وزیرامورخارجه لبنان :

افراطی گری در لبنان مورد حمایت خارجی است

افراطی گری در لبنان مورد حمایت خارجی است
پنج‌شنبه 6 تير 1392 - 15:28

العالم - وزير امور خارجه لبنان تاكيد كرد كه اين كشور با پديده تكفير و افراط گراي بي سابقه برخوردار از حمايت برخي طرف هاي داخلي و خارجي ، روبرو شده است.

عدنان منصور درمصاحبه با شبكه خبري العالم با اشاره به اینکه اين اولين بار نيست كه کشورش از سوي گروه هاي مسلح هدف قرار مي گيرد، افزود : انتظار مي رفت كه لبنان بار ديگر با پديده گروه هاي مسلح روبرو شود، زيرا شيخ احمد الاسير شيخ سلفي كه اين گروه مسلح را رهبري مي كند ، به طور گسترده عليه دولت ، رئيس جمهوري، ارتش و مردم وارد عمل شد و براي اينكه حضور خود را اثبات كند ، دست به چنين اقداماتي زده است.

وي از عملكرد ارتش لبنان در مقابله با احمد الاسير شيخ سلفي تكفيري و گروه تحت فرمان وي و بازگرداندن آرامش به شهر صيدادرجنوب قدرداني كرد و گفت  که کشورش به سياست دور نگاه داشتن خود از تاثيرپذيري دربرابر حوادث و تحولات سوريه پايبند است.

وي از همه طرف هاي موثر و با نفوذ در برگزاري ژنو 2 خواست كه براي موفقيت اين نشست ، هيچ گونه پيش شرطي را براي طرف مقابل قرار ندهند.

منصور با اشاره به اينكه شيخ الاسير طي ماه هاي گذشته ، اظهارات تحريك آميزي عليه دولت لبنان و پيروان طوايف و اديان مختلف ايراد كرد، گفت: دولت و ارتش تلاش كردند تا از بيم پيامدهاي هرگونه واكنش ، با حكمت و تدبير به اين موضوع فيصله دهند و آنرا حل و فصل كنند، به ويژه اينكه در شرايط فعلي ، منطقه دستخوش تحولات بسياري است كه به طور مستقيم و غيرمستقيم اوضاع لبنان و نيز كل منطقه را تحت الشعاع قرار مي دهد.

وی اظهارکرد: وضعيت به گونه اي پيش رفت كه ديگر شعارهاي افراطي شيخ الاسير، اقدام های گروه تحت فرمان وي در بستن راه ها و دعوت به فعالیت های ناپسند كه به وحدت كشور ضربه وارد مي كند ، قابل تحمل نبود و اين گروه به ترور و عمليات جنايتكارانه روي آورد ، كه به كشته شدن بيش از 15 نفر از نيروهاي ارتش لبنان و زخمي شدن بيش از 40 سرباز منجر شد.

وزير امور خارجه لبنان گفت : ارتش به وظيفه خود درحمايت از كشور با هدف كوتاه كردن دست اين گروه افراطي عمل كرد و عملا" هم توانست كه امنيت و آرامش را در شهر صيدا برقرار كند و رهبر اين گروه را فراري دهد.

منصور از شيخ الاسير به عنوان يكي از پديده هاي كوچك كه در منطقه گسترش يافته اند ، نام برد و گفت: تحولات در سوريه ، حاصل افكار و ايده هاي افراطي  اظهارات مخالف وحدت در منطقه و كشورهاي آن است.

وي تصريح كرد: اين پديده بسيار منفي است كه با روحيه تسامح و گذشت موجود در نزد همه اديان ، طوايف و گروه ها درجامعه لبنان منافات دارد ؛ زيرا اقشار و گروه هاي مختلف کشورمان هيچگاه شاهد جسارت هاي اين چنيني به رئيس جمهوری، دولت ، ارتش و روحانيون نبوده اند و اين امر از نظر آنان نامانوس است.

وي افزود : الاسير با استفاده از شرایط منفي منطقه و اختلافات كشورهاي همسايه و با اظهارات تحريك آميز ، افرادي را گرد خود جمع كرد و  از طرف برخي ها مورد حمايت گرفت.

عدنان منصور درادامه گفت و گو خاطرنشان کرد :  برخي طرف هاي سياسي در داخل لبنان بر اقدامات الاسير سرپوش گذاشته و حتي آن را موجه تلقي كردند ، از اين رو اين شعارها و اقدام ها افزايش يافت و به بخشي از معادله بزرگ در منطقه و لبنان تبديل شد.

وي افزود : تجربه ثابت كرده است كه ارتش لبنان زماني كه به وظيفه خود عمل كرد، توانست كه اين وضعيت را پايان دهد و اين مرد (الاسير) كه تلاش كرد تا خود را قهرمان ميدان معرفي كند ، از صيدا فرار كرده  و اعضاي گروه وي بازداشت شدند و برخي نيز به هلاكت رسيدند".

منصور یادآور شد که  پديده الاسير از دو سال پيش شروع و به تدريج از طريق تجمع در مسجد گسترش يافت و وي از این مکان براي ترويج افكار خود استفاده كرد.

وی افزود : او اظهاراتي نفرت آميز را كه ناخوشايند اكثريت و مورد رضايت افرادي تندرو بود ، ايراد مي كرد؛ اما  رفتار و مواضع وي ، مورد قبول عامه مردم و مسئولان قرار نگرفت ، از اين رو بايد به اين پديده فيصله داده مي شد و عملا" نيز اين اقدام صورت گرفت.

وزير امور خارجه لبنان ، ارتش را اصلي ترين تضمين كننده وحدت و مقابله با پديده هايي مانند احمد الاسير دانست و گفت: ارتش لبنان از محبوبيتي بي نظير در نزد مردم برخوردار است زيرا موسسات نظامي ، اولين تضمين كننده ثبات و امنيت و طايفه هاي کشورمان هستند.

منصور تصريح كرد: 18 طايفه در لبنان در كنار زندگي مي كنند و تنها تضمين كننده براي زندگي مشترك آنان در كنار يكديگر و انسجام ساختار ملي ، ارتش لبنان است.

وزیر امور خارجه لبنان هشدار داد كه هرگونه تعرض به ارتش ، بر آينده کشور و تماميت ارضي و مردم آن تاثير منفي خواهد گذاشت.

وي همچنین افزود: رعایت بی طرفی درباره بحران سوریه با وجود برخی پیامدهای منفی که برای لبنان داشته این کشور را از زیان های بزرگ تر بازداشته است.

منصور عدم دخالت در امور کشورهای عربی دیگر را سیاست ثابت بیروت دانست و تاکید کرد: لبنان نمی خواهد مرکز یا گذرگاه حمل سلاح ضد سوریه باشد با این حال سلاح ها و افراد مسلح وارد لبنان شده و از آن خارج شده اند که این به معنای آن نیست که دولت لبنان بطور رسمی در این زمینه دخالت دارد.

وی افزود: با توجه به این که سوریه عضو سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی و جنبش عدم تعهد بود ، لبنان ضد حکومت این کشور اقدامی نکرد و چنین اقداماتی را کاملا مردود می داند.

وزیر امور خارجه لبنان شایعه شکایت رئیس جمهوری کشورش از سوریه را تکذیب کرد و گفت: رئیس جمهوری نامه ای شخصی را به دبیر کل سازمان ملل ارسال کرده و اطلاعاتی را درباره رویدادهایی که در لبنان رخ داده و رسانه ها نیز به آن ها پرداخته اند ارائه کرد که با هدف جلوگیری از پیامدهای بحران سوریه بود.

عدنان منصور در بخش دیگری از سخنانش اظهارکرد: لبنان از ابتدا بر این باور بود که آنچه در سوریه رخ می دهد امنیت منطقه و ثبات آن را تهدید و سوریه را ویران می کند و مردم و وحدت تمامیت ارضی  آن کشور را از بین می برد.

وی خاطر نشان کرد که برخی کشورها حمایت تسلیحاتی و مالی از گروه های مسلح کردند و افراد مسلح را از 40 کشور روانه سوریه کردند که ویرانی اقتصاد و جامعه این کشور را به دنبال داشت و اندیشه های افراطی و تکفیر آمیز و قتل .. را به ارمغان آورد.

وی درباره کنفرانس ژنو 2 و احتمال نتیجه بخش بودن آن برای حل بحران سوریه نیز گفت: اگر اهداف خیری در میان باشد ممکن است این کنفرانس به نتیجه برسد اما اگر با پیش شرط همراه شود این امکان وجود ندارد.

وی با اشاره به لزوم حضور همه گرو ه ها در این کنفرانس  افزود : اگر گروهی به ژنو برود و خواستار عدم حضور گروه دیگری باشد این کنفرانس به جایی نخواهد رسید.

وزیر امور خارجه لبنان درباره احتمال تغییر در سیاست خارجی ایران با روی کار آمدن دولت جدید نیز گفت: اصولی وجود دارد که انقلاب اسلامی بر پایه آن ها پیروز شده و از سال 1979 تاکنون بر مبنای آن ها حرکت کرده است و فکر نمی کنم جمهوری اسلامی امروز از این اصول عقب نشینی کند؛ زیرا عقب نشینی از آن ها به معنای تغییر ساختار و پایه انقلاب است.

وی که در جریان سفر هفته جاری به ایران با دکتر روحانی رئیس جمهوری منتخب نیز دیدار داشت در این باره خاطرنشان کرد: آنچه در تهران شنیدم و لمس کردم این است که ایران همچنان بر اصول و مبانی خویش پایدار مانده است و این باعث خرسندی همه ملت های دوستدار آزادی و عدالت و صلح می شود.

MKH-26-21:04

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها