عضو جبهه نجات ملی :

اخوان المسلمین زيان فراواني به مصر وارد كرد

اخوان المسلمین زيان فراواني به مصر وارد كرد
جمعه 21 تير 1392 - 10:11

العالم - عضو جبهه نجات ملي مصر تاكيد كرد كه دولت باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا در ارزيابي خود از گروه اخوان المسلمين و انقلاب مصر اشتباه كرد و اين گروه به مسئله فلسطين و به روابط ملت مصر با ملت هاي ديگر آسيب فراواني وارد كرد.

جمال فهمي در گفت وگو با شبكه حبري العالم درخصوص علل سردرگمي و تضاد مواضع آمريكا بعد از گذشت يك هفته از عزل محمد مرسي رئيس جمهوري مصر اظهار داشت: يكي از مهمترين دلايل اين است كه مصر كشوري مهم است و همه قدرت هاي بزرگ در قبال آن حساس هستند.

وي افزود: دولت اوباما ارزيابي اشتباهي نسبت به اخوان المسلمين داشت و تصور مي كرد كه اين گروه قدرتي است كه مي تواند نوعي ثبات را در مصر اعمال و اهداف آمريكا را در غرق كردن منطقه در جنگ هاي طائفه اي اجرا كند اما ناگهان حقيقت را فهميد.

فهمي اعتراض هایی را كه به سرنگوني محمد مرسي منجر شد "انقلابي مردمي" و چه بسا بزرگترين انقلاب مردمي در تاريخ مصر توصيف كرد.

وي درباره ميلياردها دلار كمكي كه كشورهاي عرب حوزه خليج فارس به مصر وعده داده اند، گفت: پيوند منافع در واكنش به تحولات مصر وجود دارد. اين كشورها خود را در معرض تهديد مي ديدند مثلا عربستان بزرگترين حامي گروه اخوان المسلمين بود اما اكنون حس كرده است كه اگر اين گروه در مصر مستقر شود؛ درمعرض تهديد قرار خواهد داشت و چه بسا گروه اخوان المسلمين حتي تاج و تخت كنوني در كشورهاي عرب حوزه خليج فارس را تهديد كند.

به گفته جمال فهمي، گروه اخوان المسلمين تنها تلاش كرده است تا با مناطق تحت نفوذ اعضا و طرفداران خود در منطقه ارتباط مثبت برقرار كند.

وي در اين زمينه افزود: اخوان المسلمين به مسئله فلسطين لطمه زد و آن را فقط در جنبش حماس محدود كرد به گونه اي كه گويي حماس همه ملت فلسطين است و دستكم زيان زيادي به روابط مردمي مصر وارد كرد.

عضو جبهه نجات ملي مصر اظهار داشت: شرايط داخلي عامل تعيين كننده اصلي در مصر است و شرايط و عوامل خارجي در درجه دوم قرار دارد و تعيين كننده نيست ولي در باره تاثير عوامل خارجي در مصر مبالغه شده است.

فهمي گفت: آمريكا خواهان سرنگوني مرسي نبود ولي با اين وجود، اين شرايط داخلي و نيروهاي مردمي بودند كه مرسي را بدون توجه به فشارهاي زياد آمريكا و حمايت نامحدود آن از گروه اخوان المسلمين، سرنگون كردند؛ به خصوص كه اين گروه با قطع روابط مصر با سوريه در رويكردي طائفه اي، سعي كرد به آمريكا هديه اي بدهد؛ درحالي كه پرچم اسرائيل در بالاي سفارت اين رژيم، آسمان قاهره را آلوده كرده بود.

وي نقش اعراب و آمريكا در پيچيده كردن بحران مصر را كم اهميت دانست و افزود: مصر يك كشور و جامعه اي بزرگ است و بسيار دشوار است كه قدرتي خارجي خيال كند مي تواند با سرنوشت ملت آن بازي كند.

15:37         07/11/             FA

پربیننده ترین خبرها