حمدین صباحی: دولت مصر، حکومت اخوان است!

حمدین صباحی: دولت مصر، حکومت اخوان است!
سه شنبه 4 تير 1392 - 12:17

بنیانگذار حزب "جریان مردمی" مصر نقش مهمی را در رهبری "جبهه نجات" ایفا کرد. صفوف معترضان علیه مرسی در میدان تحریر شبیه به اعتراضات مردمی در زمان انقلاب مصر بود که سرنگونی مبارک را در پی داشت. جالب اینکه وی سال گذشته در دور اول انتخابات ریاست جمهوری حدود پنج میلیون آراء را از آن خود کرد. پایبندی وی به آرمان‌های ملی و ناصری نیز قابل توجه است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، صباحی 30 ژوئن جاری را فرصتی برای راه‌اندازی موجی جدید به هدف تکامل انقلاب، متوقف کردن استبداد اخوانی و فراهم کردن زمینه برای برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری دانست.
روزنامه الحیات چاپ لندن مصاحبه‌ای بلند با حمدین صباحی سیاستمدار مصری داشته و از وی در مورد مهمترین تحولات مصر و نگاه وی درباره آینده این کشور و نقش اخوان المسلمین در دولت آینده پرسیده است. قسمت‌هایی از این مصاحبه در ذیل می آیند.

آیا شما نگران مصر هستید؟
مطمئنا، همه ما برای مصر نگران هستیم.

نبیل العربی که این روزها دبیرکلی اتحادیه عرب را بر عهده دارد از خود می پرسد: آیا مصر از ایفای نقش خود در منطقه کناره‌گیری کرده است؟
مصر، تا زمانی که توانایی قدرت‌نمایی نداشته باشد، نمی‌تواند نقش آفرینی کند و این نقش موضوعی نیست که توسط حاکم یا یک گروه تعیین شود. ما همواره بر این باوریم که نقش مصر برگرفته از جغرافیا و تاریخ است. مصر نمی‌تواند دور از  موقعیت جغرافیایی مانده و نقشی تاریخی نداشته باشد.  اما این کشور چند وقتی است که از نقش آفرینی محروم شده و برای بازگرداندن این نقش نیازمند آگاهی جمعی می باشد.

آیا فکر می‌کنید دوران طه حسین و نجیب محفوظ که مصر پرچمدار فرهنگی جهان عرب بود به پایان رسیده است؟
این گوشه‌ای از نقش مصر است. طه حسین و نجیب محفوظ و همه نوآوران مصری و هنرمندان این کشور فرزندان مصر بوده و یکی از مظاهر این نقش بشمار می‌آیند.  این موضوع قابل تجزیه نیست، اما می‌تواند شرایطی مطلوب و یا نامطلوب ایجاد کند. چیزی که ما را نگران وضعیت کنونی مصر می‌کند، می‌تواند نامطلوب باشد تا جایی که مصر با توجه به ماهیت حکومت کنونی، اختیارات، گرایش ها و رفتارهایش، امکان نقش آفرینی در خود نمی‌بیند.  چنین مشکلی مانع اقتدار مصر و نقش آفرینی آن خواهد شد.

در حال حاضر چه کسی بر مصر حکومت می‌کند، رئیس جمهور منتخب، حزب رئیس جمهور و یا گروه اخوان المسلمین؟
واضح است، گروه اخوان المسلمین!

اخوانی‌ها مدت زیادی بر مخالفت خود پافشاری کردند اما پس از آن به قدرت رسیدند، آیا برنامه‌ای دارند یا خیر؟
وضعیت مصر پس از 25 ژانویه تغییر کرده است. "اخوان المسلمین" نمی‌تواند در پرتو یک دموکراسی با ثبات به ریاست جمهوری دست یابند. آنها در فرایند یک انقلاب بزرگ وارد شدند. با قدرتی بزرگ و تاریخی به میدان آمدند و رژیم را سرنگون کردند. این تعبیری از اراده اکثریت مردم است و اهدافشان را با این شعارها: زندگی، آزادی، کرامت انسانی و عدالت اجتماعی مشخص کردند.

شما معتقدید که آنها به انقلاب خیانت کرده‌اند؟
تعبیر خیانت به انقلاب می‌تواند دقیق باشد اما استفاده از آن درست نیست. بهتر است به خاطر اجتناب از درگیری‌های احتمالی، در حال حاضر از بکار بردن گزینه خیانت دوری کرده و از اصطلاحات دیگر استفاده شود. بر این باور بودم که در نهایت منافع، اهداف و آمال انقلابیون محقق خواهد شد اما وقتی که حکومت روی کار آمد همه این اهداف را منکر شد.

آیا شما از حسنی مبارک بسیار متنفرید؟
تا حدودی از او متنفرم ، من زیاد کینه توز نیستم، این خصلتم مادر زادی است.

پربیننده ترین خبرها