اعتراضات گسترده دراولین روز کاری دولت جدید مصر

اعتراضات گسترده دراولین روز کاری دولت جدید مصر
پنج‌شنبه 27 تير 1392 - 20:11

قاهره(العالم) ـ نخستین روز از فعالیت دولت حازم ببلاوی نخست وزیر موقت مصر، با تظاهرات و اعتراضات گسترده ای همراه شد.

درحالیکه اخوان المسلمین و هوادارن آن مسئولان جدید را به "کودتا" متهم می کنند، اعتراض حزب سلفی "نور" به دلیل حضور وزیرانی وابسته به یک گروه سیاسی مشخص در  دولت جدید است. 5 وزیر این دولت وابسته به جبهه نجات ملی هستند.

"فهمی عبده" نماینده سابق گروه اخوان المسلمین روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه العالم اظهار داشت: اغلب کشورهای جهان این "کودتا" را به رسمیت نمی شناسند؛ از این رو  دولت جدید فاقد هرگونه مشروعیت خواه در سطح بین المللی و یا داخلی است.

وی افزود: ما اعلام می کنیم که کاملا با این دولت مخالفیم زیرا مشروعیتی ندارد.

دولت ببلاوی همزمان با سفر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به قاهره آغاز به کار کرد؛ بررسی مسائل سیاسی، تحول دموکراتیک در مصر، برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، کمک به دولت برای پشت سرگذاشتن بحرانهای فعلی، از جمله مسائلی است که اشتون قرار است در این سفر با مسئولان مصری درباره آنها صحبت کند.

"مصطفی حجازی" مشاور رییس جمهور موقت مصر اظهار داشت: دیدگاه اشتون و یا دیگران مربوط به واقعیتی است که اینک مصر با آن مواجه است.
وی افزود: ما در حضور اشتون تاکید کردیم که این دوره مبتنی بر سه مرحله است؛ نخست ایجاد فضایی قانونمند برای مرحله انتقالی، دوم تلاش برای تحقق عدالت و همزیستی و سوم برگزاری انتخابات.

در حالی که برخی از مردم مصر هوادار دولت موقت و برخی دیگر مخالف آنند، اکثریت توافق دارند که حل مشکلات امنیتی و اقتصادی باید در راس اولویتهای این دولت قرار گیرد.

یکی از شهروندان مصری به خبرنگار العالم گفت: ما خواهان پایان دادن به مشکل بیکاری و فقر هستیم، شهروند دیگری نیز تاکید کرد که شهروندان مصری در این برهه اخیر به احساس امنیت نیاز شدید دارند، آنها باید بتوانند در امنیت تمام به محل کار خود رفته و سپس به خانه هایشان بازگردند.

ناظران بر این باورند که بار سنگینی بر دوش دولت جدید وجود دارد و حضور برخی وزیران از دولت هشام قندیل و برخی دیگر از نظام سابق، با توجه به هرج و مرج سیاسی درکشور، توان این حکومت در حل مشکلات موجود را زیر سئوال می برد.
MKH-18-11:40

پربیننده ترین خبرها