کارشکنی آمریکا در کمک به آوارگان سوری

کارشکنی آمریکا در کمک به آوارگان سوری
سه شنبه 21 خرداد 1392 - 14:00

کارشکنی آمریکا در مسیر کمک به آوارگان سوری و بی توجهی اروپا و کشورهای عربی مدعی حمایت از مردم سوریه به این موضوع، دولت لبنان را با بحران جدیدی مواجه کرده است.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، روزنامه "الاخبار" امروز در مطلبي به قلم "مروان بوحيدر" نوشت: كنگره آمريكا به دلايل نامعلوم يافتن منابع مالي براي آوارگان سوري را تسهيل نمي كند و كميسيون اروپا هم در این زمینه خود را ناتوان می داند؛ كنفرانس كويت نيز به تعهدات خود عمل نكرده است، و راه حل آن هم برگزاري كنفرانس جديدی است كه درباره موفقيت آن هم ترديد وجود دارد.

بوحیدر خاطرنشان کرد: پاسخ مثبت ندادن به طرح دولت لبنان براي پذيرش آوارگان سوری خطر وخامت اوضاع را به دنبال دارد.

در روزهاي اخير برخی مسؤولان لبنانی تحرکات جدیدی را برای ترغيب كشورهاي بزرگ جهت مطلع کردن آنها از خطر بی توجهی به نيازهاي مادي لبنان براي كمك رساني به آوارگان سوري، آغاز کرده اند.

مسؤولان لبناني تأکید کرده اند لبنان به آوارگان سوري كمك مي كند، اما اگر جامعه بين المللي به سرعت به تعهدات خود در كنفرانس كشورهاي كمك كننده در كويت عمل نكند، از ادامه کمک به آوارگان سوری به طور كامل عاجز و ناتوان است، و لبنان اكنون از مرحله درخواست كمك ها گذشته و وارد مرحله درخواست تقسيم جدي مشكلات ناشي از ميزباني آوارگان را به منظور حفظ ثبات در اين كشور و منطقه، شده است.

براساس این گزارش، طرح لبنان براي تامين احتياجات صدها هزار آواره سوري به يك ميليارد و دويست ميليون دلار بودجه نياز دارد.

علت اصلي نگراني لبنان درباره اين هزينه به سخنان روشن "كريستينا جورجيوا" كميسر اتحاديه اروپا در زمينه "همكاري بين المللي، كمك انساني و واكنش به بحران" برمي گردد؛ وی ماه گذشته در سفر به بیروت گفت كميسيون اروپا قصد دارد به لبنان كمك كند، اما از بحران هاي مالي رنج مي برد و اين بحران، مانع از كمك به لبنان مي شود. 

اين اطلاعات نشان مي دهد كه لبنان راه دشواري را در پيش رو دارد. علاوه بر بی توجهی اروپا و آمریکا به موضوع آوارگان سوری، به نظر می آید کشورهای عضو شوراي همكاري خليج فارس پس از پاکسازی القصير به دست نیروهای ارتش سوریه، اکنون تمايل دارند لبنان را از نظر اقتصادي مجازات كنند؛ چرا كه شوراي همكاري خليج فارس در بيانيه اخير از شهروندان كشورهاي عضو اين شورا خواسته است از سفر به لبنان خودداري كنند و در اين كشور نمانند.

پربیننده ترین خبرها