عضو ائتلاف دولت قانون عراق

ترکیه حاکمیت عراق را نقض کرد

ترکیه حاکمیت عراق را نقض کرد
سه شنبه 24 ارديبهشت 1392 - 20:51

العالم، بغداد ـ عضو ائتلاف دولت قانون عراق اقدام تركيه در اعزام عناصر مسلح حزب كارگران كردستان ( پ.ک.ک ) به خاك کشورش را تجاوز به حاكميت عراق دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اولین گروه از جنگجویان پ. ک. ک صبح روز سه شنبه با عقب نشینی از خاک ترکیه وارد شمال عراق شدند؛ طبق توافق صورت گرفته میان حزب کارگران کردستان و مقام های ترکیه 8 ماه می ( 18 اردیبهشت) زمان خروج  گروه پ‌.ک‌.ک از خاک ترکیه اعلام شده است.

ستاد مشترک ارتش ترکیه پیش از این اعلام کرده بود که با وجود تعیین زمانی معین برای عقب نشینی گروه پ.ک.ک از خاک ترکیه، تاکنون هیچ گزارش و شواهدی در این زمینه مشاهده نشده است.

حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه اواخر سال گذشته برای پایان دادن به مشکل ده‌ها ساله خود با کردها مذاکراتی را با عبدالله اوجالان رهبر زندانی گروه پ.‌ک.‌ک‌ آغاز کرد که در نهایت به توافق بین دو طرف منجر شد.

اوجالان که از 14 سال پیش تاکنون در ترکیه زندانی است ، هنوز هم نفوذ زیادی بین کردها دارد.

عراق پیش از این ضمن استقبال از حل و فصل مشکلات ترکیه با کردها با ورود عناصر مسلح پ.ک. ک به عراق مخالفت کرده بود.

"سعد المطلبي" به شبكه خبري العالم، گفت: حل مشكلات آنکارا در توافق با نیروهای شورشی کرد نبايد به ضرر كشورهاي همسايه باشد؛ ترکیه نباید با اعزام قاتلان و تروريستها به خاك عراق مشکلات داخلی خود را حل کند، اين امر نقض حاكميت عراق به شمار مي آيد.

عضو ائتلاف دولت قانون ادامه داد: نظام سياسي عراق با اتخاذ سلسله تدابيري از جمله مجازات نظام تركيه از طريق بازنگري در روابط تجاري و اقتصادي با اين امر مقابله خواهد كرد و این امر جدا از حق عراق در شكايت رسمي عليه آنکارا به شوراي امنيت سازمان ملل است.

وي افزود: تركيه سعي مي كند با اعزام تروريست ها به خارج از خاک خود، منطقه را به ميداني براي درگيري و ورود شبه نظاميان و سازمانهاي وابسته به القاعده تبدیل كند؛ اما تجربه ثابت كرده هر کشوری که از تروريست ها براي حمله به كشورهاي همسايه استفاده می کند، در نهایت تروريسم به سمت خودش بازخواهد گشت؛ حادثه انفجار 2 خودروي بمب گذاري شده در شهر ریحانلی تركيه در نزدیکی مرز سوریه پاسخي از القاعده به نظام تركيه است، در حالي كه تركيه ازالقاعده براي تامين منافع خود در سوریه بهره برداري كرده بود.

عضو ائتلاف دولت قانون تاكيد كرد كه نمي توان به القاعده اعتماد كرد و يا از آن به عنوان سلاحي عليه ديگران استفاده كرد؛ زيرا اين تشكل تروريستي فاقد ضابطه است و براي انفجار اوضاع در هر منطقه اي تلاش مي كند و تركيه نيز از هدف قرار گرفتن منافعش توسط القاعده به دور نخواهد ماند.

15:45

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها