هشدار روزنامه انگلیسی به مسئولان نظامی مصر

هشدار روزنامه انگلیسی به مسئولان نظامی مصر
پنج‌شنبه 24 مرداد 1392 - 21:28

روزنامه انگلیسی، پیگرد و مجازات مسئولان نظامی مصر از طریق دادگاه های بین المللی را خواستار شد.

به گزارش روز پنج شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه انگلیسی "گاردین" در مطلبی نوشت : فرماندهان ارتش مصر نمی توانند از مجازات جرایمی که در حق طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده این کشور مرتکب شده اند فرار کنند؛ جدیدترین جنایت علیه طرفداران مرسی در میادین رابعه العدویه و النهضه روی داد؛ هر چند که مصر اساسنامه دیوان کیفری بین المللی را امضاء نکرده ولی می توان فرماندهان ارتش را در این دادگاه محاکمه کرد.

گاردین خاطرنشان کرد: بسیاری از وکلای مدافع حقوق بشر با توجه به تشدید ناامنی ها در مصر و کشته شدن بسیاری از طرفداران مرسی به دست نیروهای امنیتی در میادین رابعه العدویه و النهضه می توانند با استناد به اصل قضایی " صلاحیت جهانی" اسامی مجرمان را به دادگاه های بین المللی ارائه دهند؛ زمان آن فرارسیده است که جامعه جهانی نگاهی دقیق به تحولات مصر بیندازد و عاملان خونریزی ها را محاکمه کند.

این روزنامه انگلیسی افزود : انگلیس به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد باید درخصوص بحران مصر وارد عمل شود و دیوان کیفری بین الملل نیز باید با سران کشورهایی که اساسنامه این دادگاه را امضا نکرده اند یا درپی محاکمه عاملان خشونت های خونین نیستند ، مقابله کند.

گاردین نوشت : ارتش، پلیس و دولت مصر هرگز فرماندهانی را که مرتکب قتل عام شهروندان شدند به دستگاه قضائی تحویل نخواهد داد؛ لذا اصل صلاحیت جهانی باید درخصوص مصر اجرا شود . 

گاردین اعلام کرد : زمانی که شهروندان مصری به ضرب گلوله جنگی کشته می شوند ، دولت انگلیس و برخی دیگر از کشورها درپی انتخاب بهترین کلمه برای توصیف " کودتا " هستند و سازمان های غیردولتی و وکلای حقوق بشر نیز با استناد به اصل صلاحیت جهانی خود را برای محاکمه مجرمین آماده می کنند. 

گاردین تأکید کرد: فرماندهان مصر هیچگاه مجازات نشده اند و زمان آن فرارسیده که دولت انگلیس مقدمات محاکمه مجرمین را فراهم کند؛ زیرا  شورای امنیت سازمان ملل متحد باید پرونده مصر را به دیوان کیفری بین المللی احاله کند و اگر این مسأله با مشکلاتی مواجه شود، وکلای حقوق بشر علیه فرماندهان مصر به دادگاه های سراسر جهان شکایت خواهند کرد و مدارک خود را نیز ارائه خواهند داد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها