دیده بان حقوق بشر: شیخ نمر با خطر اعدام مواجه است

دیده بان حقوق بشر: شیخ نمر با خطر اعدام مواجه است
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 14:30

سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: دولت عربستان باید محاکمه عادلانه شیخ نمر باقر النمر روحانی شیعه آن کشور را تضمین نماید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، سازمان دیده بان حقوق بشر امروز شنبه با انتشار بیانیه ای ضمن اشاره به ضرورت تضمین محاکمه عادلانه شیخ نمر باقر النمر روحانی عربستانی، تأکید کرد: باید خدمات پزشکی لازم برای معالجه وی به ویژه به علت زخمی شدن ایشان در جریان دستگیری در حدود 10 ماه پیش تأمین شود. همچنین وی باید براساس قوانین بین المللی، از حق خروج از زندان در مقابل سپردن وثیقه برخوردار باشد.


ساره لیا ویتسن، مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال افریقا در سازمان دیده بان حقوق بشر در این باره گفت: در حالی که دادگاه در حال بررسی پرونده نمر النمر است که آیا وی به اعدام محکوم می شود یا خیر، وی از زخم های ناشی از گلوله هایی که در جریان دستگیری اش به وی اصابت کرده است، رنج می برد. هدف قرار دادن شخصیتی با این جایگاه، آن هم به شیوه مذکور و در ادامه، عدم پاسخگویی دولت عربستان به درخواست های مکرر خانواده وی درباره ارائه خدمات پزشکی، کاملا توهین آمیز است.


یادآور می شود نیروهای امنیتی عربستان، روز هشتم جولای سال گذشته در جریان دستگیری شیخ نمر باقر النمر عالم شیعه آن کشور، چهار گلوله به ساق وی شلیک کردند.

محاکمه شیخ النمر در روز 26 مارس سال جاری میلادی در دادگاه جنایی اختصاصی ریاض به اتهام فتنه انگیزی و دعوت به اخلال در وحدت ملی آغاز شد و دادستان عربستان، اشد مجازات (اعدام) را برای وی خواستار شد.
 

یکی از افراد خانواده این روحانی عربستانی به دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که وی از مداوای کافی برای زخم هایش برخوردار نیست و پزشکان سه تیر را از بدن وی خارج کرده اند، اما چهارمین تیر همچنان در بدن وی وجود دارد که باعث شکسته شدن یکی از استخوان های او شده است.


فعالان عربستانی به دیده بان حقوق بشر اعلام کردند، دولت عربستان النمر را در یک سلول انفرادی در بیمارستان زندان نیروهای امنیتی ریاض نگهداری می کند. یکی از افراد خانواده النمر که با وی دیدار کرده است، اعلام کرد که وی در سلولی به مساحت 16 متر مربع و فاقد پنجره به سر می برد. مقامات عربستانی در چهار ماه ابتدای بازداشت النمر، به وی اجازه گفتگوی آزادانه با خانواده اش را ندادند. اما از نوامبر گذشته خانواده اش اجازه یافتند هر دو هفته یک بار با وی در زندان دیدار کنند.


ساره لیا ویتسن، سخنگوی دیده بان حقوق بشر در ادامه افزود: نظام جنایی عربستان به دستگیری ها و محاکمات ظالمانه ای که در پی آنها صدور احکام شدید و زشت قرار دارد، مشهور است و در صورتی که دولت این کشور در ادعای اصلاح ساختار نظام جنایی خود جدی است، باید قانون مجازات واضحی تدوین و حقوق محاکمه عادلانه را تحکیم و تثبیت نماید و به صدور مجازات غیر انسانی برای متهمان پایان دهد.


لیا ویتسن همچنین خاطرنشان کرد که دولت عربستان از محاکمه های تخصصی در زمینه مسائل مرتبط با تروریسم سوء استفاده می کند، چنان که شیخ نمر النمر هم به بهانه های سیاسی در چارچوب پیگرد مخالفان مسالمت جو محاکمه می شود. از این رو باید چنین دادگاههایی منحل و صدور مجازات غیر انسانی علیه متهمان متوقف شود.

پربیننده ترین خبرها