يك قرن زندان براي افشاگر جنایات آمریکا

يك قرن زندان براي افشاگر جنایات آمریکا
پنج‌شنبه 10 مرداد 1392 - 11:06

العالم - " بردلي منينگ " سرباز امريكايي متهم به افشاي اطلاعات محرمانه اين كشور در ويكيليكس در 20 مورد اتهام گناهكار شناخته شد و ممكن است حداكثر به 100 سال زندان محكوم شود.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم  دادگاهي در آمريكا بردلي منينگ، سرباز آمريكايي همكار وبسايت ويكيليكس را در مورد اتهام "جاسوسي" گناهكار و درباره اتهام "كمك به دشمن" بيگناه دانست.

پيشتر وكيلان آقاي منينگ از قاضي خواسته بودند جديترين اتهام او يعني "كمك به دشمن" را از فهرست اتهامات موكلشان حذف كند اما اين درخواست مورد قبول قرار نگرفته بود.

آقاي منينگ در مجموع در مورد ۲۰ اتهام مختلف گناهكار شناخته شده و ممكن است حداكثر به ۱۰۰ سال زندان محكوم شود.

اين سرباز آمريكايي اعتراف كرده كه سه سال پيش ۷۵۰ هزار سند نظامي و ديپلماتيك را در اختيار گروه افشاگر ويكيليكس قرار داده اما گفته قصد ضربه زدن به امنيت ملي را نداشته است.

وي هدف از اين كار را برانگيختن بحث عمومي درباره سياست خارجي ايالات متحده دانسته است.

اقدام بردلي منينگ، بزرگترين مورد درز اطلاعات طبقه بندي شده در تاريخ آمريكا محسوب مي شود.

پيشتر يك دادستان نظامي در آمريكا گفته بود بردلي منينگ در طلب نام و شهرت به كشور خود خيانت كرده است.

اشدين فاين، دادستان نظامي، در نطق پاياني خود در دادگاه اين سرباز آمريكايي كه روز پنجشنبه ۲۵ ژوئيه (۳ مرداد) برگزار شد، همچنين گفته بود كه آقاي منينگ ميدانسته شبه نظاميان القاعده هم به اين اسناد دست پيدا خواهند كرد.

اين دادستان نظامي، دفاعيه وكلاي بردلي منينگ كه او را يك جوان آشفته و متوهم خوانده اند را رد كرده و گفته است اقدام اين سرباز ۲۵ ساله، كه در آن زمان در عراق به عنوان تحليلگر اطلاعاتي ارتش آمريكا كار كرده، "سوءاستفاده از اعتماد" بوده است.

محاكمه آقاي منينگ در پادگان "فورت ميد" ايالت مريلند برگزار ميشود كه مقر سازمان امنيت ملي، بزرگترين سازمان جاسوسي آمريكاست.

مجموعا ۲۱ اتهام بردلي منينگ در مجموع با ۲۱ اتهام مواجه است. او به ارتكاب ۱۰ مورد از اين اتهامات اعتراف كرده است.

ليبرالها در آمريكا بردلي منينگ را قهرمان ميدانند و معتقدند او جوان شجاعي است كه كشته شدن غيرنظاميان در عراق و افغانستان را افشا كرده است.

با اين همه دولت آمريكا ميگويد افشاگري او ضربه سنگيني به منافع ملي كشور و حيثيت ديپلماتيك آن زده است.

بردلي منينگ در مه ۲۰۱۰ در حالي كه در عراق در حال خدمت بود، بازداشت شد. او چند هفته را در سلولي در پايگاه نظامي آمريكا در كويت گذراند.

پس از آن به زنداني با حداكثر تمهيدات امنيتي در ايالت ويرجينيا آمريكا منتقل شد و حدود ۹ ماه را در آنجا گذراند.

او ۲۳ ساعت از روز را در سلول كوچكش زنجير ميشد و براي شبهاي متمادي بايد عريان ميخوابيد.

يك قاضي آمريكايي تاييد كرده كه در جريان بازداشت با آقاي منينگ بدرفتاري شده و به همين خاطر حكم نهايي دادگاه او هرچه باشد، ۱۱۲ روز از مدت آن كم ميشود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها