بندبازی شاه اردن با تروریست ها در سوریه

بندبازی شاه اردن با تروریست ها در سوریه
سه شنبه 3 ارديبهشت 1392 - 08:29

خبر موافقت پادشاه اردن با استفاده رژیم صهیونیستی از حریم هوائی کشورش برای حمله به سوریه نگرانی کارشناسان سیاسی را برانگیخته است زیرا این تصمیم را خطرناک می‌دانند.


به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه فرانسوی لوفیگارو روز دوشنبه نوشت که عبدالله دوم پادشاه اردن تصمیم به بازکردن حریم هوائی کشورش به روی هواپیماهای نیروی هوائی اسرائیل گرفته است.
لوفیگارو به نقل از منابع نظامی غربی مستقر در خاورمیانه نوشت: ملک عبدالله این تصمیم را ماه گذشته هنگام سفر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به اردن اتخاذ کرد و تعداد معدودی از سرویس‌های اطلاعاتی غرب از تصمیم ملک عبدالله مطلع هستند .
این روزنامه فرانسوی افزود: دو مسیر هوائی به روی هواپیماهای اسرائیلی بازشده است یکی از این دو مسیر صحرای نقب - جنوب اردن است و مسیر دوم شمال امان – پایتخت اردن – می باشد که هواپیماهای اسرائیلی مستقر در پایگاهی نزدیک تل آویو از طریق مسیر دوم به سرعت می‌توانند وارد حریم هوائی سوریه شوند .
لوفیگارو افزود : اسرائیل با بازشدن حریم هوائی اردن به روی هواپیماهای خود دیگر نیازی به وارد شدن به حریم هوائی جنوب لبنان را ندارد زیرا در صورت ورود به حریم هوائی جنوب لبنان با خطر واکنش حزب‌الله مواجه می‌شود .
روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز این خبر را به نقل از لوفیگارو منتشر کرد و نوشت که یک دیپلمات غربی مطلع از تحولات خاورمیانه بازشدن حریم هوائی اردن به روی اسرائیل را حسن‌نیت بسیار بی‌سابقه ملک عبدالله خوانده است .
این دیپلمات غربی که نام وی فاش نشده است، اعلام کرد که هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیل شب‌ها به جاسوسی و جمع آوری اطلاعات می‌پردازند و مجهز به سلاح‌های مختلف هستند و می‌توانند هر نقطه‌ای از سوریه را هدف قرار دهند.
یدیعوت آحارونوت به نقل از این دیپلمات غربی نوشت: اردن از زمان آغاز بحران سوریه دیدگاهی بسیار محتاطانه اتخاذ کرده بود ولی ملک عبدالله که مدتی پیش با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیدار کرد، هم اکنون دیدگاه خود را تغییر داده است و به هواپیماهای اسرائیلی اجازه ورود به حریم هوائی اردن برای حمله به سوریه را داده است .
این روزنامه اسرائیلی نوشت: بازشدن حریم هوائی اردن کار اسرائیل را آسان خواهد کرد زیرا جنگنده‌های اسرائیلی دیگر مجبور به گذشتن از نزدیکی سواحل لبنان نخواهند بود زیرا در آن صورت با خطر موشک‌های ضدهوائی حزب‌الله مواجه خواهند شد .
آحارونوت همچنین به نقل از یک مسئول عالی‌رتبه اردنی بدون ذکر نام وی نوشت‌: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و ملک عبدالله برای هماهنگ کردن دیدگاه‌های خود درباره بحران سوریه در ماه‌های گذشته بارها با یکدیگر محرمانه دیدار کردند و نتانیاهو در این دیدارها از ملک عبدالله خواست که به هواپیماهای اسرائیلی اجازه حمله به انبارهای سلاح‌های شیمیائی اردن را بدهد ولی سخنگوهای دفتر پادشاهی اردن این درخواست نتانیاهو را تکذیب یا تأیید نکردند اما اعلام کردند که ملک عبدالله و دستگاه‌های امنیتی اردن از احتمال انتقال سلاح‌های شیمیائی سوریه به خاک اردن بسیار نگران هستند.
روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز به نقل از مسئولان سیاسی عالی رتبه در تل آویو نوشت: نتانیاهو و ملک عبدالله در این دیدارها به بررسی مساله "مشارکت اردن در تشکیل نیروهای انقلابی سوری برای مستقر کردن آنها در منطقه بلندی‌های جولان با هدف جلوگیری از آغاز حملات ضداسرائیلی از این منطقه" پرداختند .
هاآرتص نوشت: اردن، اسرائیل و آمریکا هم اکنون مساله چگونگی مشارکت اردن در تشکیل این نیروها را بررسی می کنند .
رادیو اسرائیل نیز اعلام کرد که نتانیاهو در جلسات محرمانه گفته که اسرائیل برای مقابله با تحولات کشورهای عربی باید از اردن کمک بگیرد.
موشه یعالون وزیر جنگ رژیم اسرائیل نیز در کنفرانس خبری مشترک با چاک هیگل همتای آمریکائی خود گفت: اسرائیل اجازه نخواهد که "سلاح های پیشرفته" به دست حزب الله (لبنان) یا دیگر گروه هایی که وی آنها را "متمرد" خواند، بیفتد.
یعالون به حمله جنگنده های اسرائیلی به مرکز تحقیقات نظامی در منطقه جمرايا نزدیک دمشق در روز 30 ژانویه 2013 اشاره کرد و مدعی شد: هنگامی که آنها (سوریه) از خط قرمز عبور کردند ، دست به کار شدیم.
مسئولان آمریکائی پس از این حمله مدعی شدند که هدف اسرائیل از این حمله نابود کردن موشک های زمین به هوائی بود که سوریه می خواست به حزب الله لبنان تحویل بدهد .
به گزارش العالم هر چند شاه اردن که مانند پدرش وظیفه‌ای جز اطاعت ندارد، اما به خوبی از میزان تاثیری که این تصمیم ممکن است بر آینده سیاسی اردن بگذارد آگاه بوده و از این‌رو مانند همیشه سعی در کتمان این تصمیمات دارد.
پیش از این دمشق در سه سطح با امان برای عدم دخالت در امور داخلی خود به رایزنی پرداخته بود اما به نظر می‌رسد که مقامات اردنی همچنان به آمریکا و اسرائیل دلگرم هستند و از خطری که از طرف دوستان سوریه در خاک خود آنها را تهدید می‌کند، آگاهی ندارند.

پربیننده ترین خبرها