مصری ها اخوان را باور می کنند یا ارتش را؟

مصری ها اخوان را باور می کنند یا ارتش را؟
دوشنبه 17 تير 1392 - 23:18

سردبیر روزنامه "دموکراسی مصری" تاکید کرد که افکار عمومی مصر، روایت ارتش در خصوص وقایع مصر را بیش از روایت اخوان المسلمین باور می کنند.

" بشیر عبدالفتاح" روز دوشنبه در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: نظامیان مصری می گویند که گروه اخوان المسلمین سعی کرد بامداد امروز به ساختمان گارد ریاست جمهوری حمله کنند تا "محمد مرسی" رئیس جمهور برکنار شده را آزاد کنند، زیرا گمان می کنند که او در آن جا نگهداری می شود. آن ها می خواستند مرسی را از آن جا به کاخ ریاست جمهوری ببرند و او را بار دیگر رئیس جمهور اعلام کنند.

وی افزود: اخوان المسلمین اعلام کردند که در حال اقامه نماز صبح، هدف حمله نیروهای گارد ریاست جمهوری قرار گرفتند. در واقع با شکل گیری دو جریان در کشور، دو روایت از حوادث نیز شکل گرفته است.

عبدالفتاح در ادامه هشدار داد که شماری از هرج و مرج طلبان و قانون شکنان نیز که از سوی هواداران انقلاب معکوس (هواداران برکناری مرسی) به منظور برافروختن فتنه طایفه ای به کار گرفته شده اند نیز حضور دارند که به آن ها پول و سلاح داده شده است. در این میان حقیقت، گم شدۀ مردم مصر است زیرا تلویزیون مصر، چیزی پخش می کند و خبرنگاران طرفدار جریان اسلام گرا چیز دیگر.

وی خاطر نشان کرد که خشم عمومی از اخوان المسلمین، سبب شده است که بخش عظیمی از مصری ها به باور روایت ارتش از وقایع تمایل داشته باشند. بر این اساس، اخوان به سبب اعلام درگیری با نیروهای مسلح و اعلام جهاد ضد ارتش، به عنوان افرادی شمرده می شوند که از خط قرمز گذشته اند. در هر صورت باید درباره سناریوهای فاجعه باری که این گروه در نظر گرفته است، هشدار داده شود.

سردبیر روزنامه "دموکراسی مصری" افزود: مشکل این که هیچ یک از دو طرف در مصر، حاضر نیست گامی به عقب بردارد، به راه حلی میانه برسد و یا مذاکرات و سازش را بپذیرد. طرفداران مرسی، بر ماندن در خیابان ها تا بازگشت او به پست ریاست جمهوری اصرار می کنند و طرف مقابل نیز تاکید می کند که بازگشت به گذشته غیرممکن است.

وی در ادامه تاکید کرد: در این میان، ارتش تصمیم می گیرد که عقب نشینی کند اما مخالفان به خیابان ها می ریزند و تظاهرات میلیونی در حمایت از کاری که ارتش کرد، برگزار می کنند. این مساله سبب شده است که نوعی بن بست بر موضع گیری ها حاکم شود و هیچ افق روشنی برای برون رفت از بحران وجود نداشته باشد.

عبدالفتاح سپس با بیان این که اخوان المسلمین هر روز بیش از پیش احساس می کنند که امید به بازگشت مرسی به قدرت از دست می رود، خاطر نشان کرد: این مساله سبب می شود که اخوان، به خشونت تمایل پیدا کنند و نیروهای مسلح و پلیس نمی تواند چنین تهدیدی ضد حکومت و دولت را بپذیرند به ویژه که مزدوران وابسته به رژیم سابق همواره در حالت آماده باش به سر می برند تا اوضاع را به سمت ایجاد بحران بکشانند.

وی با بیان این که ارتش و نیروهای مسلح در مصر، به دنبال گسترش دایره درگیری ها نیست، افزود: در حال حاضر، بیم ارتش، از اقدامات هواداران اخوان المسلمین در میدان "رابعه العدویه" و قاهره نیست، بلکه ارتش از گروه های هوادار اخوان در خارج از قاهره نظیر مناطق سینا، دلتای نیل و .. در هراس است.

8-15:41
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها