در هشتمین سالگرد رسیدن عبدالله به پادشاهی؛

سالخوردگی واختلاف شاهزادگان، چالشهای بزرگ آل سعود

سالخوردگی واختلاف شاهزادگان، چالشهای بزرگ آل سعود
دوشنبه 16 ارديبهشت 1392 - 15:00

منابع خبری فاش کرده اند که پادشاه عربستان یک هیأت عالی رتبه امریکایی را که اخیرا با هدف مذاکرات صریح و مستقیم درباره راهکار سریع و تضمین شده انتقال مسالمت آمیز قدرت به این کشور سفر کرده بود، به حضور نپذیرفته است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این هیأت خلاصه گزارش های دستگاههای اطلاعاتی امریکا در دفاتر هفت گانه این کشور در عربستان را در اختیار داشته است.

در این گزارش ها به خطرهایی جدی که رژیم آل سعود همپیمان آمریکا در منطقه را تهدید می کند، اشاره شده است.

تحولات داخلی عربستان و تشدید مطالبات مردمی برای سرنگونی رژیم آل سعود در صدر این تهدیدات قرار دارد؛ موضوعی که در تاریخ رژیم مذکور کاملا بی سابقه است.

از سوی دیگر سالخوردگی فرزندان ملک عبدالعزیز و نزاع شاهزادگان با یکدیگر به همراه طمع نسل سوم، به خطراتی حقیقی برای ثبات رژیم حاکم بر عربستان تبدیل شده اند.
باید در نظر داشت که رژیم کنونی عربستان پس از امضای توافق نامه محرمانه ای از سوی انگلیس با هدف ارائه کمک تسلیحاتی و سیاسی به عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل سعود مؤسس نظام نوین آل سعود با هدف تسلط کامل بر قبایل بدوی به وجود آمد، تا در مقابل این امتیاز استعمار انگلیس از دشمن دیرینه اش یعنی امپراتوری عثمانی رهایی یابد.

این توافق نامه که میان ملک عبدالعزیز و پیرسی کوکس در جزیره دارین در شرق منطقه قطیف عربستان امضا شد به پیمان دارین مشهور شد.
اعضای این هیأت آمریکایی در سفر به عربستان با خالد التویجری، رئیس دیوان پادشاهی این کشور دیدار کردند. براساس برنامه قبلی قرار بود با ملک عبدالله نیز دیدار کنند. اما تویجری به هیأت امریکایی اعلام کرد که ملک عبدالله به علت مناسب نبودن وضعیت سلامتی، و عدم تمایل برای بررسی هر گونه موضوعی درباره راهکارها و روش های انتقال قدرت در داخل خاندان حاکم در شرایط کنونی، آنها را به حضور نخواهد پذیرفت.
سفر هیأت آمریکایی به ریاض در چارچوب سفرهای پیاپی مقامات ارشد آمریکا به عربستان با هدف اطلاع از تحولات این کشور و افزایش اعتراضات مردم در مناطق مختلف صورت می گیرد؛ چرا که با توجه به سرکوب بی سابقه مردم و ایجاد محودیت برای آزادی بیان، اعمال سیاستهای نژادپرستانه و تبعیض آمیز، افزایش فقر و فساد، گسترش سرقت اموال عمومی توسط شاهزادگان هر روز بر دامنه اعتراضات مذکور افزوده می شود.
از جمله مشکلات بزرگ دیگری که عربستان با آن دست و پنجه نرم می کند سالخوردگی طبقه حاکم بر آن کشور و عدم اطلاع آنها از تحولات جهان و روش های نوین مملکت داری است.

برای نمونه علاوه بر وضعیت جسمانی وخیم ملک عبدالله و عمل های جراعی متعدد وی، باید به بیماری آلزایمر سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد اشاره کرد. افزون بر این ملک عبدالله از مشکلات حاد قلبی رنج می برد که یک گروه از پزشکان امریکایی ماه نوامبر گذشته با سفر به عربستان اقدام به کاشت دستگاه تنظیم ضربان قلب در بدن وی کردند.
اما ملک عبدالله پس از خروج هیأت امریکایی از کشورش اقدام به صدور چند فرمان کرد که از جمله آنها می توان به برکناری محمد بن فهد حاکم استان الشرقیه دارای اکثریت شیعه در شرق عربستان اشاره کرد. این منطقه از دو سال پیش شاهد ناآرامی ها و اعتراضات شهروندان برای مطالبه حقوقشان بوده است. ملک عبدالله سعود بن نایف را به جای بن فهد به عنوان حاکم این منطقه تعیین کرد.
ملک عبدالله همچنین عبدالعزیز بن ماجد حاکم منطقه مدینه منوره را نیز از مقام خود برکنار و فیصل بن سلمان پسر ولیعهد کنونی را به جای وی گمارد.
در عربستان چنین معمول است که در پایان کلیه احکام برکناری های فوق عبارت "براساس درخواست نامبرده" به چشم می خورد و هرگز در حکم برکناری اشاره ای به فساد، تخلفات اداری، کوتاهی در انجام وظایف، ناتوانی در وظایف واگذار شده و ... به چشم نمی خورد. بلکه این احکام در حقیقت تلاش برای کنترل بحران های رو به گسترش و در آستانه خطر است.
به گفته منابع از جمله تصمیمات دشوار ملک عبدالله که براساس سفارش و مشورت خالد التویجری انجام گرفته است، برکناری احمد بن عبدالعزیز وزیر کشور پیشین عربستان و گماردن محمد بن نایف به جای وی است. گفته می شود این امر براساس یک توافق نامه کاملا سری و پرداخت بیش از 26 میلیارد ریال عربستان به احمد بن عبدالعزیز انجام شده است. عده ای نیز دلیل این امر را ضعف عملکرد و دائم الخمر بودن وی عنوان کرده اند.
منبع مذکور خاطر نشان می کند هدف اصلی از این انتخاب، فراهم کردن زمینه برای رسیدن همپیمان اصلی دولت امریکا در عربستان یعنی محمد بن نایف به هرم قدرت است تا زمینه برای جاری شدن خون جدیدی در رگ های رژیم آل سعود فراهم شود و با روی کار آمدن نسل دوم نظام تا حدودی به مردم نزدیک و  نگرانی های امریکا درباره ناتوانی افراد نسل اول خاندان آل سعود درباره اداره امور کشور برطرف شود.
یادآور می شود پرداخت پول به شاهزادگان در مقابل دست برداشتن از رقابت برای رسیدن به هرم قدرت در عربستان امر بی سابقه ای نیست. به طوری که در گذشته نیز، عبدالرحمن بن عبدالعزیز و مشعل بن عبدالعزیز در ازای دریافت میلیاردها دلار و زندگی در امریکا از رقابت های قدرت در خاندان آل سعود کنار کشیدند.
برخی منابع دیگر اعلام کرده اند، محمد بن نایف آمادگی خود را برای اتخاذ تصمیمات در زمینه تغییر، دادن آزادی به شهروندان و حتی تبدیل نظام به مشروطه سلطنتی و انتخابات دمکراتیک در راستای حفظ وحدت ارضی کشور اعلام کرده است.

پربیننده ترین خبرها