شمارش معکوس برای حذف شبکه‌های ایرانی از اینتل‌سَت

شمارش معکوس برای حذف شبکه‌های ایرانی از اینتل‌سَت
شنبه 8 تير 1392 - 18:36

پس از حذف چندبارۀ شبکه های ایرانی از فهرست پخش ماهواره‌ای کشورهای مدعی پیشتازی در آزادی بیان و دموکراسی، شرکت خدمات ماهواره‌اي اينتل‌ست نیز اعلام کرده است که از اول جولاي (۱۰ تير) ارائه خدمات به شبکه‌هاي ايراني را متوقف خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، مسئولان این شرکت ماهواره ای اعلام کرده اند که دولت امريکا به اينتل‌ست توصيه کرده است مجوز پخش صدا وسیمای ایران را تمديد نکند. از اين رو، اينتل‌ست بايد ارائه خدمات به شبکه های ایرانی را از ۹ تير (۳۰ژوئن) در راستاي تبعيت از قوانين و مقرارت امريکا، متوقف کند.

شرکت خدمات ماهواره‌اي اينتل‌ست، يک شرکت سهامي امريکايي که مقر آن در برمودا است و در شهر واشنگتن دي‌سي، پايتخت امريکا و کشور لوکزامبورگ فعاليت مي‌کند.

اين تصميم به دنبال تصميم مشابه شرکت خدامات ماهواره‌اي يوتل‌ست و ديگر شرکت‌هاي ماهواره‌اي براي متوقف کردن پخش ماهواره‌اي برنامه‌هاي تلويزيوني و راديويي ايران در کشورهاي انگليس، فرانسه، آلمان و اسپانيا اتخاذ شده است.

لابي اسرائيلي در امريکا آشکارا از اين تلاش براي ساکت کردن صداي رسانه‌هاي ايراني در اروپا حمايت کرده است.

در اين حال، منابع آگاه اعلام کرده اند که «اداره نظارت بر دارايي‌هاي خارجي» امريکا، وابسته به وزارت خزانه‌داري اين کشور که رياست آن را يک يهودي اشکنازي به نام «آدارم اس‌زوبين» بر عهده دارد، عامل اصلي فشار بر شرکت ماهواره‌اي اينتل‌ست است.

العالم، پرس تي‌وي و ديگر شبکه‌هاي ايراني از ژانويه ۲۰۱۲ (دی ماه 1390) با موج بي‌سابقه‌اي از هجمه دولت‌ها و شرکت‌هاي ماهواره‌اي اروپايي روبرو شده‌اند و پخش اين شبکه‌ها در شماري از کشورهاي غربي از جمله انگليس، فرانسه، آلمان و اسپانيا متوقف شده است.

رئيس اسرائيلي-فرانسوي شرکت بزرگ ماهواره‌اي يوتل‌ست با ارسال نامه‌هايي به چندين شرکت ماهواره‌اي از آنها خواست همکاري با شبکه‌هاي ايران را متوقف کنند.

لابي رژيم اسرائيل در امريکا نيز علنا از تصميم شرکت‌هاي ماهواره‌اي اروپايي در توقف پخش شبکه های برون مرزی ایران حمايت کرده است.

اما بسیاری از فعالان رسانه‌اي کشورهای مختلف، توقف پخش شبکه‌هاي ايرانی را هجمه‌اي عليه آزادي بيان توصيف کرده‌اند؛ هجمه‌اي که توسط دولت‌هاي اروپايي که ادعای پیشتازی در آزادي بيان و دموکراسی و چندصدایی دارند، آغاز شده است.

از آن جمله، رئيس انجمن صنفي روزنامه‌نگاران فرانسه ضمن انتقاد از تصميم اخير شرکت اينتل‌ست درباره شبکه‌هاي ايراني، هوشياري در برابر هر نوع سانسور را خواستار شده است.

دومنيک پرادالي، رئيس انجمن صنفي روزنامه‌نگاران فرانسه در مصاحبه با شبکه پرس تي‌وي با اشاره به تصميم شرکت خدمات ماهواره‌اي اينتل‌ست در توقف پخش برنامه‌هاي شبکه‌هاي ايراني، گفت: انجمن صنفي روزنامه‌نگاران از آزادي بيان و دسترسي آزادانه به اطلاعات حمايت مي‌کند. سانسور تنها زماني توجيه‌پذير است که فردي براي نقض حقوق بشر فردي ديگر تلاش مي‌کند.

وي گفت: ما بايد درباره هر گونه سانسور هوشيار باشيم. شهروندان براي دستيابي به منابع رسانه‌اي خارجي از حقوق اساسي برخوردار هستند و نمي‌توان ‌آن‌ها را از دسترسي آزادانه به اين رسانه‌ها منع کرد.

همچنین يک تحليلگر امریکایی نیز تصميم اينتل‌ست براي متوقف کردن پخش شبکه‌هاي ايراني را ناقض قانون اساسی امریکا دانست.

مارک ميسون، تحليلگر سياسي و فرهنگي در گفت‌وگو با شبکه پرس تي‌وي اظهار داشت: «امريکا، انگليس، ناتو و... قوانين و روابط بين‌المللي را ناديده مي‌گيرند.»

وي افزود: ما چیزی به نام آزادي بيان نداريم، در حالی که هيچ چيز مهم‌تر از آزادي بيان نيست. اين مبناي روابط بين‌المللي، همکاري بين‌المللي و به ويژه راه حل درگيري‌هاي بين‌المللي است.

ميسون با تاکيد بر اين که بايد آزادي بيان وجود داشته باشد گفت: اين مبناي دموکراسي ما در امريکاست، تنها چيزي که اندکي از آن برايمان باقي مانده است. اواخر قرن ۱۸ ما قانون اساسي کشورمان را نوشتيم و آزادي بيان نيز در آن ذکر شده است.

وي در ادامه تاکید کرد: آزادي بيان در متمم اول قانون اساسي امریکا ذکر شده است. هيچ چيز مهم‌تر از برقراري آزادانه ارتباط با ديگر ايده‌ها نيست و من از اين اقدامات نگران و وحشت‌زده هستم.

پربیننده ترین خبرها