چرا مردم مصر علیه مرسی قیام کردند؟

چرا مردم مصر علیه مرسی قیام کردند؟
يکشنبه 9 تير 1392 - 21:58

یکی از رهبران مخالفان نظام مصر، عملکرد ضعیف دولت، بحران های متوالی، نرمش در برابر رژیم صهیونیستی و دیگر پیامدهای منفی سیاست های محمد مرسی رئیس جمهور اخوانی مصر را عامل تصمیم مردم برای ریختن به خیابان ها و تلاش برای بازپس گرفتن زمام انقلابی دانست که سال گذشته آن را به مرسی سپرده بودند.

"محمد هجرس" رئیس حزب مخالف المیادین مصر روز یکشنبه، در میدان التحریر به خبرنگار شبکه العالم گفت: ما با حضور محمد مرسی در قدرت موافق بودیم و برای رسیدن او به ریاست و کنار گذاشته شدن پسمانده های رژیم مبارک تلاش کردیم، اما متاسفانه شکست های متعدد و اشتباهات متوالی در سیاست های او و بحران های پیاپی که سراسر کشور را فراگرفت، سبب شد کشور دچار بن بست شود و هیچ روزنه امیدی برای دستیابی به راه حل وجود نداشته باشد؛ به همین سبب مردم تصمیم گرفتند با حضوری گسترده و فعال به خیابان ها بریزند و مخالفت خود را با این رویکرد اعلام کنند.

وی برگزاری انتخابات زودهنگام و تغییر دولت کنونی را پایین ترین سقف مطالبات مردمی اعلام کرد و گفت: مردم، امید خود را به نظام کنونی از دست داده اند، این در حالی است که آن ها امیدوار بودند پس از آن همه شهید و زخمی که تقدیم انقلاب کردند، دوره ظلم و جنایت ِ وابسته به صهیونیسم و آمریکا پایان یابد. مردم فکر می کردند که با پیروزی انقلاب، زمام امور را در دست می گیرند و کشور را به سمت آزادی فلسطین و مسجد الاقصی از چنگ صهیونیست ها سوق می دهند، اما سیاست های غلط و اشتباهات متوالی، همه امید مردم به اهدافی که در سر می پروراندند را به نومیدی تبدیل کرد.

تاکید بر مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات
هجرس با تاکید بر مسالمت آمیز بودن تظاهرات و اعتراضات مردمی که مصر را فراگرفته است، خاطر نشان کرد: هر کس که بخواهد از فرصت تجمع مردم سوء استفاده کند، مردم او را از جمع خواهند راند و به پلیس و ارتش تحویل خواهند داد. مخالفان نظام اجازه پرتاب سنگ، شکستن اموال عمومی و به هم زدن آرامش عمومی را نخواهند داد.

وی سپس ضمن یادآوری این که اکثر فعالان کنونی اسلام گرا در عرصه سیاسی، در زمان انقلاب در زندان ها بودند، افزود: ما شورای نظامی را مجبور کردیم آن ها را آزاد کند، آن گاه اتهامات وارده به آن ها را لغو کردیم و آن ها را به مجلس و بلکه فراتر از آن به ریاست جمهوری رساندیم. این نشان می دهد که مردم، بین اسلام گرا، غیرمسلمان، لائیک و .. تفاوتی قائل نیست به همین سبب با اکثریت آرا به اسلام گرایان رای دادند تا پسمانده های رژیم سابق را نابود کنند و رژیم سابق را راهی بایگانی تاریخ کنند و این خواست واقعی همه مردم بود.

این رهبر مخالف نظام، با تاکید بر این که علت وضع کنونی مصر را باید از اسلام گرایان حاکم پرسید نه از مردم، افزود: مردم دیکتاتور سابق را از قدرت به زیر کشیدند، تا بتوانند طعم آزادی و دموکراسی را بچشند. بنابراین از نظام کنونی می خواهیم مطالبات مردم را برآورده کنند و تغییر را از طریق برگزاری انتخابات زودهنگام محقق سازند و مجلس شورا را منحل کنند و دولت کنونی را تغییر دهند.

وی تاکید کرد: اوضاع به گونه ای است که نیازمند بازنگری سریع در حاکمیت کشور هستیم و در عین حال باید کنترل امور را در داشت تا کشور از هرگونه ویرانی در امان بماند. همه باید در حاکمیت سهیم باشند، زیرا همه ما در انقلاب شریک بودیم، بنابراین درست نیست که دیگران به حاشیه رانده شوند، این در حالی است که حتی بخشی از جریان اسلام گرایان نیز دچار انزوا و حاشیه نشینی شده اند.

درحال حاضر هزاران تن از مردم مصر، در میدان التحریر در مرکز قاهره و اطراف کاخ اتحادیه گردهم آمده اند تا در فعالیت های اعتراضی روز 30 ژوئن شرکت کرده و به محمد مرسی رئیس جمهور رای عدم اعتماد بدهند.

تظاهر کنندگان، ضد محمد مرسی و گروه اخوان المسلمین شعار دادند. این در حالی است که همزمان، در مسجد رابعه عدویه تظاهراتی در حمایت از مرسی برگزار شده است.

6/30
26

پربیننده ترین خبرها