دیدار مقدماتی مسوولان روسی وامریکا برای ژنو2

دیدار مقدماتی مسوولان روسی وامریکا برای ژنو2
سه شنبه 29 مرداد 1392 - 12:20

مسكو ديروز (دوشنبه) اعلام كرد که مسوولان روس و امريكايي با مشاركت اخضر ابراهيمي فرستاده ويژه سازمان ملل متحد هفته آينده در لاهه ديدار خواهند كرد تا زمينه لازم را براي برگزاري كنفرانس ژنو 2 درباره حل سیاسی بحران سوريه فراهم كنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، گنادي گاتيلوف معاون وزير امور خارجه روسيه در گفت و گو با خبرگزاري اينترفاكس روسيه بدون آن كه به نام مسوولان روس و امريكايي اشاره كند، خاطرنشان کرد: اين ديدار اواسط هفته آينده در لاهه برگزار مي شود و اين در حالي است كه وي هفته گذشته تصريح كرده بود که نشست ژنو2 تا پيش از ماه اكتبر برگزار نخواهد شد.
اعلام اين خبر در شرايطي صورت مي گيرد كه نيروهاي ارتش سوريه روستاهاي تحت سيطره تروريست ها در لاذقيه واقع در غرب كشور را پس گرفته اند و از سوي ديگر بازرسان سازمان ملل براي تحقيق درباره كاربرد سلاح شيميايي در سه نقطه از كشور سوريه وارد دمشق شده اند.
ديروز يك گروه از كارشناسان سازمان ملل ماموريت خود را براي تحقيق درباره احتمال استفاده از سلاح شيميايي در سه نقطه از خاك سوريه آغاز كردند. يكي از اين سه محل خان العسل است كه هنوز تحت سيطره تروريست ها قرار دارد.
ائتلاف ملي سوريه در بيانيه اي اظهار داشت كه ضمن استقبال از ورود كميته تحقيق، آمادگي خود و فرمانده ارتش آزاد را براي كمك به تسهيل انجام ماموريت اين كميته اعلام مي كند، این مساله به نظر بیش از آنکه واقعیت داشته باشد، تبلیغاتی است چرا که شورشیان مسلح از ترس دستیابی کارشناسان بین المللی به ادله کافی، به حمله به منطقه خان العسل که در آن از سلاح شیمیایی استفاده کرده بودند، در حومه حلب آن را اشغال کردند.
از سوی دیگر، بان كي مون دبيركل سازمان ملل نيز با تاكيد بر پيگرد هر گروهي كه كاربرد سلاح شيميايي در مورد او اثبات شود، از جامعه جهاني خواست ساز و كار مناسبي براي اجراي مجازات در سايه گزارشي كه كميته بين المللي تحقيق طي دو هفته آينده ارائه خواهد كرد، اتخاذ كند.
در همین حال فيصل المقداد معاون وزير امور خارجه سوریه در گفت و گو با آسوشيتدپرس گفت: دمشق به طور كامل با كميته تحقيق همكاري خواهد كرد و تمام اطلاعاتي كه در اختيار دارد و نيز تمام تسهيلات لازم براي رسيدن به نتايج منطقي را براي اين كميته فراهم می کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها