قطر به شمال سوريه سلاح مي‌فرستد، عربستان به جنوب

قطر به شمال سوريه سلاح مي‌فرستد، عربستان به جنوب
چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 19:38

حمد بن خليفة آل ثاني اميرقطر، به صورت علني از طریق تركيه برای تروريست هاي داخل سوريه اسلحه ارسال مي كند و براي اين منظور در دربار خود "اتاق عمليات ویژه" تشكيل داده است.

به گزارش روز چهارشنبه پايگاه خبري شبكه العالم، خبرگزاري رويترز دیروز (سه شنبه) به نقل از مسؤولان و عناصر مسلح حاضر در سوریه اعلام كرد، آنان مي دانند كه دوحه با همكاري سازمان اطلاعات امريكا فرماندهي عمليات ارسال سلاح به سوريه را در دست دارد و اين امر را براي جلوگیری از مسلح شدن اعضاي وابسته به جبهه النصره انجام مي دهد.


تعدادي از عناصر مسلح به رويترز گفته اند كه روند توزيع اسلحه در چند ماه اخير با نظم و ترتيب بيشتري صورت مي گيرد و توزيع سلاح در ائتلاف ملي از طريق سليم ادريس ،رئيس ستاد ارتش موسوم به آزاد انجام مي شود.
تعدادي از سركردگان عناصر مسلح نيز اعلام كردند كه قطر معمولا به گروه هاي مسلح مستقر در شمال سوريه و عربستان به گروه هاي مسلح جنوب سوريه سلاح مي فرستند.


يك  منبع امنيتي قطري گفته است بعد از آن كه واشنگتن از رسيدن اسلحه به دست نيروهاي تندرو مانند جبهه النصره ابراز نگراني كرد از تعداد محموله هاي حاوي اسحله كاسته شد اما در حال حاضر علي رغم افزايش تعداد محموله هاي سلاح قطر، شرايط سخت تري از سوي حمد بن خليفه براي تحويل آن به گروه هاي مسلح بعد از هماهنگي با "سي آي اي" وضع شده است.


اين سركردگان همچنين از وجود اتاق عمليات در دربار امير قطر خبر دادند كه نمايندگاني از وزارتخانه هاي مختلف در آن حضور دارند و ميزان پول هايي را كه بايد براي جنگ در سوريه تخصيص داده شود، تعيين مي كنند. البته همكاري گسترده اين ديوان با "سي آي اي" به قطر براي خريد اسلحه و انتقال آن به داخل سوريه كمك فراواني مي كند.


تعدادي از سركردگان عناصر مسلح، فهرست احتياجات خود را تهیه مي كنند و به سليم ادريس فرمانده ائتلاف تحويل مي دهند تا او نيز آن را به دست مسوولان قطري و عربستاني برساند.
يكي از منابع غربي كه از عمليات انتقال سلاح از قطر و عربستان اطلاع دارد، معتقد است كه سيستم جديد انتقال سلاح به سوريه تضمين شده نيست و سلاح ها غالبا به دست گروه هاي تندرو مي رسد، همچنان كه بعضي از فرماندهان ميداني اعتراف مي كنند كه عناصر سعودي و كويتي، اسلحه و اموال را خارج از كانال هاي توزيع مخصوص ائتلاف به دست معارضان مي رسانند.


منبع امنيتي قطرهمچنين اظهار داشت كه اين سلاح ها توسط تاجران اسلحه در فرانسه و انگلستانو غالبا از كشورهاي اروپاي شرقي خريداري مي شود و از قطر به مقصد تركيه و سپس سوريه بارگيري مي شود.
هاگ گريفت پژوهشگر عمليات انتقال اسلحه در مركز بين المللي پژوهش هاي صلح جهاني در استكهلم اعلام كرد كه در فاصله زماني 3 ژانويه 2012 تا اواخر آوريل سال گذشته بيش از 90 پرواز توسط هواپيماهاي باري نظامي از قطر به سمت تركيه انجام شده است.


وي خاطرنشان كرد كه قطري ها هيچ تلاشي براي مخفي كاري در زمينه ارسال سلاح ها به سوريه نمي كنند و اين پروازها از پايگاه هوايي العيديد كه يك پايگاه مشترك قطر و امريكاست انجام مي شوند.

پربیننده ترین خبرها