عبداللهیان:حمله به سوریه پیامدهای خطرناکی دارد

عبداللهیان:حمله به سوریه پیامدهای خطرناکی دارد
يکشنبه 8 ارديبهشت 1392 - 22:45

معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم، ایجاد منطقه حائل در سوریه را موجب پیچیده تر شدن شرایط دانست، و در خصوص پیامدهای خطرناک و شگفت آور هرگونه حمله نظامی خارجی به این کشور برای جبهه مقابل در منطقه هشدار داد.

"حسين امير عبداللهيان" شامگاه یکشنبه در مصاحبه با برنامه "من طهران" شبکه العالم گفت: با شناختي كه ما از سوريه و منطقه داريم مي‌توانيم بگوييم که در صورت هر گونه حمله، اتفاقات خطرناک  و غيرقابل پيش بيني و شگفت آوري براي جبهه مقابل در منطقه روي خواهد داد.
وی تأکید کرد: اقدامات طرفهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌اي باعث تبديل شدن سوريه به كانون افراط گرايي و القاعده و اقدامات تروريستي و صدور خشونت از سوريه به كشورهاي اطراف شده است؛ و اكنون نيز اين طرف‌ها براي آنكه اقدامات قبلي خود را به نتيجه برسانند قصد دارند سوريه را وارد جنگ جديدي كنند به صورتی‌كه اگر تاكنون در سوريه يك جنگ تروريستي تمام عيار در جريان بوده، بعد از اين حمله خارجي در قالب ناتو يا هرشكل ديگر تعيين كننده وضعيت نهايي در سوريه باشد.
عبداللهیان با بیان اینکه از مدت‌ها پيش زمزمه به كارگيري سلاح شيميايي در سوريه  شنيده مي شد، خاطرنشان کرد: اطلاعات دقيقي داريم كه برخي از طرف‌هاي خارجي امكاناتي را در اختيار گروههاي تروريستي قرار داده‌اند كه بتوانند سلاح شيميايي را عليه مردم و ارتش سوريه به كار بگيرند، تا از اين طريق با ايجاد هياهو و جنجال خواهان مداخله خارجي براي تعيين وضعيت نهايي در سوريه شوند.
از سلاح شیمیایی در سوریه استفاده شده
عبداللهیان تأکید کرد: وضعيت را پيگيري کردیم و برايمان ثابت شد كه كاربرد سلاح شيميايي در سوريه اتفاق افتاده ولي این موضوع از سوي برخي گروههاي مسلح بي مسؤوليت بوده است.
وی افزود: براي ما جاي سؤال است كه چرا سازمان ملل براي تهيه گزارش در خصوص كاربرد سلاح شيميايي تيم كارشناسي اعزام نكرده است.
عبداللهیان ادامه داد: اميدواريم هرچه زودتر اين تيم فني وارد سوريه شود و از نزديك مدارک موجود را مورد بررسي قرار دهد و قطعا این تیم تاييد خواهد كرد كه اين سلاح از سوي گروه هاي مسلح مورد استفاده قرار گرفته.
دلیل تعلل سازمان ملل در اعزام تیم کارشناسان
عبداللهیان گفت: شايد يكي از دلايل تعلل در اعزام اين تيم فشارهاي خارجي بر سازمان ملل باشد كه نمي‌خواهند ابعاد اين قضيه روشن شود، تا بتوانند ادعا كنند حكومت از اين سلاح استفاده كرده است.
عبداللهیان خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش مقامات آمريكايي در كميته روابط خارجي كنگره و سنا، هفتاد درصد كساني كه در سوريه سلاح به دست گرفته‌اند و اقدامات تخريبي انجام مي‌دهند عضو جريان موسوم به "جبهه النصره" هستند كه با گروه "القاعده" همكاري دارد، و بخش اندكي نيز وابسته به گروه موسوم به "ارتش آزاد" هستند كه تعدادي از اعضاي آن نیز با جبهه النصره در ارتباطند.
عبداللهیان اظهار داشت: طبق آنچه كه تاكنون براي ما روشن شده، سلاح شيميايي توسط جبهه النصره و برخي گروههاي مسلح بي مسؤوليت مورد استفاده قرار گرفته است.
بیشترین حمایت از گروه‌های مسلح از سوی قطر و آمریکا است
عبداللهیان تأکید کرد: اين كه چه كشوري بيش از همه در ارسال سلاح و ايجاد ناامني ايفاي نقش مي‌كند بايد گفت که متاسفانه در سطح منطقه‌اي كشور قطر و در خارج از منطقه آمريكا با همكاري يك يا دو كشور غربي و همچنین رژيم صهيونيستي ازاين اقدامات حمايت مي‌كنند.
هدف از طرح منطقه پرواز ممنوع در سوریه
معاون وزیر خارجه ایران، درباره طرح آمریکا برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه در صورت استفاده دمشق از سلاح شيميايي گفت: بر اساس گزارشها، برخي طرفها به دنبال ايجاد منطقه پرواز ممنوع و برخي ديگر به دنبال ايجاد نوعي از اين منطقه هستند تا در اعمال حاكميت در سوریه محدوديت ايجاد كند؛ و در عين حال براي گروههاي مسلح و تروريستي بي مسئوليت مصونيت ايجاد نمايد.
عبداللهیان خاطرنشان کرد: در هفته‌هاي اخير با اينكه با مقامات اردنی رايزني داشتيم و آنها اطمينان دادند كه امنيت سوريه برايشان مهم است و مرزهايشان را كنترل خواهند كرد؛ اما تحركاتي انجام شده و ما به دنبال كسب جزييات آن هستيم تا بدانيم مقامات اردن تا چه حد اين موضوع را تاييد مي كنند.
منطقه پرواز ممنوع شرایط را پیچیده تر می‌کند
وی افزود: اما آنها در مقطعي از زمان به دنبال اين بودند كه از سيستم دفاعي و پاتريوت مستقر در تركيه تا عمق 50 كيلومتري خاك سوريه را منطقه پرواز ممنوع اعلام كنند، ولی واقعيت آن است كه اين اقدامات نه تنها كمكي به مساله نمي كند بلكه شرايط را پيچيده تر مي كند و وضعيت از راهكار سياسي به سمت تقويت مشكل نظامي و امنيتي سوق داده خواهد شد.
عبداللهیان درباره دلیل اجرا نشدن طرح منطقه پرواز ممنوع اظهار داشت: بسياري از بازيگران اصلي در مساله سوريه به اين نتيجه رسيده‌اند كه راهكار در سوريه صرفا سياسي است، بنابر این باید از مسائلی مانند ایجاد منطقه پرواز ممنوع که موجب تشدید اين وضعيت می شود فاصله بگيرند و به گفت وگو و راهكار واقعي روي آورند.
سوریه به تنهایی می‌تواند از خود درقبال آمریکا دفاع کند
عبداللهیان تأکید کرد: اگر سوريه مورد حمله نظامي احتمالي آمريكا قرار بگيرد بر اساس اطلاعاتي كه داريم سوريه از منابع سرشاري برخوردار است و مي تواند به تنهايي از خود دفاع كند؛ اما اينكه راهبرد دفاعي سوريه چگونه خواهد بود با شناختي كه ما از سوريه و منطقه داريم مي‌توانيم بگوييم در صورت هر گونه حمله، اتفاقات خطرناک  و غيرقابل پيش بيني و شگفت آوري براي جبهه مقابل در منطقه روي خواهد داد.
عبداللهیان درخصوص ادعای اعزام نیرو از سوی ایران و حزب الله به سوریه گفت: در 10 سال گذشته، عراق 9 سال تحت اشغال مستقيم آمريكا و انگليس قرار داشت، حدود دويست هزار نيروي آمريكايي و تعدادي نيروي انگليسي در عراق حضور داشتند، در حالي كه عراق اشغال بود اما برخي مقامات آمريكايي ايران را به دخالت در امور اين كشور متهم مي كردند؛ بارها در رسانه هاي خود به آمريكا پيام داديم اگر چنين ادعايي درست است اسنادش را ارائه دهيد اما سندي ارائه ندادند؛ آيا آمريكا با اين ميزان نيروي نظامي در عراق دخالت نكرد آنهم از هزاران كيلومتر دورتر.
وی ادامه داد: درباره سوریه باید گفت که هزاران نيروي شورشي در داخل اين كشور هستند و تنها کشوری كه حضور نظامي و انساني در سوریه ندارد ايران است؛ البته در سطح معنوي از سوريه، اصلاحات سياسي بشار اسد و راهكارهاي سياسي منطقه اي حمايت مي كنيم.
عبداللهیان گفت: ارسال كمكهاي انسان دوستانه از ايران به سوريه ادامه دارد، اما نه سوريه نياز دارد و نه ما ضرورتي مي بينيم كه بخواهيم تحت عنوان نيروي پياده نظام به نام جمهوري اسلامي ايران و یا حتی دوستان ما به اسم حزب الله بخواهند افرادي را وارد سوريه كنيم.
معاون وزیر خارجه تأکید کرد: عليرغم فشارهاي تروريستي، خارجي و بين المللي دولت سوریه موفقيتهاي چشمگيري کسب کرده و مردم و معارضين به راهكار سياسي در سوريه اعتقاد پیدا کرده اند؛ كه این امر نشان مي دهد سوريه نيازي به نيروهاي ايراني يا حزب الله ندارد؛ لذا قويا اين ادعاي بي اساس را رد مي كنيم.
روابط ایران و مصر
عبداللهیان در خصوص روابط ایران و مصر، با اشاره به دیدارهای مکرر دو جانبه مقامات و مسئولان دو کشور در سطوح مختلف پس از پيروزي انقلاب مصر، و پيشرفت و ارتقای سریع روابط و همكاريها، خاطرنشان کرد: طی دو روز گذشته ميزبان هيات عاليرتبه مصر بوديم؛ هدف طرف مصري تبيين طرح تكامل يافته مرسي در چارچوب مذاكرات چهارجانبه جهت حل سياسي موضوع سوريه بود.
وی با اشاره به نزدیک بودن دیدگاه‌های دو کشور تأکید کرد: در خصوص ضرورت توقف خشونت، گفت وگوي ملي و رويكرد دمكراتيك برای حل موضوع سوريه و جلوگيري از مداخله خارجي گفت وگوهاي مفيد و مثمر  ثمري داشتيم.
نقاط اشتراک ایران و مصر برای حل بحران سوریه
عبداللهیان در خصوص نقاط اشتراک و اختلاف بین طرح ایران و طرح مصر برای حل بحران سوریه گفت: ایران و مصر از نقاط اختلاف عبور کرده اند و نقاط اشتراک رسیده اند و به تفاهم مشترک برای حل سیاسی بحران سوریه نزدیک شده اند. تمرکز اصلی ایران و مصر بر روی اقدام عملی برای توقف فوری خشونت ها و سپس برگزاری مذاکرات میان نمایندگان حکومت و آحاد مردم و نهایتاً برگزاری انتخابات آزاد و سالم برای تعیین سرنوشت مردم سوریه است .
آمادگی ایران برای گفت وگو با مصر، ترکیه و عربستان درباره سوریه
معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: از طرف دیگر ایران آماده گفت وگو با مصر ، ترکیه و عربستان در تهران برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه است.
اشکال طرح مصر
عبداللهیان اظهار داشت: طرح مصر یک اشکال دارد و آن اشکال این است که جبهه النصره و دیگر گروه‌های مسلح بی مسئولیت و افراطی را باید از معارضین جدا کرد، و کلمه معارضین را نیز باید به خوبی تعریف کرد تا معارضین واقعی ، اصیل و دارای نمایندگی اکثریت مردم سوریه در مذاکرات ملی این کشور مشارکت کنند .
وی افزود: در میان معارضین سوریه افراد منطقی و قائل به حل بحران این کشور از طریق مذاکره وجود دارند ولی معارضه سوریه 3 اشکال اصلی دارد اول اینکه بسیاری از افرادی که خود را معارض معرفی می کنند فاقد هر گونه پایگاه مردمی در داخل سوریه هستند دوم اینکه معارضین در میان خودشان اختلافات فراوانی دارند، و سوم اینکه معارضین رهبری واحدی ندارند .
مخالفت افراطی ها با ازسرگیری روابط ایران و مصر
عبداللهیان تأکید کرد: سلفی ها با ازسرگیری روابط ایران و مصر مخالف نیستند، بلکه برخی جریان های افراطی بی مسؤولیت در مصر حضور دارند که یک روز علیه محمد مرسی رئیس جمهور مصر ، یک روز علیه دانشگاه الازهر ، یک روز علیه مردم مصر و یک روز نیز علیه رابطه مصر و ایران اقدام می کنند .
سلفی های واقعی چه کسانی هستند
عبداللهیان ادامه داد: سلفی های واقعی کسانی هستند که از روابط مصر و رژیم صهیونیستی منزجر هستند و با سلطه دوباره آمریکا بر مصر مخالفند و از فلسطین حمایت می کنند. سلفی جریانی اصیل است ولی حساب وهابیت از سلفی اصیل جدا است . برخی طرف ها در مصر با تحریک های خارجی درپی ایجاد تفرقه میان مصر و دیگر کشورهای اسلامی از جمله ایران هستند که حمله تعدادی معدود به منزل کاردار ایران در قاهره نمونه این تحریک های خارجی است .
درگیری ها در عراق
عبداللهیان در خصوص درگیری‌های اخیر در عراق اظهار داشت: تحولات کنونی عراق ریشه در اقدامات گذشته دارد؛ فردی به نام طارق الهاشمی در سمت معاون رئیس جمهوری عراق متهم به دست داشتن در حملات و انفجارهای تروریستی می شود و گروهی از محافظان طارق الهاشمی که این اقدامات تروریستی را انجام می دادند ، دستگیر می‌شوند آقای جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق که هم اکنون بستری است ، در دیداری گفتند که من تردید ندارم که طارق الهاشمی این اقدامات تروریستی را انجام داده است زیرا 5 قاضی که مخالف نوری مالکی هستند، پرونده الهاشمی را بررسی کرده اند و رأی داده اند که الهاشمی و محافظانش در این اقدامات تروریستی دست دارند .
عبداللهیان تأکید کرد: طارق الهاشمی و تیمش برای ضربه زدن به حکومت نوری مالکی و رسیدن به اهداف خاص خودشان این اقدامات تروریستی را انجام می‌دادند. جای تعجب است که چرا یکی از کشورهای دوست ما به یک سرکرده تروریست که باید در کشورش محاکمه شود ، مصونیت سیاسی اعطا می‌کند . مساله مهم این است که طراحان ضربه زدن به حکومت نوری مالکی همچنان تلاش می‌کنند که عراق را وارد درگیری و بحران جدید کنند . ناکامی طراحان ضربه زدن به حکومت مالکی ، در سوریه نیز باعث تشدید حملات آنها علیه عراق شده است تا به اهداف خودشان در این کشور دست یابند.
بحرین به خط هشدار رسیده است
عبداللهیان در خصوص بحرین گفت: ما معتقدیم که راهکار بحران بحرین صرفاً سیاسی است . متأسفانه ما هم اکنون شاهد هستیم که وضعیت امنیتی بحرین به علت ورود نظامیان یکی از همسایگانش بسیار پیچیده شده است، و مقامات بحرین کمترین توجهی به مطالبات مردم نمی‌کنند و اوضاع این کشور به علت استفاده از گازهای سمی کشنده که باعث کشته شدن کودکان و کهنسالان در دو سال گذشته شده و شلیک مستقیم گلوله به سوی زنان و جوانان شرکت کننده در تظاهرات مسالمت آمیز بسیار پیچیده تر شده است‌.
عبداللهیان خاطرنشان کرد: متأسفانه آمریکا و غرب اوضاع بحرین را تشدید می کنند . ما معتقدیم که بحرین به خط هشدار رسیده است و جامعه بین الملل قبل از اینکه دیر شود، باید اقدامی برای بهبود وضعیت بحرین صورت دهد.

پربیننده ترین خبرها