مخالفت سازمان ملل با ورود نیروهای روسیه به جولان

مخالفت سازمان ملل با ورود نیروهای روسیه به جولان
شنبه 18 خرداد 1392 - 10:42

سازمان ملل متحد با پيشنهاد روسيه براي ورود نیروهای این کشور به جولان مخالفت کرد.

به گزارش روز شنبه پايگاه خبری شبکه العالم، سازمان ملل متحد با پيشنهاد رئیس جمهور روسيه براي اعزام نيروهاي این کشور به منطقه جولان به عنوان جایگزین نیروهای اتریش مخالفت کرد.
در پی یورش گروه‌های مسلح و تروریستی به گذرگاه "قنیطره" در جولان و درگیری شدید آنها با نیروهای ارتش سوریه، اتریش چهارشنبه گذشته اعلام کرد که نیروهای صلح بان خود را که از جولان خارج می کند.
"ولادمیر پوتین" نیز در واکنش به این موضوع اعلام کرد که نیروهای روسیه آماده هستند جایگزین نیروهای صلح بان اتریش شوند.
سازمان ملل متحد دلیل مخالفت خود را مفاد توافقنامه ای دانست كه بر ممنوعيت مشاركت كشورهاي عضو دائم شوراي امنيت در عمليات صلح‌باني در منطقه جولان تاكيد مي كند.
اتريش با حدود 400 سرباز در چارچوب يگان صلح باني سازمان ملل در منطقه جولان فعاليت مي كرد.
سازمان ملل متحد از پيشنهاد پوتين تقدير و تشكر كرد و ويتالي چوركين نماينده روسيه در سازمان ملل گفت كه كشورش از مفاد توافقنامه ياد شده كه چهار دهه پيش به امضا رسيد؛ آگاهي كامل دارد.
وي افزود: پوتين به هنگام پيشنهاد خود گفت كه موافقت با استقرار نيروهاي روسي بستگي به تمايل كشورهاي منطقه و سازمان ملل دارد.
چوركين در كنفرانس مطبوعاتي خود اظهار داشت: فكر مي كنيم كه زمان تغيير كرده است و مي توان به صورت تئوري در پروتكلي كه مانع مشاركت اعضاي دائم شوراي امنيت در نيروهاي صلح‌باني براي جلوگيري از درگيري مي شود، تغییراتي انجام داد.
وي تصريح كرد: اين توافقنامه (لزوم عدم مشارك اعضاي دائم شوراي امنيت در نيروهاي صلح باني) درسايه شرايط موسوم به جنگ سرد امضا شد درحالي كه شرايط كنوني تغيير كرده است و نيروهاي صلح بان سازمان ملل براي جلوگيري از درگيري در وضعيت دشواري قرار دارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها