محمد البرادعی کیست؟

محمد البرادعی کیست؟
يکشنبه 16 تير 1392 - 11:49

"محمد البرادعی" در سال های گذشته نقش های مختلفی در عرصه سیاسی مصر ایفا کرده و با انقلاب 25 ژانویه و سرنگونی رژیم "حسنی مبارک" نام او بیش از هر زمان دیگری در مصر بر سر زبانها افتاد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، ریاست جمهوری مصر اعلام کرده است که "محمد البرادعی" هماهنگ کننده "جبهه نجات ملی" بارزترین گزینه برای تصدی پست نخست وزیری در دوره انتقالی است اما هنوز هیچ حکمی به صورت رسمی در این زمینه صادر نشده است.
محمد مصطفی البرادعی 17 ژوئن 1942 در قاهره پایتخت مصر به دنیا آمد. پدرش مصطفی البرادعی وکیل و عضو کانون وکلای دادگستری مصر بود.

محمد البرادعي در سال 1962 مدرك ليسانس خود را از دانشگاه قاهره در رشته حقوق كسب كرد و مدرك تحصيلات تكميلي خود  را در موسسه فارغ‌التحصيلي مطالعات بين‌المللي "HEI " در ژنو و مدرك دكتري را در رشته حقوق بين‌الملل در دانشكده حقوق "نيويورك " در سال 1974 كسب كرد.
وظایف او به عنوان یک دیپلمات در سال 1964 در وزارت امور خارجه مصر آغاز شد. البرادعی در آنجا در مأموريت‌هاي دائمی مصر در سازمان ملل متحد در نيويورك و ژنو در زمينه موضوعات سياسي، حقوقي و كنترل سلاح حضور داشت.
از سال 1974 تا 1978 البرادعی به عنوان مشاور ويژه در وزارت امور خارجه مصر فعاليت كرد. در سال 1980 وي به عنوان يكي از مقام‌هاي ارشد در زمينه برنامه حقوق بين‌الملل در موسسه آموزش و تحقيق سازمان ملل متحد فعاليت مي‌كرد.
از سال 1981 تا 1987 به عنوان استاد حقوق بين‌الملل در دانشكده حقوق دانشگاه "نيويورك " تدريس ‌كرد.
البرادعي سال 1997 به عنوان مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي برگزيده شد و سال 2005 هنگام فعالیت در این آژانس به جایژه صلح نوبل دست یافت.

سومين و آخرين دوره رياست وي در آژانس تا نوامبر 2009 تمديد شد. دوره رياست البرادعي در این آژانس با موضوعات منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي كه شامل بازرسي از عراق قبل از حمله آمريكا به اين كشور در مارس 2003 و تنش‌هاي موجود بر سر برنامه هسته‌اي ايران مشخص مي‌شود.

وی 27 ژانویه سال 2011 به مصر بازگشت و از مردم معترض که خواستار سرنگونی نظام مبارک بودند حمایت کرد؛ با وجود این که رژیم مبارک وی را 28 ژانویه سال 2011 تحت حبس خانگی قرار داد، اما وی فرمان مبارک را نادیده گرفت و در تظاهرات مخالفان حکومت شرکت کرد.
البرادعی نوزدهم مارس سال 2011 تمایل خود را برای نامزد شدن جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرد و ده روز بعد خودرو وی هدف حمله یک گروه ناشناش قرار گرفت و از شرکت در همه پرسی قانون اساسی باز ماند.
البراعی 14 ژانویه سال 2012 به دنبال انتقاد از شورای نظامی مصر مبنی بر این که نمی تواند نظام دموکراتیک واقعی تشکیل دهد، از تمایل خود برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری صرف نظر کرد.
وی 28 آوریل سال 2012 حزب "الدستور" را با هدف نجات انقلاب مصر و تحقق اهداف انقلاب تاسیس کرد.
البرادعی در تاسیس و ریاست جبهه نجات ملی مصر نیز در کنار عمر موسی و حمدین صباحی ایفای نقش کرده است.این جبهه نقش قابل توجهی در تظاهرات 30 ژوئن 2013 داشت. این تظاهرات به عزل محمد مرسی منجر شد.

"احمد المسلمانی" مشاور رسانه ای ریاست جمهوری مصر با اشاره به اینکه البرادعی بارزترین گزینه برای نخست وزیری دولت موقت است، تأکید کرده که اسامی چند نفر برای نخست وزیری مطرح شده، و در این زمینه اعتراض برخی گروه های سیاسی در نظر گرفته می شود.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها