کارشناس امور ترکیه تأکید کرد:

شباهت رفتار اردوغان با دیکتاتورهای سرنگون شده

شباهت رفتار اردوغان با دیکتاتورهای سرنگون شده
پنج‌شنبه 23 خرداد 1392 - 14:28

العالم- یک کارشناس امور ترکیه پیش بینی کرد بحران سیاسی در این کشور اردوغان را مجبور به کناره گیری از قدرت یا برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد کرد.

"بشیر عبدالفتاح" روز پنج شنبه به شبکه العالم گفت: اگر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه از تنش آفرینی دست نکشد و راهبردی آشتی جویانه با مخالفان و معترضان میدان تقسیم استانبول اتخاذ نکند، بحران شدت خواهد گرفت به صورتیکه نخست وزیر را به استعفا یا برگزاری انتخابات زودهنگام وادار خواهد کرد.

این تحلیلگر امور ترکیه افزود: اختلاف درباره فضای سبز میدان تقسیم به مبارزه موجودیت میان چندین جریان و حزب تبدیل شده است؛ اما اردوغان با ادبیاتی تحریک آمیز با معترضان برخورد می کند و این همان رفتاری است که حکام برخی کشورهای عرب پیش از سقوط در انقلاب های اخیر منطقه با مردم خود داشتند.

عبدالفتاح مخالفت معترضان با شیوه گفت وگو با اردوغان را بیانگر شدت بحران ترکیه دانست و تأکید کرد: اردوغان شیوه تفرقه میان معترضان را در پیش گرفته است که این سیاست موجب می شود تنش ها شدت بیشتری بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: اوضاع ممکن است به سرنگونی دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام منجر شود، زیرا انقلاب های بزرگ همواره با مطالبات کوچک آغاز می شوند؛ ممکن است این اوضاع، حزب عدالت و توسعه را به بحرانی داخلی بکشاند؛ زیرا در این حزب میان طرفداران اردوغان و جریانی دیگر که خواهان گفت و گو با معترضان است، اختلاف افتاده و عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه از این جریان است.

"بشیر عبدالفتاح" تاکید کرد: حتی اگر حزب عدالت و توسعه این بحران را پشت سر بگذارد پیامدهای آن ادامه خواهد یافت و ممکن است جناح یا جریانی دیگر از این حزب منشعب شود که رویکردی کاملا متفاوت با دولت اردوغان داشته باشد.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه روز گذشته با نمایندگان معترضان اعتراضات اخیر در ترکیه دیدار کرد و خواسته ها و انتظارات آنها را شنید؛ این جلسه در حالی برگزار شد که بسیاری از معترضان افراد شرکت کننده در گفت وگو را نماینده خود نمی دانند.

6-16-03
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها