کودتای نرم

ارتش جانب مخالفان را گرفت ؛ مرسی برکنار شد

ارتش جانب مخالفان را گرفت ؛ مرسی برکنار شد
پنج‌شنبه 13 تير 1392 - 08:35

العالم - با دخالت ارتش در رویدادهای مصر و اعلام برکناری محمد مرسی رئیس جمهوری ، از شب گذشته تحولات این کشور وارد فاز تازه ای شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم پس از مهلت 48 ساعته ارتش برای حل اختلافات سیاسی، و تداوم حضور مخالفان محمد مرسی رییس جمهوری مصر در میدان التحریر، در آخرین لحظات مهلت تعیین شده بالاخره ارتش مصر طی بیانیه ای مرسی را برکنار و دولت موقت تعیین کرد.

روند موجود در مصر پیش بینی چنین تصمیمی از سوی ارتش را قوت بخشیده بود به ویژه پس از گفت وگوی ارتش با مرسی و شکست این مذاکرات ناظران برکناری مرسی را پیش بینی کرده بودند بنابر اين پس از حسنی مبارک دیکتاتور پیشین مصر، محمد مرسی به عنوان دومین رییس جمهوری برکنار شده این کشور لقب گرفت.

فرمانده نیروهای مسلح به عنوان قدرتمند ترین مرد نظامی مصر ، شامگاه چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن به تعلیق درآوردن قانون اساسی ، اعلام کرد که رئیس دادگاه قانون اساسی به طور موقت اداره امور کشور را بر عهده گرفت.

" عبدالفتاح السیسی " وزیر دفاع مصر و فرمانده نیروهای مسلح با حاضر شدن بر صفحه تلویزیون مصر بیانیه خود را خطاب به ملت این کشور قرائت و اعلام کرد: گروه‌های سیاسی که با فرماندهان کل نیروهای مسلح نشست برگزار کردند، درباره نقشه راه به توافق رسیدند.

در این بیانیه ارتش ضمن اعلام تعلیق موقت فعالیت قانون اساسی اعلام کرد : رئیس دادگاه عالی قانون اساسی در برابر مجمع عمومی دادگاه قانون اساسی سوگند یاد می‌کند و اداره امور کشور در مرحله انتقالی تا انتخاب رئیس جمهوری جدید را بر عهده خواهد گرفت.

همچنین در این بیانیه دعوت به برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری شده و این که رئیس دادگاه قانون اساسی حق دارد بیانیه‌های قانون اساسی و قوانین اجرایی لازم برای اداره مرحله انتقالی را صادر نماید و خواستار تشکیل دولت شایسته سالار ملی قوی شد که از اختیارات لازم برای اداره مرحله انتقالی برخوردار باشد

در این بیانیه بر تشکیل کمیته عالی متشکل از شخصیت‌های معتبر و دارای مقبولیت که نماینده همه طیف‌ها باشد تاکید شده و ایجاد منشور رسانه‌ای که آزادی رسانه‌ها را تأمین کند و معیارهای حرفه‌ای و بی‌طرفی رسانه در راستای منافع ملی را محقق نماید، خواستار شده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: نیروهای مسلح از ملت عظیم مصر می خواهد که به تظاهرات مسالمت آمیز پایبند باشد و از خشونتی که منجر به ریخته شدن خون بیگناهان شود دوری کند.

ارتش اعلام کرد که بر اساس وظایف ملی و تاریخی خود باهمکاری نیروهای وزارت کشور با هرگونه تظاهرات غیر مسالمت آمیز و قانون شکنی برخورد خواهد کرد.

در این بیانیه خاطرنشان شده است که نیروهای مسلح همچنین از نیروهای پلیس و نهادهای قضایی به خاطر نقش ملی و ایثار پی در پیشان برای حفظ امنیت ملت و کشور مصر بزرگ تقدیر می‌کند.

ميليون ها مصري از روز يكشنبه به خيابان هاي قاهره وديگر شهرهاي بزرگ مصر آمده وخواستار كناره گيري دولت شده بودند.

درگيري هاي اخير ميان موافقان ومخالفان مرسي تاكنون ده ها كشته و زخمي برجاي گذاشته است.

منابع قضايي و نظامي مصری می گویند که عدلي منصور رييس دادگاه قانون اساسي مصر امروز پنجشنبه به عنوان رييس جمهوري موقت در دوره انتقالي مصر سوگند ياد مي كند.

اين تصميم ازيك سواستقبال وخوشحالي مخالفان محمد مرسي را در پي داشته ولي ازسوي ديگر خشم هوادران او را برانگيخته است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها