تونس: تغییر موضع درباره سوریه بعید نیست

تونس: تغییر موضع درباره سوریه بعید نیست
سه شنبه 21 خرداد 1392 - 21:20

وزیر خارجه تونس تأکید کرد که احتمال تغییر موضع این کشور در خصوص نظام سوریه بعید نیست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم "عثمان الجرندی" امروز (سه شنبه) به خبرنگاران گفت: تونس به دقت اوضاع سوریه و به ویژه مذاکرات برای خروج از بحران فعلی را دنبال می کند.
وی افزود: تونس از این فرایند حمایت می کند و عقیده دارد که کنفرانس ژنو 2 که طرفهای متعدد خواستار برگزاری آن هستند گامی در جهت حل مسالمت آمیز بحران سوریه است.
وزیر خارجه تونس اظهار داشت: این تحولات موجب می شود که تونس در مواضع قبلی خود که در شرایطی متفاوت با وضعیت کنونی اتخاذ شده بود، بازنگری کند.
تونس در فوریه سال گذشته تحت تأثیر فشارهای غرب و هم پیمانان منطقه ای آن، نخستین کشوری بود که سفیر سوریه را اخراج و روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کرده بود.
پس از این ماجرا، محافل داخلی تونس این اقدام دولت را بسیار شتابزده و بر خلاف منافع ملی این کشور ارزیابی کردند.
وزیر خارجه تونس در خصوص تروریستهای تونسی که در سوریه دستگیر شده اند، اظهار داشت: دولت تونس آماده است تونسی‌های دستگیر شده در سوریه را تحویل بگیرد و در همین زمینه فعالیتهای خود را برای حل این پرونده "انسانی و اخلاقی" به کار گرفته است.
الجرندی خاطرنشان کرد: پس از اعلام آمادگی سوریه برای آزادی حدود 42 تونسی که هنگام پیوستن به گروه های مسلح دستگیر شده اند، مسؤولان تونسی با صلیب سرخ تماس گرفته تا این موضوع را پیگیری کند.
گروه‌های مخالف در تونس، دولت این کشور را در پرونده اعزام شهروندان تونسی به جنگ در سوریه مقصر می دانند.
گزارشها حاکی است که حدود 3 هزار تونسی در سوریه به عضویت گروه تروریستی "جبهه النصره" در آمده اند که طی ماه های اخیر 170 تن از آنان به هلاکت رسیده اند.
وزیر خارجه تونس در این کنفرانس خبری، از پاسخ به سئوالی در خصوص موضع کشورش درباره اعتراضها در ترکیه خودداری کرد.
خودداری این وزیر تونسی از پاسخ به این سئوال با اعتراض خبرنگاران حاضر در کنفرانس همراه شد، به صورتیکه خبرنگاران عدنان الجرندی را به دوگانگی مواضع متهم کردند؛ چرا که وی در ابتدای این کنفرانس مدعی شده بود که موضع تونس در خصوص حق همه ملتها برای برگزاری تظاهرات و اعتراض یک‌سان است.
با وجود گذشت 12 روز از تظاهرات و اعتراضها در ترکیه ضد دولت رجب طیب اردوغان و سرکوب خشونت آمیز معترضان، دولت تونس هنوز موضع رسمی خود را در خصوص این مسأله اعلام نکرده است.

پربیننده ترین خبرها