امیر قطر به نفع عربستان کنار می رود

امیر قطر به نفع عربستان کنار می رود
دوشنبه 3 تير 1392 - 21:33

تحلیل گر سیاسی کویتی، با اشاره به این که روابط قطر با برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و به ویژه عربستان چندان خوب نیست، پیش بینی کرد که در آینده، رهبری و هدایت این شورا بیش از پیش به عربستان واگذار شود.

"عاید المناع" دوشنبه شب در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: فکر نمی کنم مشکلات جسمی شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی عامل کناره گیری وی از قدرت باشد. او مدت هاست از مشکلات جسمی رنج می برد، اما ظاهرا اکنون به این نتیجه رسیده است که بهتر است با کناره گیری از قدرت، به استراحت پرداخته و قدرت را به پسرش شیخ تمیم واگذار کند.

وی افزود: تمیم از قبل برای تصدی پست امیری قطر آماده بود و با واگذاری رسمی قدرت، خواهد توانست به طور گسترده تری در اداره کشور نقش ایفا کند، به ویژه که او حتی پیش از رسیدن به ولیعهدی، از روابط گسترده ای با نهادهای مختلف برخوردار بوده است.

المناع در پاسخ به این سئوال که آیا تغییر امیر قطر، تاثیری بر سیاست خارجی این کشور خواهد گذاشت، گفت: به نظر نمی رسد که تغییر چندانی در سیاست این کشور اتفاق بیفتد، زیرا سیاست خارجی، به منافع این کشور مربوط می شود. اما شاید این تغییر، به همگرایی هر چه بیشتر قطر با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس منجر شود.

وی خاطرنشان کرد که روابط قطر با برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و به ویژه عربستان چندان خوب نیست و این موضوع مساله پنهانی نیست بنابراین انتظار می رود در مرحله آینده، بیش از گذشته، رهبری و پیشرو بودن در شورای همکاری خلیج فارس به عربستان واگذار شود.

"عاید المناع" درباره سرنوشت امیر کنونی قطر پس از واگذاری قدرت گفت: فکر می کنم شیخ حمد، پس از کناره گیری از قدرت همانند پدرش، کاملا از صحنه سیاسی کنار برود، با این تفاوت که پدرش بر اثر کودتای شیخ حمد ناچار به کناره گیری کامل از قدرت شد، اما کناره گیری شیخ حمد از قدرت در ظاهر با رضایت خود او صورت می گیرد و به این ترتیب بالاترین مقام تصمیم گیری در قطر، تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی خواهد بود.


15:45.24  ـ 26

پربیننده ترین خبرها