تلاش برای آزادی شاعر قطری از زندان

تلاش برای آزادی شاعر قطری از زندان
شنبه 1 تير 1392 - 20:06

فعالان شبكه هاي اجتماعی، طرحی را برای آزادی "محمد العجمی" شاعر و مخالف قطری معروف به "ابن الذيب" آغاز كرده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، ابن الذيب به اتهام اهانت به امير قطر و نظام حكومتی دراين كشور، به 15 سال حبس محكوم شده است.

دادگاهی در قطر اواخر ماه نوامبر گذشته، ابن الذيب را به اتهام انتقاد از امير قطر و دعوت به شورش عليه نظام حاكم به حبس ابد محكوم كرد كه صدور اين حكم، خشم و اعتراض نهادهای حقوق بشر را برانگيخت.

اين انتقادات به دليل تناقض درگفتمان سياسی قطر درخصوص حمايت از معترضان دیگر كشورهای عربی در سرنگونی كردن نظام های حاكم در كشورهايشان از یک سو؛ و تحمل نكردن چند بیت شعر يك شاعر بود.

دادگاه تجديد نظر قطر ضمن بازنگری در حكم صادره براي اين شاعر قطری، اين حكم را به 15 سال حبس كاهش داد.

به گفته فعالان اجتماعی، هدف از طرحي كه در تويتر و در صفحه مربوط به "محمد ابن الذيب" آغاز شده، برقراری ارتباط با سازمان های حقوق بشر عربی و بين المللی و موسسه های رسانه ای و طرح های ذيربط به منظور هماهنگی در جهت تلاش برای آزادی اين شاعر قطری است.

"علی آل حطاب" يكی از بنيانگذاران اين طرح در گفتگويی با شبكه بی بی سی اعلام كرد كه هدف اصلی از اين طرح، آزادی بدون قيد و شرط محمد العجمی است.

وی همچنين گفت: اين طرح بعد از آن به اجرا گذاشته شد كه احساس كرديم اعلام همبستگی مردمی با اين شاعر قطری افزایش یافته، اما دادستانی كل قطر بر موضع خود پافشاری مي كند و هيچ شواهدی دال بر تصميم برای آزادی اين شاعر وجود ندارد.

مسئولان قطری 16 نوامبر2011، العجمی را بازداشت كردند و به سلول انفرادی انداختند و بنا به اعلام سازمان عفو بين المل به نظر می رسد كه اين اقدام صرفا" به علت تلاش برای رسيدن به حق خود در آزادی بيان بود.

اين سازمان در بيانيه ای اعلام كرده بود: پس از آن كه از سوی دادستانی اتهاماتی مبني بر اهانت به " حمد بن خليفه آل ثانی" (امیر قطر) و تحريك برای سرنگونی نظام قطر به العجمی وارد شد، وی به طور مخفيانه محكوم گردید.

به گفته آل حطاب، اتهاماتي كه "ابن الذيب" در ارتباط با آن محكوم شد، اغراق آميز بود و محاكمه او، محاكمۀ سياسي شاعري است كه از محبوبيت گسترده اي در نزد ملت هاي كشورهاي حوزه خليج فارس برخوردار است و درواقع محاكمه او، محاكمه يك "انديشه آزاد" است.

العجمي پس از شروع انقلاب در تونس، قصيده اي تحت عنوان" قصيدة الياسمين" سروده و در آن سرنگوني نظام زين العابدين بن علي را تبريك گفته بود و ابراز اميدواري كرده بود كه این تغيير به ديگر كشورهاي عربي نيز برسد که به طور تلويحي قطر را نیز شامل می شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها