کاهش 50 درصدی عمره‌‌گزاران در رمضان امسال

کاهش 50 درصدی عمره‌‌گزاران در رمضان امسال
چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 17:58

نگرانی از گسترش ویروس کرونا در میان عمره گزاران و حجاج و عملیات عظیم توسعه مسجد الحرام و مسجد النبی، مسئولان عربستان را برآن داشته که محدودیت هایی بی سابقه را برای سفر به مکه مکرمه اعمال کنند.

وزارت حج عربستان برای جلوگیری از ابتلای شمار بیشتری از عمره گزاران و حجاج به ویروس کرونا از افراد مسن و مبتلایان به بیماری های مزمن خواسته که از سفر حج منصرف شوند زیرا این ویروس از سپتامبر 2012 تاکنون منجر به مرگ 38 نفر و ابتلای 65 نفر دیگر شده است.

از طرف دیگر توسعه مسجد الحرام و مسجد النبی که با صرف میلیاردها دلار هزینه می باشد، تأثیر بسزایئی در کاهش تعداد عمره گزاران و حجاج بیت الله الحرام داشته است.

سعد القرشی عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مکه مکرمه گفت: شرکت ها و آژانس های مسافرتی مناطق مختلف جهان در ماه رمضان فقط اجازه یافتند نیم میلیون عمره گزار را به مکه مکرمه بفرستند، درحالی که تعداد عمره گزاران در ماه رمضان سال گذشته نزدیک به یک میلیون نفر بود و در واقع امسال تعداد آنها حدود 50 درصد کاهش یافته است.

القرشی گفت : شرکت ها، هتل ها و وسایل نقلیه ماه رمضان امسال به علت کاهش پنجاه درصدی تعداد عمره گزاران و حجاج متحمل خساراتی بالغ بر 450 میلیون ریال عربستان (معادل 120 میلیون دلار) خواهند شد.

یکی از اثرات توسعه مسجد الحرام و مسجد النبی و شیوع بیماری کرونا در برخی مناطق عربستان، کاهش رزرو اتاق های هتل های مجلل مشرف بر مسجد الحرام بوده و هزینه اقامت در هتل های اطراف مسجد الحرام در سال جاری تا 61 درصد کاهش داشته است.

سال گذشته سه میلیون و یکصد هزار نفر که اکثر آنها از کشورهای دیگر آمده بودند، فریضه حج را به جا آوردند.

گفتنی است، توسعه مسجد الحرام باعث افزایش 400 هزار متری مساحت این مسجد خواهد شد و ظرفیت آن نیز به 2 میلیون و 200 هزار نفر افزایش خواهد یافت. ظرفیت فعلی مسجد الحرام یک میلیون و پانصد هزار نفر است.
سهمیه هر کشور مسلمان برای اعزام حجاج خود به عربستان یک هزار حاجی در ازای یک میلیون نفر از جمعیت آن کشور است. سازمان همکاری اسلامی نیز از کشورهای عضو خود خواسته که تعداد حجاج را تا پایان عملیات توسعه مسجد الحرام و مسجد النبی کاهش دهند، چرا که این محدودیت، موقت است و پس از پایان عملیات توسعه، متوقف خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها