اس-300 چگونه معادلات را دگرگون می‌کند؟

اس-300 چگونه معادلات را دگرگون می‌کند؟
شنبه 4 خرداد 1392 - 18:38

اخبار رسیده از مسكو حاكي از آن است كه فرماندهي ارتش روسيه تصميم قاطع خود را درباره سوريه اتخاذ کرده و در اين رابطه به سران كرملين یادآور شده است که با توجه به "خط قرمز" بودن دمشق، هماهنگي و همكاري نزديك بين دو ارتش سوريه و روسيه را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، ارزيابي ها حاکی از آن است که تجاوز اخير نيروهاي هوايي اسرائيل به سوریه باعث تسريع در تكميل ساختار دفاع هوايي سوريه شده است، تا جایی كه احتمال مي رود دمشق موشك هاي پيشرفته اس 300 روسي را تحویل گرفته باشد كه در اين صورت سوريه از يك ساختار دفاع هوايي فوق پيشرفته برخورداراست؛ و براساس پيش بيني ها احتمالا موشك هاي اس 300 به زودي در سوریه "عملیاتی" خواهند شد.

 

بدین ترتیب هواپيماهايي كه از اسرائيل يا پايگاه انجرليک تركيه مي پرند، به راحتي در تيررس سامانه دفاع هوايي سوريه قرار خواهند گرفت و برد اين سامانه بيشتر از برد راکت هايي است كه هواپيماهاي ساخت امريكا (كه اسرائيل و تركيه از آن استفاده مي كنند) پرتاب مي كنند و اين بدان معناست که جنگنده هاي امريكاييِ ترکیه و اسرائیل، پيش از آن كه موفق به پرتاب راکت و بمباران شوند، خود هدف قرار خواهند گرفت.

 

روزنامه القدس العربی در تحلیلی پیرامون تحویل اس-300 به سوریه نوشت: سامانه دفاع هوايي جدید سوريه قادر به هدف قرار دادن موشك هاي كروز و بالستيك هستند، از اين رو احتمالا همسايگان سوريه مجبورند بعد از اين در برابر بحران سوريه موضع بي طرفانه اي اتخاذ كنند.

 

سامانه اي كه سوريه خريداري كرده بسيار جديد و از نوع اس 300 - بي ام يو 2 (s-300 PMU-2 Favorite) است. سيستم SA-20B در سال 1997 طراحي شد كه مدل پيشرفته اس-300 بي ام يو 1 (S-300PMU-1) به شمار مي آيد و در عین حال با داشتن موشك جديد 48 ان 6 اي 2 (N6E2 48) برد آن 195 كيلومتر افزايش پيدا كرده است. اين سامانه نه تنها قادر به پدافند موشك هاي بالستيك كوتاه برد است، كه مي تواند موشك هاي تاكتيكي ميان برد را هم هدف قرار دهد.

 

به نوشته این سایت روسی، سامانه اس-300 بي ام يو- 2 (S-300PMU-2 Favorite) از سامانه هاي توانمند در دنيا و در ميدانهاي دفاع هوايي به شمار مي آيد، زيرا علاوه بر توانايي پدافند و انهدام موشك هاي بالستيك، داراي رادارهايي است كه قادرند 100 هدف را رديابي كرده و به صورت همزمان به 12 هدف حمله كنند.

 

اين سامانه فقط 5 دقيقه زمان نياز دارد كه آماده شليك شود و موشك هايش نياز به تدابير خاصي براي نگهداري نیاز ندارند.

 

برخی ويژگيهاي فني و تاكتيكي سامانه اس - 300 بي ام يو- 2 (S-300PMU-2 Favorite):

-برد انهدام هدف: بين 5 تا 195 كيلومتر.


-ارتفاع انهدام هدف: بين 10 متر تا 27 كيلومتر.


-احتمال انهدام هواپيماها: 90 درصد


-سرعت اهداف مورد هدف: 2800 كيلومتر در ساعت


-ذخيره مهمات بين 96 تا 288 راکت.


-سرعت پرتابراکت: یک راکت در هر 3 ثانيه.

پربیننده ترین خبرها