فیلم: بیرون کشیدن قايق خورشیدی فرعون مصر

چهارشنبه 5 تير 1392 - 11:13

العالم - عملیات خارج کردن یکی از دو قایق خورشیدی "خوفو" از فراعنه مصر از مقبره وی که در سال 1954 کشف شده است، با همکاری یک گروه باستان شناس ژاپنی در استان جیزه در مجاورت اهرام مصر آغاز شد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این دو قایق را برای شاه خوفو از فراعنه مصر ساخته بودند تا پس از مرگش، شاه را به دیار باقی برساند. قایق ها از چوب درخت صدر لبنانی و اقاقیای مصری در بیش از 4500 سال پیش ساخته شده اند.

خوفو مردی خشن و شاهی ستمگر دومین فرعون از نسل چهارم فراعنه مصر باستان بود و دوران فرمانروایی اش حدود کمتر از 24 سال حداکثر ۲۵۸۹ سال پیش از میلاد مسیح برآورد می شود. خوفو سازنده بزرگترین هرم مجموعه اهرام ثلاثه مصر است.

هرودوت باستانشناس معرف درباره شاه خوفو نوشته‌ است: خوفو سرزمین مصر را دچار هر بدبختی ممکن کرد. او نیایشگاه‌ها را بست و رعایا را به کارگری گرفت. مصریان از شدت تنفر هرگز نام او را به زبان نمی آوردند. 

با وجود بزرگی هرمی که خوفو ساخته و قایق بی همتایی که برای تشعیع جنازه وی آماده شده بود، مومیایی این فرعون هرگز پیدا نشده است.

به دلیل شدت تخریب این قایق در طول زمان، باستان شناسان ابتدا قایق را از محل اصلی اش که نزدیک اهرام قرار دارد، خارج می کنند و سپس آن را دوباره بازسازی می کنند.

5 سال طول کشیده است تا مقدمات خارج کردن قطعات قایق آماده شود.

پس از بازسازی، قایق در موزه " قایق خورشیدی" کنار خواهر دیگرش که مدت ها پیش بازسازی شده است، قرار خواهد گرفت.

در دوران مصر باستان مردم معتقد بودند که قايق‌هاي خورشيدي فراعنه و شاهان را به دنیای پس از مرگ می برند، از اينرو همراه با اجساد شاهان در اهرام دفن مي‌شدند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها