ابهام در فروش تانک های آلمانی به عربستان

ابهام در فروش تانک های آلمانی به عربستان
جمعه 21 تير 1392 - 16:52

باوجود مخالفت های گسترده مردمی در آلمان، شركت تكنولوژي دفاعي "كراوس مافي ويگمن" Kraus-Maffei Wegmann این کشور به سختی تلاش می کند که قرارداد بزرگ فروش تانک لئوپارد به عربستان به ارزش دست كم 5 ميليارد يورو را از دست ندهد.

روزنامه اقتصادي " هاندلس بلات" آلمان روز جمعه نوشت: صبر عربستان در برابر سهل انگاري برلين درخصوص قراردادي كه به موجب آن قرار است برلين صدها تانك جنگي "لئوپارد" را به عربستان بدهد، سرآمده و اين مساله در آلمان هم بسيار جنجال برانگيز شده است.

گفتنی است، در ابتدا سخن از فروش حدود 200 تانک لئوپارد به عربستان مطرح شده بود، اما برخی منابع، تعداد تانک های درخواست شده از سوی عربستان را 600 تا 800 دستگاه اعلام کرده اند که دو برابر بیشترین رقم قراردادهای خارجی فروش این تانک در گذشته است.

به نوشته این روزنامه، در نتيجۀ تاخیر شرکت آلمانی در نهایی کردن این قرارداد، عربستان به دنبال امضاي قرارداد با شركت آمريكايي "جنرال داينميكس" است.

در پی مخالفت های مردمی در آلمان، اين شرکت اسلحه سازی آلماني وارد مرحله پيشرفته اي از مذاكرات براي ادغام با رقيب فرانسوي خود يعني شركت " نكستر" شده است.

در ماه های گذشته، بسیاری از مردم و فعالان حقوق بشر آلمان با برگزاری تجمعات و راهپیمایی، مخالفت خود را با فروش سلاح  به عربستان سعودی - به ویژه تانک های لئوپارد که در سرکوب اعتراضات مردمی در شهرها کاربرد دارد- اعلام کرده و دولت این کشور را برای لغو این قرارداد در تنگنا قرار داده اند.

پربیننده ترین خبرها