دولت اردوغان، مخاطب اصلی معترضان ترکیه

دولت اردوغان، مخاطب اصلی معترضان ترکیه
پنج‌شنبه 16 خرداد 1392 - 13:19

استاد علوم سياسي دانشگاه كوجالي تركيه بر ضرورت پايبندي به يك راهبرد روشن و شفاف در برخورد با خواسته هاي معترضان در اين كشور تاكيد كرد و دولت تركيه را مسئول طرح چنين راهبردي در سريعترين زمان ممكن دانست.

"سمير صالحه" در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: دولت تركيه بايد به يك راهبرد روشن و شفاف در برخورد با خواسته هاي معترضان پايبند باشد. دولت اردوغان اکنون به علت ادامه اعتراضات شهرهاي تركيه، با فشارهاي سياسي داخلي و خارجي روبرو است.

وي افزود: دولت تركيه مخاطب اصلي معترضان است و بايد راهبردي روشن را در سريعترين زمان ممكن ارايه كند و سخن از پایان بحران مطرح نيست، زيرا فقط آرامش برقرار شده كه اين آرامش نيز به نوبه خود شكننده است زيرا تا اين ساعت عملا در راستاي شناخت خواسته هاي معترضان به طور مشخص حركت نكرده ايم و اين سوال هم مطرح است كه آيا دولت با اين خواسته هاي مثبت برخورد خواهد كرد؟

سمير صالحه تصريح كرد: معترضان تمركز خود را روي بازخواست و مجازات كساني گذاشته اند كه دستور استفاده از خشونت و گاز اشك آور را عليه معترضان داده اند و گسترده شدن تظاهرات و اعتراضات در اكثر شهرهاي تركيه اين سوال را مطرح مي كند كه آيا اين تظاهرات و اعتراضات در شهرهاي بزرگ و اصلي تركيه تنها به حمايت از معترضان اكتفا خواهد كرد، يا اينكه آنها را براي طرح خواسته هاي سياسي جديدي تشويق می کند؟

وي درباره احتمال گسترش تظاهرات گفت: پاسخ این پرسش، نزد دولت رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه است، زيرا وي قبل از سفر دوره اي خود به شمال آفريقا مواضع تندي علیه معترضان اتخاذ کرد. معترضان خواهان كسب تضمین های محسوس هستند.

سمير صالحه با اشاره به فشارهاي سياسي مخالفان در داخل و خارج تركيه گفت: اكثر نيروهاي سياسي خوشبينانه وارد صحنه شده اند، اما عملا مخاطب اصلي اعتراضات دولت تركيه است كه بايد راهبرد فوق الذكر را در سريعترين زمان ممكن ارايه كند.
Swh -06-17-46

پربیننده ترین خبرها