جریمه سنگین بی توجهی به والدین سالمند در چین

جریمه سنگین بی توجهی به والدین سالمند در چین
چهارشنبه 12 تير 1392 - 14:53

دولت چین قانونی را تصویب کرده که براساس آن در صورت خودداری فرزندان بالغ از دیدار با والدین سالمندشان، با مجازات هایی مانند جریمه و زندان مواجه خواهند شد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، قرار است از دوشنبه آینده این قانون جایگزین قانونی قدیمی حمایت از سالمندان شود. دولت چین، هدف از تصویب این قانون را مبارزه با دشواری ها در زمینه نگهداری سالمندان اعلام کرده است.
قبل از صدور این قانون، والدین سالمند چینی از فرزندانشان به دلیل بی توجهی عاطفی در دادگاهها شکایت می کردند. با این حال در قانون جدید دفعات دیدار ضروری فرزندان با والدینشان را مشخص نکرده است.
به دنبال افزایش گزارش ها درباره بی توجهی به والدین از سوی فرزندان بالغشان، دولت چین دست به صدور چنین قانونی زده است. براساس این قانون فرد بالغی که دارای والدینی بیش از 60 سال می باشد، موظف است نیازهای مادی و روحی روزانه آنها را تأمین نماید.
با وجود اینکه احترام به بزرگترها یک نکته فرهنگی ریشه دار در چین به شمار می آید اما سه دهه تغییرات در راستای اقتصاد بازار باعث شده است تا خانواده سنتی چینی دچار فروپاشی شود و در این وضعیت هیچ جایگزینی برای نگهداری افراد پیر جز خانه های سالمندان ارائه نشده است.
انتظار می رود شمار افراد بالای 60 سال در چین از 185 میلیون نفر در وضعیت کنونی به 487 میلیون نفر یا 35 درصد از ساکنان آن کشور در سال 2053 برسد. یادآور می شود عمر متوسط مردم چین طی پنج دهه از 41 سال به 73 سال رسیده است.
سالخوردگی سریع، به منزله تهدیدی برای ثبات اجتماعی و اقتصادی چین به شمار می آید. زیرا افزایش شمار افراد سالمند در این کشور هزینه سنگینی را بر نیروی کار این کشور تحمیل می کند. این در حالی است که به علت ضعف ساختار تأمین اجتماعی، هر روز از حجم نیروی کار این کشور کاسته می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها