4 هزار عربستانی در سوریه می جنگند

4 هزار عربستانی در سوریه می جنگند
دوشنبه 30 ارديبهشت 1392 - 10:21

به دنبال انتشار گزارش هایی مبنی بر حضور چهار هزار عربستانی در جنگ سوریه و کشته شدن شماری از آنها، دولت این کشور اعلام کرد که مجازات عوامل فریب جوانان و ارسال آنان به جنگ در سوریه را تشدید خواهد کرد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان اخیرا در فرمانی دستور تشدید مجازات کسانی که "جوانان را فریب می دهند" صادر کرده است.
ملک عبدالله در سخنانی در این باره گفت: متأسفانه شنیده ایم که عده ای، با جوانان کشور ما دیدار کرده و آنها را فریب می دهند و مجازات این اقدام فقط نباید به زندان محدود شود. گروه مذکور، کودکان ما را فریب می دهند و در نتیجه عده ای از آنها کشته یا زندانی می شوند.
پادشاه عربستان در سخنانش به طرف یا کشور خاصی اشاره نکرد. اما ناظران بر این باورند که منظور وی جوانان عربستانی بود که با هدف شرکت در جنگ سوریه به آن کشور می روند.
از سوی دیگر منابع دیپلماتیک غربی شمار جوانان عربستانی حاضر در سوریه را که تحت عنوان "جهاد" به این کشور رفته اند، بیش از چهار هزار نفر تخمین زده اند.
علاوه بر این در پایگاههای اجتماعی، صفحات زیادی به نام گردان ها و دسته های تحت فرماندهی مخالفان مسلح موسوم به "ارتش آزاد سوریه" یا وابسته به گروهک تروریستی "جبهه النصره" یافت می شود که از زمان آغاز جنگ در سوریه، خبر کشته شدن افراد گروههای مذکور را در آن درج می نمایند.
در این صفحات ویژه، نام برخی از عربستانی های کشته شده در سوریه درج شده است که شمار این نام ها اعم از اصلی یا مستعار فقط به سی نام می رسد.
برخی مبلغان و جریانهای افراطی سعودی به ویژه گروههای وابسته به جریان "سروری" – که از اندیشه های شیخ احمد سرور، مبلغ افراطی سوری تأثیر پذیرفته اند – به طور غیر مستقیم برای اعزام جوانان به جنگ سوریه تلاش می شود. این جریانها از طریق تعریف داستان هایی برای جوانان ساده درباره "جهاد فرشتگان در سرزمین شام" و معرفی جنگ سوریه به عنوان "جنگ علیه اهل سنت"، تلاش می کنند تا آنها را برای اعزام به سوریه ترغیب کنند.
از سوی دیگر "عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ" مفتی کل عربستان درباره فراخوان برای حضور در جهاد در "کشورهای ویران شده" هشدار داد و این اقدام را گام نهادن در "راه هلاک" دانست. به ویژه اینکه گروههای مسلح حاضر در این جنگ ها فاقد نظم و سازماندهی بوده و "زیر یک پرچم واحد نمی جنگند."
مفتی عربستان تصریح کرد: حضور در این میدان ها، جهاد به شمار نمی آید. زیرا فرد نمی داند تحت کدام پرچم وارد عرصه می شود و این امر باعث افتادن جوانان در دام و اهداف دشمنان می شود.
دولت و رسانه های عربستان، آمار اعلام شده درباره شمار جوانان آن کشور در جنگ سوریه را غیرواقعی می دانند، و بر این باورند که در این باره مبالغه صورت گرفته است.

موضع گیری دولت عربستان در خصوص اعزام جوانان این کشور به سوریه درحالی است که مسؤولان حاکم بر عربستان بارها به صورت رسمی و علنی خواستار حمایت از گروه های مسلح و تروریستی در سوریه شده و تلاش کرده اند تا مجامع بین المللی را با نظر خودشان برای لشکرکشی به سوریه جهت براندازی نظام این کشور، همسو کنند. مواضعی که به عقیده کارشناسان و ناظران به نفع رژیم صهیونیستی و قدرتهای استکباری مانند آمریکا است و نه مردم سوریه.

پربیننده ترین خبرها