درماندگی قطر از مخالفت حماس با طرح صلح دوحه

درماندگی قطر از مخالفت حماس با طرح صلح دوحه
جمعه 13 ارديبهشت 1392 - 22:15

منابع آگاه از غافلگیر شدن حکام قطر به سبب مخالفت جنبش حماس با طرح صلح عربی پیشنهادی حمد بن جاسم نخست وزیر این کشور خبر دادند و این در حالی است که قطر سعی دارد با ارائه این طرح به واشنگتن، جایگاه مهمی در طرح سازش و همچنین در سوریه ترسیم کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، منابع آگاه خبر دادند که رهبران قطری به جنبش حماس ابلاغ کردند که از مخالفت مطلق این جنبش با این طرح بدون شنیدن موضع گیری قطر و مسائل پشت پرده طرح شگفت زده و غافلگیر شده‌اند.
به نوشته روزنامه العرب، شیخ حمد‌بن‌جاسم آل ثانی نخست وزیر قطر که در حال حاضر کشورش ریاست کمیته پیگیری طرح صلح عربی را عهده‌دار است، گفت: توافق، باید بر اساس راه حل تشکیل دو کشور با مرزهای 1967 با در نظر گرفتن امکان مبادله جزئی اراضی با توافق دو طرف استوار باشد.
"صلاح البردویل" از رهبران جنبش حماس در همین رابطه گفت: موضع ما در قبال این موضوع روشن و آشکار است. جنبش حماس این طرح را رد کرد و با اصل پذیرش مبادله اراضی نیز مخالف است.
منابع آگاه تاکید کردند که طرح نخست وزیر قطر، نه تنها طرحی عربی نیست، بلکه حتی طرحی قطری نیز نیست و در آمریکا و با مشارکت اسرائیل برنامه ریزی شده است و تنها ماموریت هیئت عربی، ترویج و تبلیغ این طرح است.
این منابع خاطر نشان کردند که نتانیاهو از اصلاحات وارد شده به طرح صلح عربی غافلگیر نشد، بلکه حتی در مذاکراتی با میانجی قطری که در ماه فوریه به تل‌آویو سفر کرده بود، شرکت کرد و دیدارهای دیگری در همین چارچوب برگزار شد.
این منابع در گفت و گو با این روزنامه العرب از قراردادی پرده برداشته و فاش کردند که آمریکا قول داده است در قبال پذیرش اصلاحات قطر بر طرح سازش عربی، به نفع کشورهای عربی که خواهان دخالت آمریکا در سوریه برای پایان دادن به خونریزی ها در این کشور هستند، دخالت کند.
این منابع، پیش بینی کردند که قطر، حماس را برای پذیرش این طرح، تحت فشار قرار دهد تا از مخالفت با این طرح خودداری کند یا لااقل در قبال آن سکوت پیشه کند.
البردویل تاکید کرده بود که حماس به هیچ وجه و در هیچ صورتی پوشش لازم برای اجرای چنین طرحی را فراهم نخواهد کرد و با تلاش‌هایی که سعی داشت "سیاست قرار گرفتن در برابر عمل انجام شده" را برقرار کند، مخالفت کرد.
ناظران پیش بینی می کنند که قطر، دست به دامن اخوان المسلمین مصر و اتحادیه جهانی علمای مسلمان – به ریاست یوسف القرضاوی - شود تا حماس را به پذیرش این طرح وادارد.
در این میان وام‌ها و سپرده هایی که دوحه قول آن را به اخوان المسلمین مصر داده تا حاکمیت نابسامان خود را بر مصر تحکیم بخشد، مهم‌ترین برگ برنده قطر برای اعمال فشار خواهد بود. با این حال حماس، پیش از این از تسلیم شدن در برابر دستورات دیکته شده اخوان خودداری کرده بود.
اخوان المسلمین مصر، پیش از این میان حماس و رژیم صهیونیستی میانجی گری و موافقت حماس برای جلوگیری از شلیک موشک به جنوب سرزمین‌های اشغالی را جلب و با این کار اعتماد آمریکایی ها را به خود معطوف کرده بود.
از سوی دیگر قطر امیدوار است که با فرستادن قرضاوی به همراه هیئتی از اتحادیه علمای مسلمین در روز هشتم ماه جاری میلادی به غزه و فراهم کردن زمینه سفر هوایی با هواپیمایی قطری توسط تمیم بن حمد ولیعهد قطر، بستری مناسب برای ساکت کردن حماس ایجاد کند.
اتحادیه کل علمای مسلمین، در واقع تریبون دینی اخوان المسلمین به شمار رفته و کانال هماهنگی اولیه میان دوحه و دفتر ارشاد (وابسته به اخوان المسلمین) به شمار می‌رود.
اما ناظران بعید می‌دانند که فشارهای قطر بتواند نتایج ارزشمندی را به دنبال داشته باشد، زیرا علی‌رغم روابط دوستانه رهبران سیاسی جنبش حماس با قطر، این روابط فاقد تاثیرگذاری بر جنبش حماس است زیرا تصمیم گیری در این جنبش در درجه نخست در دست گردان‌های قسام است و این جنبش را کسانی اداره می‌کنند که پیش از این مخالفت خود را با واگذاری مواضع این جنبش به قطر در برابر حمایت مالی این کشور اعلام و تاکید کرده بودند که اجازه نمی‌دهند مواضع این جنبش، در برابر سفر رهبران آن به خارج از غزه با میانجی‌گری قطر نزد اسرائیل، معامله شود.

26

پربیننده ترین خبرها