فاینانشال تایمز: قطر برای گسترش نفوذ خود، بحران می آفریند

فاینانشال تایمز: قطر برای گسترش نفوذ خود، بحران می آفریند
دوشنبه 30 ارديبهشت 1392 - 19:12

العالم - امیرنشین کوچک قطر در سال های اخیر از طریق حمایت از اقدامات تروریستی در عراق، سوریه و چند کشور دیگر، تلاش های زیادی به منظور گسترش نفوذ سیاسی خود در منطقه خاورمیانه انجام داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه جهانی العالم، قطر در چند سال گذشته و به منظور خارج شدن از سیطره کشور عربستان و جلب رضایت اربابان غربی خود از هیچگونه کمکی به گروه های تروریستی در منطقه فروگذاری نکرده است.

 

 روزنامه فایننشال تایمز در سرمقاله روز دوشنبه خود، با طرح سئوالی در این باره نوشت: حاکمان "قطر" به عنوان امارتی آکنده از گاز، چه اهدافی را از سیاست خارجی فعال خود در منطقه دنبال می کنند؟


به نوشته این روزنامه انگلیسی، قطر در گذشته در سایه همسایه بزرگ خود عربستان زندگی می کرد اما اکنون از منابع غنی گاز که سومین ذخیره جهانی را داراست، به عنوان سلاحی به منظور بسط نفوذ سیاسی اش در منطقه خاورمیانه که شاهد تحولات بزرگی است، استفاده می کند.


این روزنامه غربی می افزاید: قطر امروزه نقش مهمی در حمایت از گروه های مخالف (تروریست ها) که برای سرنگونی نظام بشار اسد در سوریه تلاش می کنند، دارد و در دو سال گذشته بیش از سه میلیارد دلار در این راه هزینه کرده است.


برخی ناظران سیاسی معتقدند، شیخ حمد بن خلیفه با چنین اقداماتی می خواهد شخصیتی پیشرو در جهان عرب باشد، اما برخی دیگر معتقدند که خاندان آل ثانی به منظور جلوگیری از انقلاب در کشور کوچک قطر و دورکردن احتمال تغییر و همچنین منحرف کردن توجهات از کشورشان از بحران های موجود در سایر کشورهای منطقه پشتیبانی می کنند. 
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها