتيجه‌اي كه بعد از گذشت چهار و پنج دهه نوسانات قيمت نفت به‌دست آمده اين است كه امنيت انرژي مقوله‌اي است كه با همكاري كشورهاي توليدكننده ومصرف كننده حاصل شدني است.
خطیبی با اشاره به وجود تناقض در رفتار مصرف كنندگان بزرگ نفت، اظهار داشت:  از يك سو آنها كشورهاي داراي  ذخاير بزرگ را  براي توليد نفت بيشتر و سرمايه  گذاري تشويق مي‌كنند، اما از طرف ديگر خود آنان برخي توليد كنندگان بزرگ را تحريم مي كنند و مي گويند هركس در منابع نفتي اين كشورها سرمايه گذاري كند ما آنان را نيز تحريم مي‌كنيم؛ پس  اگر قرار باشد  در سرمايه گذاري‌ها وقفه‌اي به وجود بيايد آينده نيازمندي‌هاي انرژي  را چه كشورهايي بايد تامين كنند .
تحریم، امنیت انرژی را به خطر می‌اندازد
وي افزود: قطعا اگر قرار باشد آينده امنيت انرژي روشن باشد، بايد سرمايه گذاريهاي منظمي در ذخاير نفتي كشورهاي بزرگ صورت بگيرد. ولی اگر اين كشورها تحريم شوند وقفه‌اي در عرضه جهاني و تامين انرژي آينده جهان به وجود مي‌آید؛ بنابراين اين تحريمها مي‌تواند به عنوان خطری براي امنيت انرژي تلقي شود به ويژه اينكه اين تحريمها در چند سال اخير در رابطه با كشورهاي بزرگ توليد كننده به وجود مي‌آيد .
خطیبی تأکید کرد: ممکن است چند سياستمدار تصميم اشتباهي اتخاذ كنند، ولي هزينه آن را همه مصرف كنندگان بايد پرداخت كنند؛ يعني مصرف كننده نهايي نيز اگر در آينده بنزين و سوخت حرارتي گراني خريداري كرد  بايد بداند تبعات تصميمات غلط سياستمداراني را مي‌پردازد كه در برهه‌اي تصميم غلطي گرفتند.
نقش کلیدی ایران در امنیت انرژی جهان
خطیبی اظهار داشت: ايران با ذخاير نفت و گازي كه دارد در امنيت انرژی جهاني نقش كليدي دارد، بنابر این تحريم كشور ما و سرمايه گذاري در منابع نفتي و گازي ايران  مي تواند آثار مخربي در این امنيت جهانی داشته باشد؛ البته پيش بيني مي شود اين مسائل كوتاه مدت باشد و در بلند مدت ادامه نیابد، چرا كه آنها بيش از ما در اين تحريم‌ها ضرر خواهند كرد .
وي گفت: اگر به دليل اين سياستهاي غلط در تامين امنيت آينده انرژي دنيا مشكلي به وجود بيايد،  افرادي كه امنيت منطقه را به خطر انداخته و ماجراجويي می کنند، مقصر هستند و باید در برابر افکار عمومی جهان پاسخگو باشند.
خطیبی ادامه داد: زماني كه مصرف كننده آمريكايي يا اروپايي هزينه بالايي را براي بنزين يا سوخت حرارتي  مي پردازد ممكن است اين ذهنيت به وجود بيايد كه صادركنندگان نفت گران فروشي مي كنند؛ در حالي كه اين‌طور نيست بلكه این امر به خاطر سياستهاي اشتباهي است كه در دهه‌هاي گذشته اتخاذ شده و هنوز نيز ادامه دارد.
مجمع گاز چشم انداز خوبی دارد
خطیبی تأکید کرد: با تاسيس مجمع گاز اميدواريم كه بيش از پيش منافع صادر كنندگان آن درنظر گرفته شود؛ ما چشم انداز خوبي را براي مجمع گازي درنظر داريم و اميدواريم كه مسيري كه اوپك پيمود ، مجمع گازي در مدت كوتاه تري بپيمايد و به موفقيت‌هاي چشم گيري در دفاع از منافع اعضا دست یابد.

پربیننده ترین خبرها