نگرانی اروپا از بازگشت "ربات"های تروریست ازسوریه

نگرانی اروپا از بازگشت
شنبه 18 خرداد 1392 - 16:25

وزرای کشور دولت‌های اروپایی برای مقابله با تهدید ناشی از بازگشت اتباع اروپایی که به گروه های افراطی در سوریه پیوسته اند، دیروز (جمعه) نشست مشترک برگزار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، وزیر کشور فرانسه، مانوئل والس در این نشست اظهار داشت: بیش از 600 شهروند اروپایی که 120 نفر از آنها فرانسوی هستند از ابتدای ناآرامی‌ها در سوریه وارد این کشور شده‌اند.

روزنامه فرانسوی لوموند به نقل از والس نوشت: هر چند همه این افراد تروریست و جهادی نیستند، اما بسیاری از آنها به گروه‌های وابسته به القاعده در این کشور پیوسته‌اند.

والس این موضوع را بسیار نگران کننده خواند و گفت: این افراد مانند "ربات‌های جنگجو" به اروپا بازخواهند گشت. اکثر این افراد جوانانی از طبقه پایین جامعه هستند که سوابق جنایی و فعالیت‌های غیرقانونی داشته‌اند.

به گفته ژیل کرچف، مسئول هماهنگ کننده مبارزه با ضد تروریست دراتحادیه اروپا، با احتساب افرادی که از بالکان و شمال آفریقا به سوریه سرازیرشدند، هم اکنون شورشیان خارجی در سوریه بالغ بر چند هزار نفر می‌باشند. وی خواستار اتخاذ رویکردی فوری و جهانی نسبت به این پدیده فراملی شد.

همچنین آلبرتو رویز، وزیر کشور اسپانیا، در این جلسه به همتایان خود طرح قانونی را پیشنهاد داد که به موجب آن دولت می‌تواند وارد رایانه‌های افراد مظنون به ارتباط با گروه‌های تروریستی و خرابکار شود. این شیوه شبیه برنامه نظارت بر مکالمات تلفنی دولت آمریکا است که در هفته اخیر فاش شد.

ژوئل میلکه، وزیر کشور بلژیک نیز اظهار داشت که جلسه دیگری در همین زمینه در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد و برای افزایش همکاری‌ها تلاش می‌شود ترکیه و آمریکا نیز در این موضوع وارد شوند.
ترکیه همسایه شمالی سوریه، مهم‌ترین گذرگاه ورود تروریست‌ها به این کشور است.

پربیننده ترین خبرها