ابوترابی: تعامل مجلس با دولت، حداکثری است

ابوترابی: تعامل مجلس با دولت، حداکثری است
يکشنبه 13 مرداد 1392 - 23:02

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، از همکاری و تعامل حداکثری مجلس با دولت یازدهم خبر داد و گفت: مجلس در موافقت با كليت كابينه پيشنهادي دكتر روحاني اتفاق نظر دارد و خطوط قرمزي كه ما داريم، با نگاه رئيس جمهور مشترك است.

حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم، با تبیین ویژگی های منحصر به فرد مردم‌سالاری در نظام جمهوری اسلامی، بر حمایت کامل نمایندگان ملت از دولت یازدهم برای تحقق اهداف والای نظام و پیشرفت کشور در عرصه های مختلف تاکید کرد.

ملت ما دوبرابر مردم آمریکا در روند دموکراسی مشارکت دارند
ابوترابی فرد در تبیین ویژگی های مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی تاکید کرد: ما در ايران اسلامي در سايه قانون اساسي مترقي و مدرن و مبتني بر آموزه هاي ديني و اسلامي، شاهد يكي از نظامهاي سياسي هستيم كه اولا برركن اسلاميت و تكيه بر آموزه هاي ديني استقرار دارد و ثانيا به معناي واقعي كلمه بر شانه مردم تكيه دارد و جمهوريت آن گونه كه شايسته يك نظام سياسي مبتني بر آراء عمومي است در ايران تحقق يافته است. در انتخابات اخير رياست جمهوري شاهد مشاركت بيش از 72 درصد مردم بوديم . مي دانيد كه متوسط مشاركت مردم امريكا در انخابات رياست جمهوري حدود 40 درصد است و مردم ما تقريبا دو برابر امريكا به عنوان نماد دموكراسي - كه البته اين لقبي دروغين براي امريكاست-  در اين مهم مشاركت كردند.

نظام سیاسی "نیمه‌ریاستی" در ایران
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قانون اساسي ما براساس تفكيك قواي سه گانه و استقلال قوا استوار است كه اين سه قوه با هماهنگي با هم در زير چتر رهبري ولي فقيه عادل فعاليت مي كنند و يك نظام سياسي نيمه رياستي تشکیل می دهند. براساس قانون اساسي، اعضاي هيات دولت را رئيس جمهور به مجلس معرفي مي كنند و با راي اعتماد نمايندگان مردم دولت تشكيل مي شود. از همين زاويه نام اين نظام سياسي را نيمه رياستي مي نامند، برخلاف امريكا كه اعضاي كابينه با نظر شخص رئيس جمهور تعيين مي شوند. رئيس جمهور محترم رايزني هاي خود را براي معرفي افرادي كه راي اعتماد لازم را درمجلس داشته باشند، انجام داده اند.

تعامل حداكثري مجلس با رئيس دولت
ابوترابی تصریح کرد: نگاه مجلس در طول ادوار گذشته براساس تعامل حداكثري با رئيس دولت بوده است در اين دوره هم به همين منوال خواهد بود تا بتوانند برنامه هاي مورد نظرشان و سياست هايي كه در چارچوب اسناد بالادستي نظام به خصوص سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري، چشم انداز بيست ساله و برنامه پنجم توسعه كشور را عملياتي نمايند.

اگرهم تعدادي از دوستان ما در مجلس در مخالفت با وزراي پيشنهادي صحبت كنند اين به معناي مخالفت با رئيس جمهور نيست، بلكه به معناي تلاش براي افزايش ظرفيت هيات دولت است كه دقيقا ما با همين نگاه عمل مي كنيم، لذا مباحثات بين مجلس و دولت مبتني بر نگاه كارشناسي و افزايش تعامل و كارايي دولت محترم خواهد بود.

اتفاق نظر مجلس و دولت در مورد وزرای پیشنهادی
به گفته ابوترابی، مجلس با كليت كابينه پيشنهادي دكتر روحاني اتفاق نظرداشته باشد و خطوط قرمزي كه ما داريم با نگاه رئيس جمهور مشترك است اولا باور ما بر اين است كه بايد نيروهاي متعهد به اسلام و انقلاب و قانون اساسي كه داراي بالاترين انگيزه براي خدمت به مردم هستند و از دانش و تخصص و تجارب مديريتي لازم برخورداند در اين جايگاه قرار گيرند. اين نگاه ميان دولت و مجلس نگاه مشتركي است هرچند ممكن است در مورد مصاديق آن اختلاف نظرهايي باشد.

وی افزود: آقاي روحاني مانند خود بنده عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز هستند و لذا با جريان اصولگرا يك ارتباط ديرين دارند، از آن سو يك روحاني و عالم ديني تربيت يافته در حوزه دين و مكتب قرآن و عترت مي باشند و علاوه بر اين داراي تجارب طولاني حضور در مجلس شوراي اسلامي كه نقش مهمي در شناخت مجلس و تعامل شايسته با آن دارد. ضمن اين كه در حوزه اجرايي  در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي از سوي مقام معظم رهبري مسووليت داشته اند، اين تجارب و ويژگي ها اقتضا مي كند كه مجلس شوراي اسلامي با دولت يازدهم تعامل مطلوبي داشته باشد هرقدر ايشان به سمت مصالح ملي قدم بردارد حمايت بيشتري از سوي نمايندگان مردم خواهند داشت.

نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي ايران درباره وزراي پيشنهادي آقاي روحاني در پست هاي حساسي چون وزارت خارجه ، كشور و دفاع گفت: افرادي كه براي اين سمت هاي نسبتا حساس در دولت پيش بيني شده اند، از معدل قابل قبولي در مجلس شوراي اسلامي برخوردار هستند.

جايگاه فاخر ايران در جهان

حجه الاسلام ابوترابي فرد درباره حضور مهمانان خارجي در مراسم تحليف آقاي روحاني، گفت: ما امروز درفضاي سياسي بين المللي و فضاي سياسي منطقه با واقعيت هايي روبرو هستيم كه اين واقعيت ها موجب احترام جامعه جهاني به انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي شده است. در ادبيات سياسي ،ِ نقش ِمردم در اقتدار دولت ها نقش كليدي است و نظام هايي كه از يك زيرساختِ مبتني بر آراي مردم برخوردارند، مردم سالاري و دموكراسي درآنجا نهادينه شده است، از جايگاه فاخري بهره مند هستند.

وي با اشاره به مشاركت مردم درانتخابات تاريخ جمهوري اسلامي، گفت: جامعه جهاني بايد به اين مردم و به اين انقلاب و به انتخابات مبتني بر مشاركت بالاي 70 درصد احترام بگذارد. حضور سران خارجي در مراسم تحليف به خاطر جايگاه ِفاخر و عظمتي است كه انقلاب اسلامي و مردم ايران از آن برخوردارند.

دانش هسته اي حق مشروع ايران است

ابوترابي فرد با اشاره به سخنان سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان پس از انتخابات 24 خرداد 92 خطاب به دول عربي و اسلامي با اين مضمون كه " ازاين انقلاب و انتخابات، درس دموكراسي و مردم سالاري را بياموزيد" ، گفت: جمهوري اسلامي با اين تكيه و جايگاه مقتدر درمقابله با زياده خواهي آمريكا و همه صاحبانِ قدرت، آينده روشني را پيش رو خواهد داشت.ما اجازه نمي دهيم كه نگاه هاي دوگانه برجهان حاكم باشد، نمي شود دراين منطقه حساس يك كشور جعلي به نام رژيم صهيونيستي زرادخانه هاي هسته اي و كلاهك هاي هسته اي را در اختيار داشته باشد و به مقررات جامعه جهاني احترام نگذارد و آنگاه جمهوري اسلامي با رعايت همه قوانين و مقررات ازحق ِمشروع خود براي استفاده از دانش هسته اي براي اهداف صلح آميز استفاده نكند.

دوران يكجانبه گرايي به سر رسيده است

نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي ايران افزود: مشاركت كشورها در مراسم تحليف رياست محترم جمهوري اسلامي، اذعان به اين حقيقت است كه پايان دوره معیارهای دوگانه در مسائل جهان فرا رسيده است. اين تفكر، انشاالله درآينده نقش كليدي خود را ايفا خواهد كرد. جامعه جهاني با انقلاب اسلامي همراه بوده و همراه خواهد بود و كساني كه در انديشه يكجانبه گرايي هستند، قطعا در آينده جهان جايگاهي نخواهند داشت.

انگليس بايد درخواست دهد

ابوترابي فرد در پاسخ به سوال خبرنگار العالم در مورد سياست آقاي دكتر روحاني درباره رابطه با آمريكا، انگليس و بحث هسته اي گفت: ما در مورد انگلستان نگاهمان اين بود كه اگر دولت انگلستان سطح روابطش را كاهش داد، جمهوري اسلامي هم بايد روابطش را كاهش دهد. اين دولت انگليس بود كه اقدام به قطع رابطه كرد و دولت انگليس مي تواند درخواست برقراري روابط را داشته باشد. در صورت درخواست انگليس براي ارتقاي سطح روابط، دولت مي تواند اين درخواست را مورد بررسي قرار دهد و با توجه به مسايل ملي تصميم مقتضي را اتخاذ كند، مجلس در اين جهت نظري ندارد.

وی در مورد سياست هاي هسته اي آتي ايران در برنامه هسته اي گفت: ما خطوط قرمزي را تعريف كرديم كه در اين خطوط قرمز نگاه مجلس و دولت مشترك است. آقاي دكتر روحاني در مصاحبه اي كه با رسانه هاي جمعي داشتند صريحا تبيين نمودند كه ما به دانش هسته اي دست يافته ايم و دانش هسته اي را براي اهداف صلح آميز به كار مي بريم و در همين چارچوب با غرب وارد مذاكره شديم و مي شويم. اعتقادمان اين است كه بايد دنيا حق مشروع جمهوري اسلامي را براي داشتن دانش هسته اي براي اهداف صلح اميز به رسميت بشناسد. به ويژه كه ما در چارچوب مقررات و قوانين آژانس اين حركت را آغاز كرده ايم و يك عضو فعال آژانس هستيم و بايستي بر اساس قوانين آژانس مورد حمايت قرار بگيريم.

پشتوانۀ روحاني، قوي تر از اوباما
وي با تاكيد بر مشاركت 74 درصدي مردم در انتخابات رياست جمهوري گفت: آقاي روحاني با مشاركت 74 درصد مردم به قدرت رسيد و حتی آقاي اوباما نيز چنين قدرتي ندارد.

ابوترابي فرد در پايان ابراز اميدواري كرد كه دنياي اسلام بر قدرت ملي و قدرت اسلامي خود تكيه كرده در برابر زياده خواهان بايستند و ازمنافع ملي خود دفاع كند.

پربیننده ترین خبرها