استقبال تل‌آویو و واشنگتن از طرح ضد فلسطینی قطر

استقبال تل‌آویو و واشنگتن از طرح ضد فلسطینی قطر
چهارشنبه 11 ارديبهشت 1392 - 12:34

رژیم صهیونیستی و آمریکا از برنامه جدید اتحادیه عرب که از سوی نخست وزیر قطر درباره تبادل اراضی بین صهیونیستها و فلسطینیها مطرح شده، به شدت استقبال کردند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "حمد بن جاسم" نخست وزیر قطر در جریان گفت وگوی "جان کری" وزیر خارجه آمریکا با هیأتی از نمایندگان اتحادیه عرب در واشنگتن طرحی را در خصوص تبادل اراضی بین صهیونیستها و فلسطینی ها مطرح کرد که با استقبال آمریکا و رژیم صهیونیستی همراه شد.
"تزیپی لیونی" مسؤول پرونده این مذاکرات، طرح قطر را گامی مهم توصیف کرد و گفت  رژیم صهیونیستی به دنبال هر راهی برای از سرگیری مذاکرات سازش است.
لیونی تأکید کرد که این گام به فلسطینی‌ها اجازه می‌دهد که وارد مذاکره شوند و امتیازات لازم داده شود.
گروه‌های فلسطینی مخالفت شدید خود را با این طرح که "ابتکار صلح عربی با اسرائیل" نامیده شده، اعلام کردند.
این گروه ها تأکید کردند که به شدت با طرح تبادل اراضی با رژیم صهیونیستی مخالفند.
این طرح از سوی کشورهایی در اتحادیه عرب مطرح شده که هیچ گاه از مسأله فلسطین و مردم ستم دیده و تحت اشغال این سرزمین حمایت نکرده‌اند.
این درحالی است که این کشورها به ویژه قطر و عربستان با آغاز بحران سوریه با ادعای کمک به مردم این کشور تروریست و سلاح به این کشور فرستادند، و همه تلاش خود را برای جلب موافقت بین‌المللی جهت حمله نظامی خارجی به سوریه به کار گرفتند.
کارشناسان تأکید دارند، مواضع غرب و هم پیمانان منطقه‌ای آنها ضد سوریه به هدف براندازی نظام این کشور و خدمت به منافع رژیم صهیونیستی و از بین بردن محور مقاومت صورت گرفته است.

وزير امور خارجه آمريكا و شماری از همتايان عرب او دو روز قبل (دوشنبه) در واشنگتن از سر گيري روند صلح بين رژيم صهيونيستي و فلسطيني ها را خواستار شدند.

جان كري و جو بايدن معاون رئيس جمهور آمريكا ميزبان كميته وزارتي اتحاديه عرب به رياست نبيل العربي دبيركل اين اتحاديه و حمد بن جاسم آل ثاني نخست وزير و وزير امور خارجه قطر بود.
وي در جمع خبرنگاران گفت: «من بر نقش بسيار مهم اتحاديه عرب در حمايت از برقراري صلح در خاورميانه تاكيد كردم.»
جان كري افزود:‌ «ما براي مذاكره درباره روند صلح خاورميانه و ديگر موضوعات منطقه اي در اين جا حضور داريم. به نظر من مهم است كه ما به صراحت سخن بگوييم.»
وزير امور خارجه قطر نيز ابراز اميدواري كرد اين نشست مهم به برقراري صلح كامل بين اعراب و صهیونیست ها و توافق عادلانه بين دو طرف منجر شود.
در اين نشست رياض مالكي، كامل عمرو و شيخ خالد آل خليفه وزراي امور امور خارجه تشكيلات خودگردان فلسطين، مصر و بحرين به علاوه عربستان و لبنان حضور داشتند.

رسانه های صهیونیستی نیز امروز اعلام کردند، نخست وزیر قطر در دیدار "جو بایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا و "جان کری" وزیر خارجه این کشور در واشنگتن گفته است که کشورهای عربی آماده هستند درباره مرزهای اراضی 1967 فلسطین اشغالی در چارچوب تبادل اراضی بین صهیونیستها و فلسطینی ها، به رژیم اشغالگر امتیاز بدهند.
این رسانه‌ها تأکید کردند، واکنش مسئولان رژیم صهیونیستی مثبت بوده است. "میراف میخائیلی" از اعضای کنیست گفته است که "اسرائیل" این فرصت را 11 سال به هدر داده و نباید بار دیگر آن را هدر دهد.
 

پربیننده ترین خبرها