حسن روحانی کیست ؟

حسن روحانی کیست ؟
شنبه 25 خرداد 1392 - 20:23

دکتر حسن روحانی در انتخابات 24 خرداد 1392 با کسب 18 میلیون و 613 هزار و 329 رای به عنوان رئیس جمهور جدید کشورمان انتخاب شد.

بیوگرافی :
حسن روحانی متولد ٢١ آبان ١٣٢٧ در شهر سرخه (استان سمنان)، دارای دکترای حقوق و سابقه تحصیل در حوزه علمیه قم در حد اجتهاد؛ نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌باشد.

تحصیلات دانشگاهی و مدارج علمی :
دکتری (Ph.D) حقوق اساسی از دانشگاه کلدونیان گلاسکو
عنوان پایان‌نامه: The Flexibility of Shariah; Islamic Law
فوق لیسانس (M.Phil) حقوق عمومی از دانشگاه کلدونیان گلاسکو
عنوان پایان‌نامه: The Islamic Legislative Power
لیسانس حقوق قضائی از دانشگاه تهران
وکیل پایه یک دادگستری (کانون وکلای دادگستری مرکز)
استاد پژوهشی مرکز تحقیقات استراتژیک

تحصیلات حوزوی :
خارج فقه و اصول: با اساتیدی چون آیات عظام سید محمد محقق داماد (ره)، شیخ مرتضی حائری (ره) و سید محمدرضا گلپایگانی (ره) سطح عالی: با اساتیدی چون آیات عظام سلطانی (ره)، فاضل لنکرانی (ره) و شیخ محمد شاه‌آبادی (ره)

تألیفات و تحقیقات:
حسن روحانی دارای تألیفات، تحقیقات و مقالات علمی فراوانی است که حدود 100 اثر از ایشان به صورت کتاب یا مقاله منتشر شده است. همچنین بیش از 700 تحقیق راهبردی با مدیریت و نظارت وی در 20 سال گذشته به انجام رسیده است.

 

دولت تدبیر و امید

روحانی در تشریح برنامه انتخاباتی خود برای دولت جدید گفته است: دولت تدبیر و امید ، اهل ذلت ، سازش و تسلیم نیست اما ماجراجو هم نخواهد بود.


سیاست‌های داخلی

به گفته روحانی دولت تدبیر و امید گرانی را با فکر و برنامه نخبگان و مدیران لایق کنترل و کاهش خواهد داد. بیکاری را با ایجاد رونق در کشاورزی ، صنعت و گردشگری کاهش خواهد داد و سپس بیکاری را به نرم جهانی خواهد رساند.
وي تدوين حقوق شهروندي و انسجام وحدت ملي را از جمله برنامه های خود در زمینه سياست داخلي عنوان کرده است.
حسن روحاني در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با بيان اينكه شعارش براي انتخابات "اعتدال، عقلانيت و تدبير است" گفته که دليل حضورش در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، زمينه‌سازي براي مشاركت فعال مردم در انتخابات و تحقق حماسه سياسي است.
روحاني محور برنامه اقتصادي خود را توليد ثروت ملي و توزيع عادلانه آن عنوان کرده و همچنین برنامه فرهنگي‌ خود را  اصلاح ساختار فرهنگي و تامين امنيت فرهنگي بیان کرده است.


سیاست‌های خارجی
روحانی همچنین در خصوص روابط با کشورهای خارجی تأکید کرده است که دولت تدبیر و امید با دنیا تعامل سازنده خواهد داشت مسیر اتحاد و اجماع میان قوای دیگر و مسئولان را طی خواهد کرد، زیرا به عقیده وی بدون هماهنگی با بزرگان نظام معضلات کشور حل و فصل نخواهد شد و بر این اساس همه باید زیر سایه خیمه ایران ، اسلام و ولایت جمع شویم.

 

سوابق:
حسن روحانی سال ۱۳۵۹ به نمایندگی مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و در پنج دوره قانونگذاری به مدت بیست سال (از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۹) فعالیت نمود. وی طی این مدت نایب اول رئیس مجلس (در دوره‌های چهارم و پنجم) و رئیس کمیسیون‌های دفاع (دوره‌های اول و دوم) و سیاست خارجی (دوره‌های چهارم و پنجم) بود.
روحانی از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۶۲ نیز عضو و رئیس شورای سرپرستی سازمان صدا و سیما بود.
در دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، روحانی مسئولیت‏های متعددی، از جمله عضویت در شورای عالی دفاع (از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۷)، عضویت در شورای عالی پشتیبانی جنگ و رئیس کمیسیون اجرائی آن (از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷)، معاونت فرماندهی جنگ (از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۴)، ریاست ستاد قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۶) و فرماندهی پدافند هوایی کل کشور (از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۰) را برعهده داشت. روحانی بین سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸ معاون جانشین فرماندهی کل قوا بود.
بعد از پایان جنگ تحمیلی، حسن روحانی به همراه تعدادی از فرماندهان سپاه و ارتش، نشان درجه دو فتح و در مراسم دیگری در سالروز آزادسازی خرمشهر، به همراه جمعی دیگر از فرماندهان و مسؤولان پشتیبانی جنگ، نشان درجه یک نصر را از فرمانده کل قوا دریافت کرد.
حسن روحانی از سال 1368 به عضویت شورای عالی امنیت ملی در آمد.
روحانی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره چهارم و پنجم و دبیر شورای عالی امنیت ملی از سال 1368 تا 1384 بود. روحانی همچنین در این سمت، رئیس تیم هسته‌ای ایران بود.
وی همچنین به مدت ۱۳ سال (از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ و از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴) مشاور امنیت ملی رئیس جمهور وقت بوده است.
روحانی از سال ۱۳۷۰ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شد و تاکنون در این سمت فعالیت دارد. وی ریاست کمیسیون سیاسی-امنیتی-دفاعی این مجمع را نیز برعهده دارد.
وی سال 1371 نیز ریاست مرکز تحقیات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را عهده دار شد.
حسن روحانی در انتخابات میان‏‌دوره‌‏ای سومین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۲۹ بهمن ۱۳۷۸، از حوزه انتخابیه استان سمنان به نمایندگی مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. در سال ۱۳۸۵ نیز به عنوان نماینده استان تهران به عضویت دورهٔ چهارم این مجلس برگزیده شد.
حسن روحانی در کنار مسئولیت‌های اجرایی، به فعالیت‌های علمی نیز پرداخته است. وی از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸، عضو هیأت امنای دانشگاه‌های تهران و منطقه شمال بوده و از سال ۱۳۷۱، ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک را برعهده دارد.
وی با مرتبه علمی استاد پژوهشی، دارای کتب و مقالاتی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی است. سه فصلنامه علمی-پژوهشی به زبان‌های فارسی و انگلیسی (فصلنامه راهبرد، فصلنامه بین‌المللی روابط خارجی و فصلنامه Iranian Review of Foreign Affairs) با مدیر مسئولی وی منتشر می‌شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها