شروط دشوار برای ورزش دختران در مدارس عربستان

شروط دشوار برای ورزش دختران در مدارس عربستان
يکشنبه 15 ارديبهشت 1392 - 19:28

مسئولان سعودي، ورزش در مدارس براي دانش آموزان دختر را به پوشيدن لباس هاي پوشيده و ایجاد محدودیت در تمرینات و حرکات ورزشی مشروط كرده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، وزير آموزش و پرورش عربستان به همه مدارس دخترانه در داخل اين كشور توصيه كرده است كه اماكني مناسب براي فعاليت هاي وزرشي دختران دانش آموز درنظر بگيرند. وي تاكيد كرده است كه فعاليت هاي ورزشي بايد متناسب براي هر گروه سني و با پايبندي به حجاب كامل باشد.

 

دانشگاه " شاهزاده النوره " عربستان پيشتر اعلام كرده بود كه تصميم دارد نسبت به صدور مدرك فنی و حرفه ای در رشته فعاليت های ورزشي زنان براي رفع نيازهاي بازار كار به زنان مربي در اين زمينه اقدام کند.

"نائلة الديحان " مسئول دانشگاه النوره دراين باره گفت: "اين دانشگاه تلاش مي كند تا رشته ورزش را به عنوان طرحي براي مشاركت در توسعه جامعه و خدمت به زنان در نظر بگیرد.

 

خبرگزاري رسمي عربستان دیروز (شنبه) به نقل از "محمد الدخيني" سخنگوي رسمي وزارت آموزش و پرورش عربستان گزارش داد: صدور اجازه برای انجام ورزش در مدارس دخترانه، با توجه به اصول دين حنيف اسلام كه فعاليت ورزشي براي زنان را براساس ضوابط و اصول شرعي مجاز مي داند، انجام شده است.

زنان عربستاني در اظهارنظرهاي خود درباره اين تصميم در شبكه هاي ارتباط اجتماعي، خواستار آزادي و عدم محدوديت براي فعالیت در امور زنان و حضور در سطح جامعه يا خانواده شده اند.

 

زنان در عربستان از رانندگي محروم هستند و براي رفتن به سفر خارج از كشور يا افتتاح حساب در بانك يا كار در جامعه يا هر نوع عمل جراحي غيرضروري، بايد از ولي و سرپرست خود اعم از پدر يا همسر يا برادرانشان اجازه بگيرند.

همچنین بعضي از روحانيون در عربستان معتقدند كه ورزش زنان خطري براي آن ها و براي عفت و پاكدامني آن ها به شمار مي رود، اما در سال هاي اخير درخواست هايي براي دادن اجازه ورزش به دختران در مدارس رسمي مطرح شده است.

 

روزنامه الوطن عربستان پيشتر در گزارشي نوشته بود که عربستان تصميم دارد براي اولين بار مجوز تاسيس باشگاه هاي ورزشي براي زنان را صادر كند، اين درشرايطي است كه برخی شیوخ تندرو درباره ورزش دختران هشدار داده اند.

عربستان سال گذشته و در پي فشارهاي مراكز حقوق بشر بين الملل، براي اولين بار، تعدادي از زنان را روانه شركت در مسابقات المپيك جهاني كرد.

 

پيش از اتخاذ اين تصميم، مراكز وزرشي زنان از جمله مراكز  بدنسازي بايد براي تاسيس، از وزارت بهداشت مجوز مي گرفتند و تحت عنوان "مراكز بهداشت و سلامت" فعالیت می کردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها